`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 


Saturday, July 30, 2016

'Viralkan, Inilah Cikgu Yang Selalu Denda Aku!'



Orang sibuk dok viral pasal cikgu itu cikgu ini. Meh aku nak viral juga, siap kau cikgu! 

Wahai penduduk bumi, saksikanlah, inilah muka cikgu yang selalu mendenda aku berdiri atas kerusi, atas meja, bawah meja, kutey bahu aku, buat muka dengan aku.

Bila aku tak dapat jawab soalan dia, "On the chair....!!!". Gagal jawab lagi, "On the table...!!!", dan seterusnya,  "Under the table!". Meringkok di bawah meja lah aku sampai habis kelas dia. 

Tahun 1999, secondary 2, masih segar dalam ingatan aku. Dalam setahun dia mengajar, ada satu hari itu, dia puji aku. "I like the ending of your essay Nik,". Esoknya seperti biasa, "on the chair", "on the table", "under the table" sampai habis tahun. 

Garang orangnya, susah nak senyum. Tegas, bekeng, suka bagi homework.

"I asked you in english, do answer me in english!!" tegasnya. 

Membuatkan aku terkebil-kebil, tergagap-gagap nak menjawab soalan dia. Dan biasanya berakhir dengan "on the chair", "on the table", "under the table".

Aku panggil dia 'teacher on the chair', 'teacher on the table', 'teacher under the table'. Sesedap mulut aku saja panggil cikgu dengan nama itu. Well, padan muka cikgu!

Has been years, baru semalam aku diberi peluang berjumpa semula dengannya. Huh! Dulu cikgu suka denda saya kan? Well cikgu, I want the whole world to know! Do read these! 

Wahai Teacher Raihanah yang dulu saya panggil 'teacher on the chair', yang dulu suka denda saya. Saya nak cakap, 

Terima kasih cikgu! Jutaan terima kasih yang tidak terhingga sebab denda saya. Jutaan terima kasih kerana suruh saya berdiri di atas kerusi, meja dan bersila di bawah meja, kutey saya, ajar saya bahasa inggeris dan untuk segala-galanya!

Dalam hukuman cikgu itu mengalirnya berkat. Mungkin kutey cikgu itu terpalitnya ikhlas. Mungkin jelingan maut cikgu itu tersimpan berjuta kasih sayang. Yang dulunya saya tak nampak sebab terlindung dengan ego, terasa diri ini sempurna. Namun saya lupa yang cikgu itu pewaris nabi, medium ilmu dari Allah. Ilmu itu cahaya, cikgu cuma nak bawa cahaya masuk ke dalam otak saya yang kelam dan kosong dan paling penting sekali cikgu nak saya berjaya kan?

Cikgu, saya dah berjaya! Ilmu yang cikgu ajar dulu saya sudah gunakan dengan seeloknya. Alhamdulillah. In fact sampai sekarang saya gunakan sebab saya pun sudah menjadi cikgu Bahasa Inggeris seperti cikgu Raihanah. 

Saya praktikkan semua yang cikgu ajar dulu termasuk 'on the chair' and it works! I suppose. Saya pun nak jadi garang seperti cikgu. Saya nak anak murid saya tahu menilai ilmu itu dan tidak mudah untuk mencari ilmu. Sebab kalau mudah sangat, they tend to forget everything. Kan cikgu kan?

Anyway it's not about them, not about me, it's about you. 

Wahai pemuja Facebook, keyboard warrior, hargailah cikgu anda. Dalam garang ada sayangnya, dalam bengis ada berkatnya, dalam marah ada doanya. Dan cikgu, biarlah orang nak kata apa pada cikgu. Selagi saya hidup, nama cikgu sentiasa ada dalam doa saya. 

Terima kasih cikgu, cikgu tetap cikgu saya sampai bila-bila. - Nik Lutfi 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.