`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


Wednesday, December 20, 2023

ORANG MELAYU HARUS MEMIKIR HANTAR ANAK MEREKA KE SJK CINA

 Yang berikut ini berita lama, daripada tahun 2018. 

 


 

Saya rasa gambar berikut pun gambar lama tetapi masih relevan. Ia menunjukkan sdra Asyraf Wajdi membawa anaknya pulang dari sekolah (SJK Cina).

 


Saudara Asyraf Wajdi Dusuki pernah menjadi Ketua Pemuda UMNO dan juga pernah menjadi Timbalan Menteri Hal Ehwal Agama.

Sebagai seorang yang pernah dilantik Ketua Pemuda UMNO dan juga pernah memegang jawatan Timbalan Menteri Hal Ehwal Agama sudah tentu saudara Asyraf Wajdi lebih faham betapa mustahak dan pentingnya menghantar anak-anak kita belajar di dalam sistem persekolahan yang bagus yang boleh memberi pendidikan dan bimbingan akademik untuk masa depan anak-anak kita.

Dalam negara kita sekarang sistem sekolah Cina atau SJK Cina menjadi makin popular dengan ibubapa Melayu dan juga ibubapa India. Beberapa tahun sudah bilangan anak murid Melayu yang berdaftar di SJK Cina sudah melebihi 70,000 orang.

Saya yakin bilangan murid Melayu yang menghadiri SJK Cina makin bertambah. SJK Cina sekarang menjadi sekolah 'bercampur kaum' atau multi-racial yang paling popular dengan peratusan penuntut bukan Cina sering melebihi 15% - 20% daripada jumlah murid sekolah.

Aneh sekali terdapat juga beberapa SJK Cina dalam negara kita (Kuala Kangsar, Alor Gajah) di mana bilangan anak murid Melayu adalah majoriti penuntut SJK Cina itu.

Sekolah Cina sangat pentingkan disiplin dan juga fokus kepada pendidikan dan bimbingan akademik anak-anak murid. Jarang sekali kita mendengar berita pelik-pelik berlaku di sekolah Cina seperti kes buli,  guru pukul anak murid sehingga menjadi kes Polis, guru sekolah ponteng kelas atau tidak hadir di sekolah, persatuan ibubapa bergaduh isu agama sebab dipengaruhi ibubapa yang pro parti lebai dan perkara pelik seperti itu. Sekolah Cina fokus kepada disiplin, pendidikan dan bimbingan akademik. 

Ibubapa Melayu boleh ikut contoh sdra Asyraf Wajdi Dusuki dan memilih untuk mendaftarkan anak-anak mereka di SJK Cina.

Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.