`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 


Friday, January 12, 2024

MESTI BACA : KENAPA GLC ITU MEROSAKKAN EKONOMI NEGARA

 Rumours are going around that after the Sales Tax was increased by 33% (THIRTY THREE PERCENT) FROM 6% TO 8%, next the GST will be reintroduced in June this year.

If so then the economy can be declared formally dead. This clown never learnt from Najib's stupidity.  Najib imposed the GST in 2014 and in 2018 he lost his job. In 2018 the BN was kicked out after they imposed the GST in 2014.  Those of you GST freaks can argue all you want but you impose the GST you will be kicked out of the gomen. Good riddance and get lost.

 

By the way has Bank Negara figured out WHY they increased the OPR by 0.25%? Can Bank Negara tell Malaysians what are the fantastic positive impacts on the economy of increasing the OPR? Or are they too shy to admit their stupidity? Please cut the OPR by that 0.25% again. There has been no benefit to the economy from Bank Negara raising the OPR except choke the economy even more - for no good reason. And you would think that these morons went to university and read books. Common sense tak ada.

Ok, syahdan dan masygul maka berlakulah satu lagi kes GLC akan bankrap atau hampir bankrap. 

Pertama sekali apa itu GLC?  There are a few definitions. 

1. Government's Losing Concern - maksudnya syarikat gomen yang rugi, yang hilang duit.

2. Government Losing Concern - maksudnya syarikat gomen yang boleh mengakibatkan gomen hilang undi dan kalah di pilihanraya.  (Ini sudah mula berlaku sejak 2008 bila gomen BN mula hilang majoriti 2/3 dan seterusnya kalah PRU pada 2018. Because the GLCs kept losing money so they became the Government Losing Concern).

3. Government Linked Corruption - rasuah akibat operasi syarikat GLC. Rasuah ini pelbagai. Antara yang saya dengar ialah kakitangan GLC (daripada manager ke pekerja bawahan) subahat claim OT yang berlebihan. Pekerja claim OT lebih, manager approve, duit depa share. Cantik.

Ok di sini ada berita pasal politik perkauman merugikan duit rakyat kurang lebih RM3.41 BILLION !!

  • Turkeys Of The Year: Taxpayers pay for termination of Plantations deal
  • sale of 33% in 68%-controlled Plantations for RM1.15b to local Chinese 
  • The deal is scuttled
  • politicians questioned why sale not made to bumiputera company.
  • will have to fork out RM1.11 billion, as opposed to raking in RM1.15 billion
  • gomen agreed to inject RM300 million, as a stopgap measure
  • provide a guarantee for a RM2 billion loan.
  • The turkey goes to those who used racial sentiment to scuttle a business deal

Ok Tuan-Tuan, syarikat GLC tanam kelapa sawit sudah rugi besar. Jadi depa terpaksa jual tanah ladang. Yang datang beli tanah ladang (dengan harga paling tinggi) adalah syarikat Cina local. Cina local offer RM1.15 Billion.

Tiba-tiba   ahli politik Melayu buat hal. (Mesti ada udang di sebalik batu). Depa tak setuju ladang syarikat GLC itu dijual kepada Cina local.   So jual-beli terpaksa dibatal.

Jadi sekarang syarikat GLC itu kena 

  • bayar sendiri RM1.11b instead of dapat RM1.15b
  • gomen setuju inject RM300 million
  • gomen akan guarantee RM2 billion loan

 Jadi sekarang kita warganegara Malaysia dan pembayar cukai, termasuk bayar cukai SST yang baru naik 33% itu dan bayar GST yang bakal tiba akan terpaksa tanggung beban lagi sebanyak RM1.11b + RM300m + RM2.0b = RM3.41 Billion untuk gomen selamatkan GLC yang bermasalah ini. Mereka akan ambil duit kita sebanyak RM3.41 Billion untuk BAIL OUT GLC itu.

Image

Inilah cara otak-otak kosong ini menyelesaikan masalah kebodohan mereka - mereka paksa kita bayar untuk tutup kebodohan mereka.

Tuan-Tuan, sektor industri perladangan (plantation agriculture) menghasilkan kurang lebih 2+% sahaja daripada GDP negara kita.   Gomen kata :   "agricommodity sector contributes about 3% to GDP"  but I dont believe these gomen statistics.

Maksudnya kalau kita jumlahkan segala berjuta hektar tanah perladangan dalam negara kita (dari Kedah, ke Perak, Selangor, Pahang, Johor, Negeri Sembilan, Sabah, Sarawak, Tgganu, Kelantan) sumbangan sektor perladangan itu hanya 2+% sahaja daripada GDP negara.  What a waste of resources. Ini adalah kerja sia-sia.

Berbanding industri perumahan :  Malaysian homebuyers have made a total economic contribution of RM42.5 billion in 2022, or roughly 2.7% of Malaysia's RM1,791.4 billion gross domestic product (GDP).

Berbanding industri pembinaan : In 2022, the gross domestic product (GDP) from construction in Malaysia amounted to around 53.44 billion Malaysian ringgit (3% GDP).

Jadi perumahan dan pembinaan sahaja menghasilkan hampir 6% GDP negara.

Tetapi ahli politik Melayu tak bising pun pasal perumahan dan pembinaan. Mereka tak faham perumahan dan pembinaan kut. 

Saya rasa mereka mempunyai motivasi yang lain juga. Syarikat GLC selalunya politically connected. Maksudnya melibatkan kroni. Kroni dapat kontrak pembekal (supply contract), jadi sub-contractor, jadi main contractor dsbnya. 

Mungkin sebab itu juga selalu rugi. Jadi mereka tiba-tiba menjadi 'pejuang Melayu' (kononnya) untuk mempertahankan sektor perladangan "GLC" yang hanya menyumbangkan lebih kurang 2+% kepada GDP negara.

 It's VHS vs Betamax in payments!!!

Jadi Tuan-Tuan, kita bayar lah. Geng elit dan gang kroni politik jadi kaya. Dengan makan duit kita.

Conclusion : Sistem GLC ini mempunyai 'inherent flaws' atau 'kelemahan yang sedia wujud'.  

Rakyat negara bekerja keras, menghadapi pelbagai cabaran mencari hidup, mengambil risiko memulakan perniagaan dsbnya. Pada tahun 1997 sambil bekerja lagi saya dan isteri saya kumpulkan duit yang sangat sedikit untuk mulakan perniagaan emas kami. Sebelum itu kami juga telah mula menceburi property market dengan melibatkan diri dalam urusan hartanah yang kami masih meneruskan sehingga hari ini. Semuanya mengambil masa dan dana yang sangat terhad. Tetapi cabaran dan rintangan yang paling tinggi adalah risiko perniagaan atau business risk. Kita tidak boleh tahu apa yang akan berlaku pada esok hari. Contohnya apabila Najib meletak cukai GST pada 2014 paling banyak perniagaan terpaksa bungkus sebab harga barang naik dan pembelian jatuh merudum. Kami pun rugi besar.

Dalam keadaan yang penuh cabaran ini kita rakyat negara, ahli perniagaan, syarikat koporat dsbnya terpaksa juga bayar cukai. Cukai pendapatan, cukai koporat (corporate taxes). Sales Tax, cukai GST, cukai impot, levy, eksais dan banyak lagi cukai. Kita terpaksa bayar sajalah.

Why Do Government Exploit Citizens? — Steemit

Kerajaan pula ambil cukai yang kita bayar itu dan belanja sana dan sini. Membazir sana dan sini. Dan sebahagian cukai itu digunakan juga sebagai modal untuk mewujudkan syarikat GLC. Semua syarikat GLC diwujudkan dengan sumbangan bayaran cukai oleh kita semua. (Dan apabila bankrap pula mereka ambil lagi banyak duit cukai kita itu untuk bailout syarikat GLC yang bermasalah).

Rich man with money bag laughing at poor man Meme Generator - Imgflip


Ok lepas itu syarikat GLC pun mula beroperasi. Untuk tujuan apa? Syarikat GLC (yang diwujudkan dengan taxpayers funds) akan mula beroperasi dalam ekonomi negara dan akan bersaing dengan kita pula. Kita maksudnya rakyat negara yang menghadapi pelbagai cabaran dan risiko untuk mencari hidup dalam ekonomi negara.  GLC yang diwujudkan dengan guna duit pembayar cukai akan mula beroperasi dan bersaing untuk tewaskan syarikat-syarikat kepunyaan pembayar cukai dalam pelbagai sektor dalam ekonomi negara.

Jika GLC masuk industri ladang mereka bersaing dengan syarikat perladangan swasta. Jika GLC masuk industri hospital mereka bersaing dengan syarikat hospitak swasta. 
Jika GLC masuk industri kereta mereka bersaing dengan syarikat pembuat kereta swasta.

The GLCs which are set up using taxpayers funds then enter the economy to compete against the taxpayers who contribute taxes to the government which enabled the GLCs to be set up in the first place.

Jadi makin lama GLC beroperasi makin kurang lah peluang bagi syarikat swasta menceburi bidang itu. Sebab GLC mempunyai lesen monopoli, mempunyai tanah yang luas, mempunyai sumber dana (duit cukai kita lah) yang tanpa had, boleh dibail out anytime, boleh rugi berkali-kali.

Akhir sekali oleh kerana ekonomi swasta tidak mampu bersaing dengan GLC yang diberi pelbagai kelebihan itu, maka ekonomi swasta akan berkurangan (akan kecut). 

Apabila ekonomi swasta pula "mengecut" maka sumbangan pembayaran cukai swasta kepada kerajaan akan berkurangan. Ini yang sedang berlaku dalam negara kita sekarang. Sebab itulah kewangan kerajaan makin tenat, tidak mempunyai kutipan cukai yang cukup untuk membayar segala keperluan dan peruntukan pentadbiran kerajaan.

Maka kerajaan pun jadi haywire gila sawan. Sebab tak cukup duit. 
Maka mereka naikkan Sales Tax sebanyak 33%. 
Mereka mahu introduce GST sekali lagi.
Dan macam-macam lah. 

The gomen runs on tax collections. But when you use tax collections to set up the GLCs you are putting the real taxpayers out of business. Then you cannot collect anymote taxes from them. Then everyone goes bust - the gomen the GLCs everyone. This is happening now.  

 

The views expressed are those of the writer and do not necessarily reflect those of MMKtT.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.