`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


Sunday, September 15, 2013

Penduduk Gusar Gajah Serang Tanaman Di Kuala Kenau

  • Dikejutkan tetamu tak diundangWan Mohd Nor (kanan) melihat tanamannya yang musnah akibat serangan gajah liar.
 1 / 1 
KUANTAN - Kehadiran sekumpulan ‘tetamu tak diundang’ pada jam 3 pagi mengejutkan dua keluarga di Kampung Kuala Kenau Seberang, Sungai Lembing, di sini.

Dalam kejadian awal pagi Rabu lalu, kira-kira 11 gajah dari hutan berhampiran menyerang ladang kelapa sawit seluas 1.6 hektar dan kebun pisang milik penduduk.

Pemiliknya, Mohd Lutfi Sallehuddin, 24, berkata, ketika kejadian, dia sedang tidur sebelum terdengar bunyi geseran berdekatan garaj keretanya.

Menurutnya, sebaik mendengar bunyi itu, dia sudah mengagak kehadiran gajah berkenaan sebelum keluar untuk melihat situasi dengan lebih jelas.

“Sejurus keluar, saya dengar bunyi mercun dari rumah bapa saudara tidak jauh dari rumah untuk menghalau gajah berkenaan.

“Bagaimana pun, semuanya sudah terlambat dan saya lihat 420 pokok kelapa sawit sudah musnah, hanya tinggal lima pokok yang tak sempat diusik, manakala 15 biji cempedak, pokok pisang dimakan,” katanya.

Mohd Lutfi berkata, walaupun sudah beberapa kali menyerang tanaman di rumahnya namun itu kali pertama ladang sawitnya di musnah gajah.

Katanya, sebelum ini, dia bersama saudara sentiasa berjaga pada waktu malam berhampiran sungai namun pada malam kejadian dia tidak berbuat demikian.

“Kalau dikira-kira, saya kerugian hampir RM8,000 akibat kerosakan pokok sawit yang baru ditanam setahun lalu selain pukat yang dijadikan sebagai pagar turut rosak,” katanya.

Bagi Wan Mohd Nor Wan Mohd Ali, 56, dia dikejutkan anaknya, Wan Saharuddin, 27, kira-kira jam 3 pagi kerana mendengar bunyi pelik berdekatan biliknya.

“Anak saya sempat lempar mercun untuk halau gajah-gajah itu dan lari ke hutan berhampiran,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.