Tuesday, May 2, 2017

Tahfiz, hafal dan disiplin

Menghafal semata-mata bukan bererti minda seseorang kanak-kanak luar biasa.
KOMEN
zaid-ibrahim-tahfiz-3

Oleh Zaid Ibrahim
Ada ibu bapa menghantar anak-anak mereka ke sekolah tahfiz kerana kata mereka, pahala menunggu untuk bekalan ke akhirat dengan pilihan itu. Mereka yang boleh menghafal Al-Quran dikatakan ada tempat istimewa nanti.
Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mencadangkan beberapa perkara yang perlu diambil kira oleh ibu bapa bila mereka ingin menghantar anak mereka ke sekolah tahfiz.
Pertama, menghafal itu hanyalah salah satu aspek dalam fungsi minda manusia. Ia mungkin kebolehan yang ada pada sesetengah orang, tetapi tidak semua manusia ada kebolehan tersebut.
Minda manusia mempunyai beberapa fungsi yang berbeza, ada orang mempunyai kebolehan tinggi dalam sesuatu aspek, tetapi mungkin tidak dalam fungsi yang lain.
Ada anak kita yang mampu “menghafal” dengan baik, seperti mudah ingat apa yang diulangi beberapa kali oleh guru mereka. Tapi ada juga yang tidak.
Tidak dapat menghafal dalam zaman ini bukanlah satu perkara yang kita perlu bimbang (kita juga jangan lupa di zaman internet, seperti sekarang, banyak benda kita boleh cari dan simpan tanpa perlu menghafal lagi).
Tetapi ramai juga anak-anak yang tidak ada kebolehan menghafal tetapi kuat dalam aspek “cognitive reasoning” atau pintar mengupas sesuatu masalah. Ramai ahli sains misalnya mempunyai minda yang kuat dalam aspek ini.
Ada juga yang pintar dari segi “lateral thinking” seperti mereka yang berjaya mencipta ciptaan baru atau sebagai usahawan berjaya. Mereka ini ada yang lemah dalam aspek “memory work” dan tidak cerdas dalam menghafal, tetapi ternyata luar biasa kebolehan mereka dalam soal innovasi dan hal lain.
Jadi, ibu bapa mestilah tahu sama ada anak mereka itu ada kelebihan dari aspek yang mana sebelum menghantar mereka ke sekolah tahfiz. Tidak semua kanak-kanak boleh menghafal.
Lagi pun semata-mata anak-anak kita boleh menghafal bukan bererti minda dia luar biasa, atau dia pintar dalam semua segi. Ramai pula antara kita yang sebenarnya tidak memahami apa yang mereka hafal itu.
Disiplin, bukan tentera
Perkara kedua yang perlu ibu bapa ambil kira ialah soal disiplin. Ada orang kata disiplin di sekolah tahfiz itu ketat sekali.
Disiplin amat diperlukan dalam hidup kita. Tetapi disiplin ala tentera sesuai hanya kepada angkatan tentera, tetapi tidak semestinya dalam hal pembelajaran, dan pendidikan di sekolah.
Dalam hal ini, latar belakang tenaga pengajar sekolah tersebut dan latar belakang guru besar perlu dikaji terlebih dahulu. Disiplin yang menggerunkan bukan disiplin yang sebenar.
Disiplin adalah satu perkara yang perlu difahami dengan mendalam. Ia bukan sesuatu yang boleh dicapai secara dipaksa membuta tuli. Disiplin tidak boleh diajar dengan menggunakan kekerasan. Dispilin adalah cara dan nilai hidup yang diturunkan oleh keluarga dan ahli masyarakat sekeliling; dan diresap secara sukarela oleh anak-anak kita.
Orang Jepun tingi disiplin mereka. Mereka berbaris secara rapi menunggu bas dan kereta api. Mereka menunggu giliran ketika menunggu makanan di restoran. Mereka berdisiplin walaupun dalam masa kecemasan dan dharurat. Mereka beratur menerima makanan (semasa tragedi tsunami dan kebocoran bahan nuklear di Fukushima), yang mengkagumkan dunia, bukan kerana mereka ditakutkan dengan pukulan dan dirotan tetapi kerana diajar nilai murni itu di sekolah dan oleh keluarga mereka.
Orang Jepun tinggi pelajaraan dan disiplinnya walaupun mereka menghantar anak mereka ke sekolah biasa.
Akhirnya, saya menyeru mereka yang sayangkan bangsa Melayu dan umat Islam agar mengawasi semua sekolah swasta seperti sekolah tahfiz ini. Ia penting untuk memastikan modal insan anak Melayu tidak terbiar dan lupus dengan ajaran dan disiplin yang tidak sesuai dengan zaman.
Biarlah anak kita mempunyai pelajaran yang membina dan berguna kepada kehidupan, sekali gus menyumbang terhadap pembangunan orang Melayu sama ada dari aspek minda dan nilai-nilai yang baik untuk mereka.
Janganlah kita takut sangat kepada mereka yang bercakap mengenai akhirat sahaja kerana hidup di dunia ini pun sama pentingnya.
Orang Melayu perlu ada kebolehan yang lain, selain menghafal Al-Quran supaya mereka menjadi manusia Islam berguna di alam nyata ini.
* Datuk Zaid Ibrahim ialah bekas menteri di Jabatan Perdana Menteri. -FMT

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.