`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 

10 APRIL 2024

Tuesday, July 18, 2017

Gadis pakai skirt pendek gemparkan Arab Saudi

Model itu memuat naik klip video dia yang memakai skirt pendek berjalan di sebuah tempat bersejarah di wilayah paling konservatif di Arab Saudi.
VIDEO INSIDE
KhuloodPETALING JAYA: Pengguna media sosial di Arab Saudi kecoh apabila seorang gadis memuat naik klip videonya memakai skirt pendek berjalan tempat awam, lapor portal berita BBC.
Gadis yang juga model bernama Khulood berkongsi videonya berjalan di sekitar kubu bersejarah di Perkampungan Warisan Ushayqir, kira-kira 155 km dari utara Riyadh iaitu wilayah Najd yang dikatakan paling konservatif di Arab Saudi.
Klip berkenaan mencetuskan perdebatan hangat di media sosial dan mendesak model tersebut ditangkap kerana tidak mematuhi kod etika berpakaian di negara Islam konservatif itu.
Malah ada juga yang mempertahankan gadis itu dengan memujinya sebagai “berani”.
Wartawan, Khaled Zidan menulis: “Haia (polis keagamaan) perlu kembali ke sini.”
Seorang pengguna lain berkata: “Kita harus menghormati undang-undang negara. Di Perancis, niqab (penutup muka) diharamkan dan wanita didenda jika mereka memakainya. Di Arab Saudi, memakai abaya dan pakaian sederhana adalah sebahagian daripada undang-undang kerajaan.”
Ada yang mempertahankan Khulood dengan membandingkannya dengan isteri Presiden Amerika Syarikat Donald Trump, Melania dan anak perempuannya, Ivanka yang tidak memakai abaya atau tudung ketika berkunjung ke Arab Saudi pada Mei lalu.
Seorang penulis dan ahli falsafah, Wael al-Gassim, berkata beliau “terkejut melihat reaksi orang ramai yang marah dan membuat tweet yang menakutkan”.
“Saya fikir dia mengebom atau membunuh seseorang. Rupa-rupanya cerita mengenai skirt yang mereka tidak suka. Saya tertanya-tanya bagaimana Wawasan 2030 boleh berjaya jika dia ditangkap,” katanya sambil merujuk kepada program pembaharuan yang diumumkan tahun lepas oleh Putera Mahkota Mohammed Salman.
Pada Isnin, akhbar Okaz melaporkan pegawai di Ushayqir menggesa gabenor dan polis wilayah mengambil tindakan terhadap model itu. -FMT

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.