`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 


Thursday, February 9, 2017

Thousands converge in temples to celebrate Thaipusam

Massive crowds descended on Batu Caves temple complex to participate in the festival, which commemorates the day when the goddess Parvathi gave her son Lord Murugan a powerful lance to fight evil demons.
thaipusamBATU CAVES: More than a million Hindus gathered in temples across Malaysia on Thursday to celebrate the annual Thaipusam festival, with many piercing their bodies with hooks and skewers to showcase devotion to the deity Lord Murugan.
Massive crowds descended on the stunning Batu Caves temple complex on the outskirts of capital Kuala Lumpur to participate in the festival, which commemorates the day when the goddess Parvathi gave her son Lord Murugan a powerful lance to fight evil demons.
Armed with gifts including milk pots and coconuts which are eventually smashed as offerings, worshippers walked barefoot up 272 steps to reach the temple — an important religious site for Tamil Hindus.
Many displayed their fervour by carrying heavy ornate metal structures called kavadis, affixed to their bodies with sharp metal spikes that are hammered into the skin.
Some devotees appeared to be in a state of trance as they carried the kavadis, which can weigh as much as 100 kilogrammes.
Others pierced their faces with tridents or hung multiple hooks and chains from their bodies in an act of penance.
“My brother is carrying a kavadi today to help the family and… also for our other brother who is suffering from a neurological disorder,” said A. Yuven as a group of men chanted prayers and percussionists gave encouragement.
Prior to Thaipusam, devotees will typically hold daily prayer sessions, abstain from sex and stick to a strict vegetarian diet for weeks.
“I have no special demands. I am just here to offer my prayers,” said Aiyya Valmundi, who has been taking part in Thaipusam festivities for more than a decade.
Most of Malaysia’s roughly 31 million people are Muslim, but the country also has around two million ethnic Indians.
Most are descendants of labourers brought from ethnic Tamil areas of southern India by Malaysia’s former British colonial masters.
Lord Murugan is particularly revered in southern India and among ethnic Tamil communities in South East Asia, with Thaipusam also celebrated in India and Singapore. -FMT

2 comments:


  1. SEKEDAR INFO: Buat Anda yang lagi mengalami Suatu masalah???

    1.Masalah Ekonomi

    2.Terlilit Hutang

    3.Masalah Rumah Tangga Dan Lain-lain.

    Salam sejahtera untuk kita semua... Maaf sebelumnya jika lewat Tempat ini saya menceritakan tentang kisah hidup saya niat saya hanyalah semata ingin berbagi kepada saudara-saudari semua yang lagi mengalami kesusahan tapi semua tergantung Anda percaya atau tidak yang jelasnya inilah kenyataannya...

    Syukur alhamdulillah kini saya bisa menghirup udara segar di indonesia karna sudah sekian lama saya ingin pulang ke kampung halaman namun tak bisa sebab,saya harus bekerja di negri orang (Arab Saudi) karna ada hutang yang harus saya bayar di majikan yaitu 250 juta untuk uang INDO namun saya tidak pusing lagi sebab kemarin saya di berikan Info oleh seseorang yang tidak saya kenal, katanya kalau mengalami kesulitan Ekonomi,Terlilit hutang... Silahkan minta bantuan kepada AKI BROMO di Nomor 085-288-958-758 di jamin bantuan beliau 100% …..
    Jika Anda kurang yakin atau kurang percaya >>>>KLIK DISINI<<<<<

    BANTUAN DARI AKI BROMO???

    1. PESUGIHAN

    2. ANGKA TOGEL

    3. PELET

    4. PEMIKAT LAWAN JENIS

    5. PENGLARIS BISNIS (Jualan,Tokoh,warung)

    6. PERLANCAR DALAM BERBAGAI HAL DAN LAIN-LAIN.

    Jadi saya beranikan diri menghubungi beliau dan menyampaikan semua masalah saya dan alhamdulillah saya bisa di bantu,kini semua hutang saya sama majikan di Saudi semua bisa terlunasi dan punya modal untuk pulang kampung,,,,

    Jadi buat yang pengen seperti saya silahkan hubungi AKI BROMO di nomor 085-288-958-758 Anda tidak usah ragu akan adanya penipuan atau hal semacamnya sebab saya dan yang lainnya sudah membuktikan keampuhan bantuan beliau kini giliran Anda trimahkasi….

    INGAT.!!! JANGAN SIA-SIAKAN KESEMPATAN YANG ADA SEBAB KESEMPATAN TIDAK MUNGKIN DATANG UNTUK KE2 KALINYA……





    ..(`’•.¸(` ‘•. ¸* ¸.•’´)¸.•’´)..
    «´ Thanks sOb rOoMnyA ¨`»
    ..(¸. •’´(¸.•’´ * `’•.¸)`’•.¸ )..

    ReplyDelete
  2. WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
    Name::::Hafizul Bin Haziq
    Country:::Malaysia

    Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785.000.00 yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440.000.00 telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"

    Country::::::Malaysia
    Name::::::::Hafizul Bin Haziq
    email::hafizulbin365@gmail.com
    Telephone Number:[+60]1123759663
    WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
    e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.