`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 


Friday, September 28, 2012

Will Budget 2013 deliver ‘change’ for Sabah?


The catalytic catch-phrase 'ini kali lah tukar' permeating through Sabah will hang over Najib Tun Razak as he delivers his Budget 2013 at 4pm today.
KOTA KINABALU: The only real numbers the real people of Sabah want to hear when Prime Minister Najib Tun Razak reads out his Budget 2013 is the federal government’s decisions on housing, cabotage, oil and education.
Given the fact that oil-producing Sabah is the poorest states in country, nothing short of direct and life-changing federal announcements in these areas will be acceptable, bearing in mind the upcoming general election and the opposition’s influence.
The catalytic catch-phrase “Ini kali lah, tukar” permeating through Sabah will hang over Najib as he delivers his Budget 2013 at 4pm today in Parliament.
Have his suited-economic wizards in Putrajaya delved into Sabah’s psyche and fed into its most immediate needs?
According to media reports, the federal government expenditure in 2012 is estimated at RM229 billion and this means that next year’s spending will be slightly higher to cater for various comprehensive programmes aimed at enhancing the well-being of the people in a number of areas.
These include more affordable housing, improved public transport, public safety, educational and training facilities, and better business and investment opportunities.
Thus far, government officials have claimed that the budget is “mildly expansionary but fiscally possible”.
They have said that every segment of society – farmers, private sector workers, civil servants, small and big businesses, among others – will benefit.
How much and how direct these benefits will be, we will know in a few hours.
But for now the morning papers’ description of a “mildly expansionary” budget does not seem to augur well for Sabah, where 40% of the country’s poor reside, according to a World Bank Report.
A former civil servant, when asked for his views, said: “I read the morning paper today. I am bothered by how they have described the budget.
“How will a mildly expansionary budget directly benefit the man-on-the street in Sabah? Our issues are huge. We have had many development budgets in the past which were not mildly expansionary and did not see direct benefits.
“They’ve allocated RM16.8 billion for healthcare and they say it includes operating and development expenditure.
“But how much of this is for Sabah and Sarawak specifically?
“And how much of the RM200 million for housing subsidy will be allotted to Sabah and Sarawakian buyers? Did they take into account salaries here are less than in Kuala Lumpur? Will there be a quota for our young housebuyers?” asked the retiree who declined to be named.

30 comments:

  1. "The 2013 Budget continues the excellent tradition of the Barisan Nasional in prospering the country and improving the well-being of the rakyat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang bajet 2013 ini akan dapat membantu Sabah pada akan datang.

      Delete
    2. Kita tunggu pula lagi nanti dengan bajet 2013 daripada Kerajaan Negeri sabah.

      Delete
    3. Kita seharusnya berbangga dan bersyukur dengan apa yang diberikan kepada kita.

      Delete
    4. Kita perlu terus menyokong parti yang benar-benar prihatin dengan rakyatnya.

      Delete
    5. Mengenai harga rumah di SAbah dan Sarawak ini juga harap akan berkurangan dan murah berbanding sebelum ini.

      Delete
    6. Yang pasti dengan kehadiran bajet 2013 yang diumumkan oleh PM kita ini telah menyebabkan PR tidak duduk senang sekarang ini.

      Delete
  2. NGOs for the disabled applauded and congratulated the prime minister for not leaving out the disabled community.

    ReplyDelete
  3. This Government has never promised the moon, the stars or the galaxy.

    ReplyDelete
  4. The economy is the contribution of the rakyat in urban and rural areas, professionals as well as blue-collar workers, farmers, labourers, farmers, smallholders, fishermen, teachers, lecturers and artistes.

    ReplyDelete
  5. The trust that exists between the rakyat and the Government cannot be broken no matter how strong the lies.

    ReplyDelete
  6. Bajet 2013 adalah cukup baik dan ia cuma perlu dilaksanakan dengan sempurna supaya kita melihat hasil yang positif.

    ReplyDelete
  7. Selagi takda pihak yang membuat kacau selagi itulah semuanya akan baik-baik saja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pembangkang pasti akan manipulasikan bajet ini.

      Delete
  8. Belanjawan 2013 yang telah dibentangkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak penerusan dasar afirmatif yang beliau telah perkenalkan sejak tiga tahun lepas untuk terus meningkatkan kualiti kehidupan rakyat Malaysia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perbelanjaan kerajaan persekutuan pada 2012 dianggarkan bernilai RM229 bilion dan ini bermakna yang perbelanjaan tahun depan akan tinggi sedikit bagi menampung pelbagai program menyeluruh yang bertujuan mengukuhkan kesejahteraan rakyat dalam beberapa bidang.

      Delete
    2. Belanjawan 2013 adalah seiring dengan prinsip “Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan” yang akan mengambil kira aspirasi rakyat untuk kehidupan yang lebih baik dan bersandarkan kepada asas-asas ke arah ekonomi berpendapatan tinggi dan maju menjelang 2020.

      Delete
    3. Najib bersedia ke arah melaksanakan pelbagai inisiatif untuk kesejahteraan rakyat seperti meringankan kos kehidupan, memperbaiki penjagaan kesihatan, memajukan modal insan dan mengembangkan infrastruktur asas di kawasan-kawasan kurang membangun, terutamanya di Sabah dan Sarawak.

      Delete
    4. Pelaksanaan beberapa Projek Permulaan di bawah Bidang Ekonomi Utama Negara turut memberikan banyak rangsangan kepada ekonomi tempatan

      Delete
    5. bajet kali ini amat baik untuk rakyat.

      Delete
  9. Will Budget 2013 deliver ‘change’ for Sabah?
    my answer is YES

    kerajaan akan memperuntukkan sebanyak 386 juta ringgit bagi memastikan harga barangan keperluan di Sabah dan Sarawak serta Labuan dijual pada harga yang lebih rendah dan lebih seragam dengan membuka sebanyak 57 buah KR1M dan menanggung kos penghantaran produk dari Semenanjung Malaysia ke Sabah, Sarawak serta Labuan termasuk penghantaran ke kawasan pedalaman. Sebagai contoh di Ba’kalalan, Sarawak, harga gas memasak 14 kg setong dijual pada harga RM70. Dengan program penyeragaman harga, gas memasak tersebut boleh dibeli hanya dengan RM26.60 setong.

    Sabah tidak dipinggirkan

    ReplyDelete
  10. Will Budget 2013 deliver ‘change’ for Sabah?
    my answer is YES

    Bagi mendokong penglibatan pengusaha swasta dalam pembangunan industri minyak dan gas, pelbagai insentif cukai dan insentif bukan cukai istimewa telah dirangka. Hasil insentif, pelbagai projek pelaburan minyak dan gas bernilai 20 bilion dolar US telah dimulakan termasuk projek Petronas Refinery and Petrochemical Integrated Development atau Rapid, Terminal Simpanan Minyak dan Gas di Johor, Loji Regasifikasi di Melaka dan terminal minyak serta gas di Sipitang, Sabah.

    Sabah tidak dipinggirkan

    ReplyDelete
  11. Will Budget 2013 deliver ‘change’ for Sabah?
    my answer is YES

    Bagi sektor perladangan pula, Sabah tentunya akan menerima impak dari peruntukkan sebanyak 432 juta ringgit yang disediakan untuk program penanaman semula pokok kelapa sawit memandangkan Sabah mempunyai kawasan penanaman kelapa sawit terbesar berbanding negeri lain iaitu seluas 1.36 juta hektar daripada 4.69 juta hektar keluasan tanaman di seluruh negara.

    Sabah tidak dipinggirkan

    ReplyDelete
  12. Will Budget 2013 deliver ‘change’ for Sabah?
    my answer is YES
    Sabah tidak dipinggirkan

    Berkaitan kelestarian jaminan bekalan makanan pada masa akan datang, kawasan jelapang padi sedia ada akan ditambahbaik dengan sistem pengurusan tanamannya secara sistematik. Sebagai tambahan, 4 kawasan jelapang padi baru akan dibuka dan diperluas iaitu di Kota Belud, Batang Lupar, Rompin dan Pekan.

    ReplyDelete
  13. Will Budget 2013 deliver ‘change’ for Sabah?
    my answer is YES
    Sabah tidak dipinggirkan

    Di bawah misi "Mewujud Kejiranan Yang Selamat dan Harmoni", Kerajaan akan menambah pemasangan Sistem Kamera Litar Tertutup atau CCTV sebanyak 496 unit di 25 buah Pihak Berkuasa Tempatan di Semenanjung, Sabah dan Sarawak.

    ReplyDelete
  14. Will Budget 2013 deliver ‘change’ for Sabah?
    my answer is YES
    Sabah tidak dipinggirkan

    Di bawah Program Transformasi Bandar atau UTP, Kerajaan telah melancarkan 2 Pusat Transformasi Bandar atau UTC iaitu di Melaka dan Kuala Lumpur. Terkini, UTC KL telah menerima purata seramai 4,000 orang sehari. Pelaksanaan UTC akan diperhebatkan dan dilaksanakan secara berperingkat di 6 bandar utama, iaitu Alor Setar, Kuantan, Ipoh, Johor Bahru, Kota Kinabalu dan Kuching.

    ReplyDelete
  15. Will Budget 2013 deliver ‘change’ for Sabah?
    my answer is YES
    Sabah tidak dipinggirkan

    Di luar bandar, Kerajaan telah membuka Pusat Transformasi Luar Bandar atau RTC di Gopeng, Perak dan Wakaf Che Yeh, Kelantan bagi menyediakan sebuah pusat integrasi perkhidmatan meliputi pengumpulan, pemprosesan dan pengedaran hasil pengeluaran pertanian, perbankan dan insurans, khidmat nasihat perniagaan, latihan dan kemahiran, klinik serta ruang niaga. Berdasarkan manfaat yang diterima, Kerajaan akan terus memperluaskan RTC ke Melaka, Johor, Pahang, Sabah dan Sarawak.

    ReplyDelete
  16. Will Budget 2013 deliver ‘change’ for Sabah?
    my answer is YES
    Sabah tidak dipinggirkan

    Dibawah "Pembangunan Luar Bandar dan Masyarakat Orang Asli", Sebanyak Rm100 juta ringgit akan diperuntukkan bagi membekal 40 ribu tangki air menggunakan kaedah tadahan air hujan khususnya di kawasan pedalaman di Sabah dan Sarawak.

    ReplyDelete
  17. Will Budget 2013 deliver ‘change’ for Sabah?
    my answer is YES
    Sabah tidak dipinggirkan

    Lanjutan daripada kejayaan pengenalan RapidKL dan RapidPenang, Kerajaan akan melancarkan RapidKuantan mulai 1 Disember 2012 bagi menyediakan perkhidmatan pengangkutan bas berkualiti di Kuantan. Syarikat Prasarana juga dalam proses untuk memperluaskan perkhidmatan ini di bandar lain seperti Ipoh, Seremban, Kuching dan Kota Kinabalu.

    ReplyDelete
  18. Will Budget 2013 deliver ‘change’ for Sabah?
    my answer is YES
    Sabah tidak dipinggirkan

    Sebagai tambahan, bagi meringankan beban rakyat yang berulang alik menggunakan perkhidmatan feri dari Labuan ke Sabah dan Sarawak, Kerajaan akan memberi diskaun tambang kepada semua penumpang sebanyak 50 peratus. Di samping itu, diskaun sebanyak 50 peratus turut diberi ke atas tambang feri untuk kenderaan komersial yang mengangkut barang keperluan asas dan binaan ke Labuan.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.