Sunday, June 4, 2023

Satu Lagi Soalan Bagi Dr Rora (Soalan terakhir untuk sekarang)

 Hello Dr Rora, saya ada sedikit soalan lagi. 

Sahabat Dr Rora itu selalu sebut keperluan untuk tunjuk bukti. Dia selalu kata 'mai tunjuk bukti'.  

Ini memang satu cara yang saintifik, moden dan progresif. Lebih 1,400 tahun sudah Allah swt dan RasulNya telah pun mengajar kita:


"Qul haatu burhanukum inkuntum sadiqeen" :  Katakan, bawalah bukti kamu jika kamu adalah orang yang benar. 

Jadi memang ianya sangat perlu bagi sesiapa pun menunjuk bukti terhadap apa pun, terutama sekali mengenai kepercayaan mereka. 

Bagaimana pula jika seseorang itu mai tunjuk bukti tetapi bukti dia tak masuk akal atau tidak boleh diterima akal. Saya bagi contoh hypothetical saja, andaian saja.

Yang berikut ini adalah gambar kartun gajah terbang. Ini gambar kartun ok, bukan gambar betul.

 4,291 Flying Elephant Images, Stock Photos & Vectors ...

Kita tidak boleh jumpa gambar yang benar atau gambar original bagi gajah terbang sebab memang tidak ada pun gajah terbang dalam alam nyata. Gajah terbang ini hanya dalam imaginasi atau khayalan (delusion). Atau sebahagian cerita kartun.

Tetapi bagaimana pula jika ada juga orang yang bertegas 'Ya gajah terbang itu memang wujud'.

Lepas itu kita tanya dia 'mai tunjuk bukti'.  Haatu burhanukum inkuntum sadiqeen.

Dia jawab, 'Ayah saya dengar daripada tok saya, tok saya dengar daripada tok dia' dan seterusnya. Ayah saya orang baik, tak pernah membohong atau menipu, tok saya pun sama. Semua baik-baik belaka.' 

Lepas itu dia bawa seorang lagi kawan dia yang sokong apa dia cakap. Kawan dia pun kata 'Ya betul. Ayah saya pun dengar daripada tok saya, tok saya pun dengar daripada tok dia' dan seterusnya. Ayah saya pun orang baik, tak pernah membohong atau menipu, tok saya pun sama. Semua baik-baik belaka'.

Lepas itu dia bawa lagi seorang kawan dia yang juga sokong apa dia cakap. Kawan dia yang kedua pun kata 'Ya betul. Ayah saya pun dengar daripada tok saya, tok saya dengar daripada tok dia' dan seterusnya. Ayah saya pun orang baik, tak pernah membohong atau menipu, tok saya pun sama. Semua baik-baik belaka'.

Jadi tiga orang boleh rujuk ayah dan tok mereka masing-masing cerita pasal gajah terbang (Ini andaian saja ok, contoh untuk perbincangan saja).

Tetapi sebagai manusia yang waras, tak kira berapa ramai orang yang menjadi 'tukang rujuk', kita tahu gajah terbang itu tidak pernah wujud. 

Kecuali ada seekor gajah terbang yang masih hidup yang di-ikat kepada gelang besi pada tembok besar yang kita boleh melihatnya.


Tetapi sebagai manusia yang waras, kita tahu gajah terbang itu tidak pernah wujud.

Jika sesuatu perkara itu tidak pernah wujud atau tidak boleh wujud  sebab ianya melanggar kebenaran alam nyata maka mustahil-lah bagi sesiapa pun membawa apa jenis bukti pun untuk membuktikan perkara itu adalah benar.

Di alam nyata gajah berkaki empat memang wujud. Gajah adalah binatang darat yang berpijak kaki pada tanah. Burung bersayap yang boleh terbang di udara pun wujud. Semuanya ciptaan Allah swt. Kun fa ya kun.  

Tetapi Allah swt tidak menciptakan gajah yang bersayap atau gajah yang boleh terbang ke langit. Sebab itu siapa pun tidak boleh tunjuk sebarang bukti akan kewujudan gajah terbang.

Akhirul kalam:  "Qul haatu burhanukum inkuntum sadiqeen".

The views expressed are those of the writer and do not necessarily reflect those of MMKtT.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.