`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 

10 APRIL 2024

Friday, December 30, 2016

Penjelasan Isu Pengasingan Tempat Duduk Ikut Jantina - Jawapan Kepada Siti Kassim & Kawan-Kawan Non Muslimnya.

Siti Kassim ialah peguam dan juga aktivis yang seringkali dikaitkan dengan pembelaan nasib Orang Asal. Penulis tidak pasti sangat penglibatan Siti Kassim di tempat lain tetapi dia terlalu kerap berbahas isu Orang Asal di Gua Musang, Kelantan.

Sebenarnya pandangan Siti Kassim terhadap apa-apa isu tak pernah penting pada penulis kecuali isu orang asli namun beberapa portal tempatan seringkali pickup pendapat-pendapat Siti Kassim yang diluahkan menerusi medium fb.

Terbaru, Siti Kassim menulis ;

 
Respon kepada berita ini ;
 


Meminta sijil perkahwinan bukanlah polisi syarikat. Namun syarikat mengakui memang ada polisi pengasingan tempat duduk lelaki dan wanita. Polisi ini berlaku kerana atas permintaan

Menurut pemilik operator bas, pengasingan tidak dibuat atas nama agama sebaliknya atas faktor keselamatan.

Sebelum ini Malaymail juga melaporkan bagi pasangan yang bertegas ingin duduk bersama mereka perlu mengemukakan sijil nikah. Langkah ini dibuat kerana terdapat pasangan yang kantoi melakukan perbuatan tidak senonoh dalam bas. Selain itu pernah terjadinya ganguan seksual. Oleh kerana itu Transmalaya menetapkan beberapa peraturan iaitu ;

1. Pengasingan tempat duduk lelaki perempuan melainkan mereka ahli keluarga, suami-isteri.

2. Bagi pasangan yang bukan ahli keluarga, suami isteri jika bertegas mahu duduk bersama akan duduk di seat hadapan.

Walaubagaimanapun laporan di atas kemudiannya dinafikan pemilik TransMalaya. Menurut mereka, syarikat tidak pernah meminta sijil nikah ketika menjual tiket bagi menghormati pelanggan namun menerangkan polisi syarikat kepada pelanggan dan setakat ini belum pernah ada pelanggan membuat aduan berkenaan pengasingan tempat duduk lelaki perempuan.

Malahan jika ada pasangan yang mahu duduk bersama pihak syarikat membenarkan atas dasar pasangan tersebut merupakan kenalan / sahabat.

Dan Siti Kassim menentang polisi syarikat tersebut ; 


Bagi Siti Kassim, tindakan itu membayangkan operator bas mahu menjadi polis moral.

Sebenarnya adakah kita bersetuju amalan tak senonoh patut dilakukan dalam bas? Di kawasan awam? Memandangkan perkara tersebut berlaku dalam bas yang dimiliki oleh syarikat tersebut maka jika syarikat tersebut meletakkan beberapa garis panduan bagi memberikan keselesaan kepada para penumpangnya bagaimana ini merupakan satu kesalahan?

Oleh kerana masyarakat bebas memilih pengangkutan yang disukai sudah tentu apa yang dilakukan oleh Transmalaya boleh dianggap tawaran dan pilihan bagi yang mahu kepada perkhidmatan seperti itu.

Orang seperti Siti Kassim tak perlu rasa terpaksa untuk menaiki bas yang mempunyai polisi sebegini. Ia bukan paksaan. Ia adalah pilihan. Ia dikhususkan pada wanita-wanita cantik yang bimbang diraba ketika berada di dalam bas ataupun ketika travel seorang diri. Siti Kassim mungkin tidak berasa terancam. Tetapi bukan bermaksud semua perempuan berasa tidak terancam juga apabila mereka travel sendirian.

Mencegah atau menghalang aksi tak senonoh dalam bas sebenarnya tidakan yang betul. Takan la kat tempat awam pun kau nak beromen bagai. Tolongla. Ini public area la. Kalau pun terdesak sangat takan sampai dalam bas?

Sekali lagi jika Siti Kassim ada masalah dengan peraturan sebegini, dia boleh opt out dari melanggan perkhidmatan bas tersebut. Guna la perkhidmatan lain. Bersepah kot di seluruh Malaysia. You worry not Siti Kassim.

Sebenarnya banyak bas yang membiarkan pelanggan mereka duduk bersama pasangan samada ahli keluarga mahupun bukan dan hanya ada beberapa jenis bas sahaja yang menawarkan perkhidmatan pengasingan tempat duduk atas faktor keselamatan dan ganguan seks. Ia adalah tentang penawaran dan permintaan. Konsep asas perdagangan. Ada orang minta service sebegini. Kot-kot Siti Kassim dan para pengikutnya tak faham la kan.

Ko setuju ko langgan, ko tak setuju lantak ko la. Naiklah bas lain. Bersepah kot pilihan. Nak memekak macam perang dunia ketiga dah kenapa.

Siti Kassim berhak tak setuju tapi kenapa sampai macam neh gayanya ;



Seriously Siti Kassim? Kalau ko tatau konsep ibu susuan tu macam mana pergi la tanya ustaz-ustazah. Ada ke patut berbangang-bangang sebarkan pemahaman salah (kononnya lawak sangat la tu orang dok perlecehkan something dengan babitkan agama bagi tujuan penghinaan) tentang konsep ibu susuan. 

Actually kat komen-komen pun banyak yang memperlecehkan Islam. Kawan-kawan Siti Kassim la juga.

Contoh-contoh non muslim paranoid.




Sikit-sikit nak babitkan Islam ejek Islam. Ini sebab orang-orang macam Siti Kassim. Dia bagi mesej yang salah tentang konsep pengasingan lelaki dan perempuan dalam bas.

Ia adalah tentang keselamatan dan ganguan seks. Juga tentang pilihan dan keselesaan.

Bukan hanya di Malaysia bahkan di beberapa negara, Jepun misalnya juga ada konsep sebegini. Ia adalah untuk melindungi kaum wanita. 

Mungkin orang2 Jepun tak pandai edukasi lelaki-lelaki Jepun gamaknya kalau ikut pemikiran Pachimah.

Siti Kassim patut baca ini juga.

Oleh : Muhammad Musoddiq
Isu bas pengasingan tempat duduk lelaki dan perempuan ni, kadang-kadang aku sangat kelakar dengan beberapa respon orang yang kononnya SJW.
Ada yang kata, lepas ni apa? Kapal terbang? Teksi? Dan lain2? Lagi-lagi jika dia tu perempuan.
Adakah mereka lupa yang wujudnya koc untuk wanita, parking khas untuk wanita, dan berbagai lagi keistimewaan khas untuk wanita? Benda ini diwujudkan untuk keselamatan.
Rakan-rakan wanita saya selalu rasa terancam atau berjaga-jaga sekiranya sebelah tempat duduk dia adalah lelaki. Kadang-kadang rakan saya yang ada pengalaman buruk apabila duduk sebelah lelaki akan membeli dua tempat duduk terus supaya dia tidak duduk di sebelah lelaki.
Hal "it's your choice or my choice" tu, it's your choice untuk pilih lah bas lain juga. Bukannya ada satu bas sahaja sahaja yang destinasinya sama. Nak duduk mana, it's your choice, samalah macam pilih bas tu.
Bas itu wujudkan rule begitu sebab ada demand. Dan demand itu bukan datang daripada kamu. Jika kamu tidak mahu rule itu, bas lain ada. Rule itu khas untuk orang yang mahukan rule itu. Bukannya kamu langsung ada pilihan lain! Ada beza besar antara ruang awam dan private properties yang benarkan orang awam memasukinya.
Ini naik pun tak bas tu, tetapi lebih-lebih macam itulah satu-satunya bas yang dia kena naik.
Lagipun, kita ada banyak benda yang terpaksa ikut rule orang lain apabila masuk ke dalam private properties mereka.
Contoh, tak boleh bawa makanan luar, tak boleh ambil gambar, tak boleh gunakan flash, tak boleh berada selepas pukul 10 malam, tak boleh bawak beg, tak boleh makan, tak boleh minum, dan berbagai-bagai lagi.
Sedangkan jika tempat itu ruang awam, hal ini tiada masalah dan tidak patut dihalang.
Oh ya, aku nak ulang balik quote rakan aku. Quote ni adalah fundamental liberal, dan orang yang selalu mengaku dia tu liberal banyak yang langgar.
"Liberal yang paling ultimate adalah membenarkan orang lain tidak menjadi liberal".

Kerana tiada daya tarikan Siti Kassim merasa dia selamat aje nak ke mana-mana. Tetapi janganla bandingkan semua orang pun macam dia. Banyak lagi kaum wanita di luar sana mempunyai daya tarikan yang mampu mencairkan ahti kaum lelaki tau Siti Kassim. :):):):):)

1 comment:

  1. Assalamualaikum.Wr.Wb.
    Saya Ibu Rohani ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKI di MALAYSIA. jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKI itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentang.(AKI KUSMONO).dan katanya nomor yg di berikan oleh (AKI KUSMONO) bener-bener tembus 100% dan kebetulan juga saya sering pasan nomor:akhirnya saya coba untuk menghubungi.( AKI KUSMONO) dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor GHOIB, dan nomor GHOIB yg diberikan (AKI KUSMONO).ALHAMDULILLAH itu bener-bener terbukti tembus 100% yaitu:SINGAPORE 8697 dan saya sangat bersyukur kpd ALLAH S.W.T berkat bantuan AKI. kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk berkumpul dengan keluarga dan bisa juga buka usaha sendiri.mungkin saya tidak bisa membalas budi baik.( AKI KUSMONO) Saya IBU ROHANI bersama dengan keluarga besar, hanya bisa membalas dengan do'a semoga kebaikan (AKI KUSMONO) di bls oleh ALLAH S.W.T Aminnnnnn dan bagi teman" atau pung sahabat" saya yg menjadi TKI/TKW seperti saya,bila ada yg butuh bantuan hubungi saja langsung.Beliau (AKI KUSMONO) DI NOMOR HP: {_+6285244253247_} insya ALLAH beliau akan membantu anda dengan tulus.
    Ini benar-benar KISAH NYATA dari saya seorang TKI MALAYSIA
    SEMOGA BERMAMFA'AT BUAT KALIAN SMUA NYA DAN JANGAN PERNAH RAGU ATAU JANGAN PERNAH TAKUT,UNTUK MENGHUBUNGi AKI KUSMONO di nomor HP {_+6285¬¬_244_253_247_}



    Angka GHOIB:SINGAPURA

    Angka GHOIB:HONGKONG

    Angka GHOIB:MALAYSIA

    Angka GHOIB:TOTO MAGNUM

    Angka GHOIB:LAOS

    Angka GHOIB:SIDNEY

    Angka GHOIB:CAMBODIA

    Angka GHOIB:CHINA

    Angka GHOIB:KOREA

    Angka GHOIB:TOTO KUDA

    Angka GHOIB:ARAB SAUDI

    Angka GHOIB:BRUNEI DARUSSALAM

    Angka GHOIB:TAIWAN

    Angka GHOIB:JEPANG

    Angka GHOIB:THAILAND

    Angka GHOIB:THAI LOTTO

    Angka GHOIB:THAI LOTTERY

    Angka GHOIB:TOKYO

    Angka GHOIB:MACAU
    TERIMAKASI...




    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.