`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 


Thursday, November 17, 2016

Tabiat Najib Yang Suka Meminjan Akan Jadikan Malaysia Mengemis



Tabiat kerajaan yang kerap mendapatkan pinjaman besar bagi membiayai projek negara dan ditambah pula dengan kejatuhan nilai ringgit yang berterusan, akan membankrapkan negara, kata Tun Dr Mahathir Mohamad.

Dalam tulisan terbaru di blognya hari ini, bekas perdana menteri itu berkata, rakyat perlu membantah terhadap pinjaman seumpama itu kerana ia akan menimbulkan bebanan kewangan kepada negara pada masa hadapan.

Menurutnya, Projek Landasan Keretapi Pantai Timur (ECRL) dan kereta api berkelajuan tinggi yang dicadangkan dari Kuala Lumpur ke Singapura akan menyaksikan negara terpaksa mengambil pinjaman RM100 bilion.

"Pinjaman dalam denominasi dolar Amerika atau Yuan (China). Ringgit susut nilai begitu cepat ... Malaysia akan dibebani dengan tambahan hutang yang besar ini.

"Jika pembayaran semula dibuat dengan menjual aset kerajaan, sebahagian besar tanah berharga di Malaysia akan menjadi milik asing," tulis beliau, dan berkata bahawa hutang 1MDB juga menjejaskan kewangan negara.

Memetik Greece sebagai contoh, Mahathir memberi amaran bahawa pemberi pinjaman lazimnya mempunyai pengaruh besar ke atas penghutang dan mata wang mereka akan susut nilai.

Beliau memberi amaran bahawa penurunan nilai mata wang akan menyebabkan rakyat menjadi miskin.

"Selepas 60 tahun dengan pertumbuhan yang tinggi, Malaysia akan kembali menjadi sebuah negara membangun yang miskin akibat tabiat meminjam kerajaan Malaysia.

"Lupakan Wawasan 2020. Malaysia akan mengemis untuk mendapatkan bantuan. Dan negara-negara yang bergantung kepada bantuan akan kehilangan banyak kebebasan mereka," katanya.

Mengapa bukan firma Malaysia?

Sementara itu, Mahathir juga mempersoalkan mengapa Putrajaya tidak memilih syarikat tempatan untuk projek ECRL.

Beliau berkata, penggunaan syarikat tempatan akan mengelakkan wang negara mengalir keluar.

"Malaysia mempunyai banyak syarikat yang berupaya dan berkemapuan untuk membina landasan kereta api elektrik.

"Memberi kontrak kepada syarikat asing ertinya wang yang akan mengalir keluar dari negara ini. Ini tidak sihat untuk mana-mana negara," katanya.

Mahathir yang menjadi perdana menteri selama 22 tahun, turut mendakwa firma China lazimnya mengenakan separuh daripada bayaran bagi setiap kilometer landasan itu.

Sehubungan itu, Dr Mahathir berkata terdapat implikasi kewangan yang besar bagi negara ini berhubung perjanjian kerajaan dengan China, baru-baru.

"Apabila rakyat Malaysia tidak berpuas hati dengan kunjungan Najib ke China, ini bukan kerana mereka menentang China.

“Ia adalah kerana mereka mengambil berat tentang negara ini. Mereka mengambil berat untuk masa kini dan masa depan negara ini," kata Mahathir.

1 comment:

  1. ADVERTISM OF LOAN REQUEST
    Do you need a quick long or short term loan with a relatively low interest rate as low as 3%? We offer Xmas loan, business loan, personal loan, home loan, auto loan, student loan, debt consolidation loan e.t.c no matter your score, If yes Duration.......... Country............ Monthly income....... Age............. Phone Number........ Sex ................. Email................Business Plan Use Of Your Loan:....... Apply now through :- HEAD OFFICE WORLD INVESTMENT AGENCY , 53-67 Southwark Bridge Rd, SE19HH London, United Kingdom , BRANCH OFFICE, WORLD INVESTMENT AGENCY DHFL 1 review • Loan Agency ,New Delhi, Delhi 3.3 (12) • Loan Agency New Delhi, Delhi • . loangrantification.ref001@gmail.com
    Dr Brown Clark
    Director

    Dr. Astrid JUNGE (Chairman), Alhaji D.N.Dangoze, (Vice Chairman), Pastor F C. Kumayor, Dr. Adam Smith ( Director),
    Chief Wolfgang NIERSBACH (Director) Finance, Dr James Kelly, Steffi JONES (Secretary), Helmut SANDROCK

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.