`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 

10 APRIL 2024

Sunday, January 15, 2017

Tudung Berharga RM800 Sold Out 5 Minit Bukti Orang Miskin Di Malaysia Dah Pupus - Cybertroopers UMNO.

Baru-baru neh media sosial havoc dengan isu tudung berharga rm800 sehelai yang sold out dalam masa 5 minit sahaja. 

Menurut maklumat yang aku berjaya kumpul-kumpul di sosial media dari pelbagai sumber, tudung tersebut berharga mahal disebabkan ada 200 kristal Swarovski yang diletakkan ke atas tudung berkenaan. Kristal swarovski neh memang la cantik berkilau-kilau. Tambahan pula tudung tersebut limited jumlahnya, menaikkan lagi 'nilai' tudung tersebut di pasaran.

Ketika tudung ini dilancarkan, ia habis dijual dalam masa 5 minit sahaja. Menurut empunya punya bisnes, Vivy Yusof.

Kemudiannya cerita ini dijadikan subjek oleh bloggers BN dan geng-geng seangkatan mereka di media sosial bagi mengatakan rakyat di Malaysia ini senang - lenang. Buktinya? Tudung harga 800 sehelai pun 'laku keras'. Ini kau kata ekonomi teruk? Gile punya puak-puak pembangkang.

Tudung RM800 Sold Out 5 Minit

Mereka menggunakan isu tudung yang sold out dalam 5 minit sebagai penanda aras bahawanya ekonomi negara stabil dan rakyat Malaysia masih mampu berbelanja seperti biasa, tiada apa-apa masalah kewangan dan sebagainya.

Aku oke lagi dorang buat post-post bangang macam tu. Tapi bila aku baca respon-respon yang mengulas tiba-tiba aku jadi panas ahti. Kenapa dorang neh bengap sangat? Benda simple macam neh pun nak kena ajar. Padanla BN asyik menang je sejak dulu. 

Tudung RM800 Sold Out 5 Minit


Pertama. Kemiskinan di Malaysia bukan citer auta dan gimik dari pembangkang. Ia kisah benar sebab tu BRIM wujud. Sebab tu ada program rumah PPRT, bantuan persekolahan untuk anak-anak miskin dan agihan zakat. Jangan tunjuk kau tu benak sangat ye. 

Kedua. Yang miskin dan melarat tak beli tudung berharga rm800 neh. Market reach penjual tudung ini ialah pembeli yang sukakan nilai premium, mewah dan exclusive. Bukanlah perlu menjadi seperti mama Rosmah. Sebab mama Rosmah kalau beli tudung pun stok ratus ribu. 800 per sehelai neh lebih kurang standard orang serdahana kaya la. 

Ketiga. Jualan tudung neh limited bermaksud pembeli pun limited. Ia dilimitedkan untuk mencapai nilai exclusive. Cuba tengok drama Shopping Louis untuk fahami bagaimana ahli perniagaan memarketkan brand dorang agar dilihat premium dan rare sehingga customer berebut-rebut nak beli.

Keempat. Penjualan tudung ini samada sold out ataupun tidak, ia bukan penanda aras kepada situasi ekonomi semasa negara. Sebab di negara ini ada pelbagai lapisan masyarakat yang berbeza jumlah pendapatan mereka.

Kelima. Tudung premium ini bukanlah barang keperluan. Ia barangan mewah, berdasarkan kepada kehendak (nafsu) seseorang. 

Keenam. Sama konsepnya macam sesetengah syarikat hartanah bina 10 buah unit kediaman mewah dan sold out = boleh ke kita kata semua rakyat Malaysia kaya-kaya belaka?

Ketujuh. So dengan menggunakan tudung ini dan mengaitkan ia dengan situasi kedudukan kewangan semasa rakyat kebanyakkan, ianya tidak adil dan tidak tepat bahkan menunjukkan kebodohan diri.

Kelapan. BRIM boleh jadi satu kayu ukur bagi menunjukkan tahap kemampuan rakyat. Ia kaedah yang effisien sebab untuk apply BRIM, kita perlu patuhi syarat pendapatan tertentu dan permohonan ini pula telah diuji-semak oleh kerajaan. Maksudnya badan yang berauthoriti dan diyakini.

Kesembilan. Populasi di Malaysia ada 30 juta dengan 28 juta ialah warganegara dan 2 juta selebihnya bukan. Dari jumlah itu 14.73j ialah kumpulan pekerja. Bilangan pekerja asing berdaftar ialah 2 juta manakala populasi warga asing yang tidak berdaftar menghampiri 7 juta. Lebih kurang 11 juta warga pekerja di Malaysia warga tempatan.

Kesepuluh. Pada tahun 2016 jumlah penerima BRIM ialah 7.4 juta. 2.7 juta darinya penerima bujang.

Kesebelas. 11 juta pekerja dengan 7.4 juta penerima BRIM? Ini bermaksud lebih dari separuh rakyat Malaysia;

Yang bujang - Gaji bawah 2k.
Yang bekeluarga - Gaji bawah 4k.

Keduabelas. 3 juta dan lebih rakyat Malaysia berpendapatan bulanan atas 4,000 dan lebih. 

Ketigabelas. Takan 3 juta punya cara hidup kau nak pukul rata ke atas 7.4 juta penerima BRIM, betul tak?

Aku terpaksa terangkan benda neh sebab geram sangat tengok kebodohan penyokong-penyokong kerajaan. Seriyus, yang pongpangpongpang katanya rakyat Malaysia neh kaya raya jangan-jangan mohon BRIM juga. Ko pun tak kaya nak sembang berlagak macam kaya. Padiayapa betul la korang neh.

Kah Kah Kah

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.