`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 

10 APRIL 2024

Friday, March 20, 2015

Isu tambang: SPAD tak bincang dengan kementerian

 
Kerajaan memandang serius keputusan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) mengumumkan kadar tambang baru bagi pengangkutan awam khususnya teksi dan kereta sewa, kata Datuk Aziz Kaprawi.

Timbalan Menteri Pengangkutan yang juga MP Sri Gading berharap kadar kenaikan tambang pengangkutan awam itu dikaji semula kerana dianggap "tinggi".

Menurutnya lagi, suruhanjaya itu sepatutnya mengadakan perbincangan bersama dengan kementeriannya dan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) untuk mencapai keputusan yang terbaik mengenai kadar baru itu.

"Kita tidak seharusnya membebankan rakyat terutama mereka yang menggunakan pengangkutan awam dalam urusan harian mereka, kerana jika ia diteruskan ini akan meningkatkan kos perbelanjaan mereka," katanya.

Semalam SPAD mengumumkan kadar kenaikan bagi teksi sebanyak 20 hingga 67 peratus yang berkuatkuasa serta merta, manakala untuk bas ekspres bermula 15 Mei depan. Perkhidmatan KTM Komuter turut mengalami peningkatan sehingga RM7.10 berkuat kuasa 1 Mei ini.

Dalam kenyataannya, Aziz yang juga anggota Majlis Tertinggi Umno mengakui masalah yang dihadapi syarikat pengangkutan awam dan pemilik teksi dan kerajaan yang akan mengkaji dan menyemak semula kenaikan tambang itu.

"Sebagai contoh perlu ada garis panduan dalam menentukan paras tambang yang berpatutan agar mampu dibayar oleh semua golongan masyarakat," katanya yang juga MP Sri Gading. 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.