`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 

10 APRIL 2024

Tuesday, August 20, 2013

PTPTN dan CCRIS


Dengan angka RM2.8 billion dan seramai  418,094 pelajar yang masih ingkar membayar pinjaman PTPTN ( Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional) maka adalah sesuatu yang tidak menghairankan jika kerajaan berusaha untuk mengambil langkah untuk mendapatkan kembali wang pinjaman itu untuk terus memberi kemudahan kepada generasi akan datang menyambung pelajaran tanpa ada masalah kewangan. Namun begitu , pengumuman Dato Seri Idris Jusoh untuk menyenaraikan pembayar pembayar ingkar kedalam CCRIS menyebabkan penyokong dan pemimpin pembangkang lantas bangkit menentang untuk terus popular dan menghidupkan isu.
Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) telah ditubuhkan di bawah Akta Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional 1997, iaitu semasa Anwar Ibrahim masih lagi menjadi Timbalan Perdana Menteri, malah ia diluluskan pada tarikh beliau memangku  jawatan Perdana Menteri ketika itu iaitu 1 Julai 1997. Dato Seri Najib Tun Razak pada ketika itu menjawat jawatan Menteri Pendidikan  bertanggungjawab membentangkan Rang Undang Undang tersebut di Parlimen Malaysia. Apa yang pasti disini ia telah dipersetujui secara sebulat suara oleh kabinet ketika itu tentang penubuhannya. Kenapa Anwar ketika itu tidak menghalang penubuhannya dan kini menentang hanya untuk mencari keuntungan politik.
Tujuan ia ditubuhkan adalah untuk memberi kemudahan kepada rakyat untuk melanjutkan pengajian  disaat perkembangan pesat sektor pendidikan dengan pertambahan universiti awam dan swasta bagi memenuhi keperluan anak Malaysia pada ketika itu ramai memperolehi keputusan yang cemerlang dan memberangsangkan. Disaat itu, untuk agensi seperti MARA  dan JPA tidak dapat memenuhi keperluan pembiayaan kepada semua pelajar pelajar yang layak ini samaada dalam bentuk biasiswa mahupun pinjaman pelajaran.
Saya masih teringat ketika sebelum diperkenalkan PTPTN , ramai ibubapa terpaksa meminjam dengan saudara mara dan rakan rakan semata mata untuk memenuhi tuntutan pengajian anak mereka demi melihat kejayaan mereka dimasa hadapan. Bagi yang cemerlang maka mereka yang bernasib baik boleh mendapat biasiswa.  Dan selebihnya terus tinggal dikampung dan telah masuk kealam pekerjaan sebaik saja menamatkan SPM, bukan kerana yuran tapi lebih memikirkan kos sara hidup dikampus yang jauh lebih tinggi dari yuran itu sendiri. Ada yang sedang dikampus pula menjalankan perniagaan dan pekerjaan sambilan bagi mendapatkan wang saku untuk sara hidup disana, yang mengakibatkan tumpuan terhadap pelajaran semakin berkurang, tak kurang juga yang belajar hanya separuh jalan.
Selepas PTPTN diperkenalkan, ramai yang gembira kerana seolah olah telah meringankan beban ibubapa dan ramai lepasan SPM dapat merebut lebih peluang melanjutkan pelajaran dengan wang bukan lagi satu masalah. Tapi selepas ia berjalan selama lebih 15 tahun  dengan melahirkan lebih ramai golongan yang berpendidikan tinggi, tiba tiba Pakatan Rakyat membawakan idea pendidikan percuma dan penghapusan PTPTN, kerana melihat peluang keuntungan politik apabila terdapat lambakan graduan yang tidak bekerja yang mencari cari alasan untuk tidak membayar PTPTN. Bagi mereka bila dapat memberikan harapan kepada seorang graduan maka mereka akan dapat membeli jiwa kedua ibubapanya. Satu kaedah mudah mendapatkan sokongan massa tanpa perlu memikirkan kesan yang bakal berlaku, apa nasib generasi akan datang.PR tidak pernah menjanjikan kepada rakyat bahawa mereka akan menanggung perbelanjaan wang saku pelajar di Universiti.
Berbalik kepada isu penyenaraian nama peminjam kedalam pengkalan data kredit Bank Negara atau CCRIS, Rafizi Ramli sekali lagi dengan lantang menentangnya lantas disambut oelh penyokong penyokong mereka dengan berbagai hujah. Antaranya mereka menyatakan, jika dimasukkan kedalam senarai CCRIS bagaimana nanti mereka mahu mendapatkan pembiayaan untuk membeli Kereta dan keupayaan untuk mendapatkan pinjaman semakin sukar.
Apa yang dilakukan oleh PTPTN ini adalah sebagai satu usaha untuk mendapatkan semula wang dari mereka yang langsung tidak pernah peduli atau respon kepada surat pembayaran balik dan penyenaraian nama di akhbar, alasan peminjam adalah  mudah mereka tiada sumber pendapatan kerana tidak bekerja dan tak mampu membayar semula walau bertahun tahun sudah menghabiskan pengajian. Satu alasan yang boleh diterima akal, tapi apakah bank akan menerima permohonan pinjaman dari mereka yang tiada sumber pendapatan, tidak perlu semak CCRIS pun, bank awal awal lagi dah tolak pinjaman mereka.
PTPTN seperti mana yang dimaklumkan sebelum ini terbuka kepada sebarang perundingan dengan peminjam, dimana peminjam boleh melanjutkan ‘tempoh bertenang’ dari membuat bayaran malah ada ramai yang sekarang membayar serendah RM50 sebulan, asalkan mereka datang dan berbincang.  PTPTN KAN ADO!

-kickdefella

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.