`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


Saturday, August 5, 2023

Antara Rakyat Malaysia Yang Baik, Beradab Dan Sopan Berbanding Pelakon Politik Yang Tidak Baik, Kurang Ajar Dan Bebal

 

                                    Undi Tuan-Tuan Bertukar Menjadi Duit Untuk Mereka



Pagi ini saya terbaca secebis tulisan di laman Quora oleh N Varma ia itu seorang doktor bedah (surgeon) dari India yang telah menetap dan bertugas di Malaysia selama sembilan tahun. Dia menulis:

  • How bad is it to live in Malaysia?I've lived here for 9 years.
  • It's a struggle.
  • I find it hard to drive. People follow lanes and don't honk. This makes it hard since I'm used to a free for all. They honk at me and then I feel better.
  • I've gained weight. I'm dying of obesity. Food is cheap, immense variety and often 24 hours. It's a deliberate ploy to make me fat.
  • People are polite and smile. I don't want smiles and polite conversations. I want to get on. I've ended up smiling too. What a time waster!
  • I miss the cold. Even the rain is warm. Nights and mornings are lovely. Great for walking.
  • I hate walking. It's also safe to walk. I miss robbers and stray dogs.
 
My Comments :
 
Quora adalah laman web dari India di mana ramai ahlinya juga adalah orang India yang menetap di India atau di luar negara yang menggunakan ruang itu untuk bertukar maklumat dan pandangan. 
 
Doktor dari India ini sebenarnya membuat perbandingan secara satira dan ironi antara negara kita Malaysia dan negara asalnya iaitu India. Jelas sekali dia mendapati bahawa hidup di Malaysia adalah sangat selesa dan memuaskan bagi dia.

Tetapi apa yang saya melihat ialah daripada LIMA "keseronokan" yang dirasai Dr Varma di Malaysia hanya satu sahaja berkaitan cuaca dan alam semulajadi : "Even the rain is warm. Nights and mornings are lovely".
 
Baki yang empat itu mencerminkan akhlak, kesopanan dan keupayaan rakyat negara kita:
  1. People follow lanes and don't honk
  2. Food is cheap, immense variety and often 24 hours
  3. People are polite and smile
  4. It's also safe to walk. I miss robbers and stray dogs
Maksudnya orang Malaysia lebih mematuhi peraturan lalulintas, negara kita menyediakan pelbagai keajaiban makanan Melayu, India, nasi daun pisang, nasi kandar, makanan Cina, pau ini dan pau itu, kuih nyonya, pengat pisang, lepat pisang, lemang, pulut, rendang, pindang ikan, mee sup, bihun, kway teow, karipap, masakan Portugis dan beratus atau beribu jenis pilihan makanan lagi. All inside one country - Malaysia.

Orang kita lazimnya cepat senyum, sopan dan mudah didekati. Itulah karakter semua rakyat negara kita. "Malaysian" itu sebenarnya membawa maksud yang unik. 

Dan akhir sekali si doktor itu suka keluar berjalan kaki sebab dia tidak takut kena samun (berbanding negeri dia India). Memang pun negara kita aman dan selamat dan sesiapa pun boleh pergi ke mana pun tanpa merasa takut atau cemas akan disamun, diculik dsbnya.  Sekali lagi ini adalah kerana semua rakyat negara kita secara amnya adalah orang yang beradab, yang menghormati sesama sendiri dan mematuhi undang-undang.

Secara amnya inilah karakter rakyat negara kita, di mana pun dalam negara kita (kecuali di Kuala Lumpur di mana kekadang ada orang yang nak tunjuk eksyen lebih sikit - saya akan jelaskan sikit lagi) orang Malaysia daripada pelbagai bangsa, bahasa dan agama sudah biasa duduk bersama secara aman dan damai selama beratus tahun.
 
Penduduk negara kita telah lama hidup secara aman dan baik sejak sebelum ketibaan penjajah kulit putih, sejak sebelum Merdeka, sejak sebelum timbul parti politik dengan hasutan dan perangai anjing gila mereka.

Sebagai contoh saja tokong Cina yang paling lama sekali dalam negara kita dibina 378 tahun dulu. Saya tidak akan beritahu lokasi tokong itu sebab lazimnya ramai orang Malaysia tidak tahu apakah usia mana-mana tokong, kuil, gereja atau masjid berhampiran rumah mereka.   Mungkin tokong Cina yang berusia 378 tahun itu yang Tuan-Tuan melalui depannya hari-hari sewaktu pergi kerja. We dont know. We dont care. 

Kita sudah biasa dengan kepelbagaian yang begitu banyak sekali diseluruh negara kita. Sejak beratus tahun. 
 
Kewujudan tokong Cina itu dan kesemua tokong, kuil, gereja dan masjid dalam negara kita jauh sebelum ketibaan beberuk pejuang ini dan pejuang itu, jauh sebelum negara kita merdeka membuktikan rakyat negara kita boleh lebih aman dan selesa  tanpa kehadiran beberuk pejuang ini dan pembela itu.

Tiba-tiba mereka sudah menjadi pejuang dan pembela itu dan ini. Semuanya untuk memancing undi. Hanya kerana sekeping kertas yang disebut Kertas Undi mereka sanggup menyalak macam anjing gila, melompat macam monyet dan sembur air liur berbisa mereka. Dan jadah yang paling berbahaya dikalangan ini adalah lepat-lepat pisang yang mainkan agama. 
 
Kenapa? Why? Kenapa mereka begitu gian dan gila seolah dirasuk hantu untuk mendapatkan kertas undi Tuan-Tuan?  Sebab kertas undi itu adalah kekayaan bagi mereka. Kertas Undi tuan-tuan menjadi paspot kekayaan berjuta dan berbilion bagi puak-puak ini. Mereka menjadi gila harta seolah mereka telah disentuhi syaitan. Mereka menjadi gila dengan harta kita - duit rakyat.

Pernahkah sesiapa melihat atau berjumpa pemimpin politik yang miskin? Yang bawa kereta Proton 2nd hand atau duduk rumah kecil? Tak ada. There is no such thing. Tuan-tuan saja susah. Depa semua duduk senang mewah. 
 
Pernah jumpa tak lepat-lepat pisang penjual air liur yang memakai jam tangan biasa pun? Tak ada.  Dulu saya pernah 'breakfast' dengan salah seorang pemimpin parti politik lepat pisang itu, dia jemput dan dia belanja, di hotel five star di Kuala Lumpur (bersama Raja Petra Kamaruddin - ini cerita dulu-dulu lah). Pemimpin parti lepat pisang itu pakai jam tangan sangat nipis, beberapa milimeter saja tebalnya (jenama Piaget ke apa). Yang menarik perhatian saya adalah kasut yang dipakainya. Kasut kulit high fashion berkilat-kilat yang mesti beribu Ringgit harganya. Lepas itu dia bawa 'travellers bag' yang beroda itu - juga dibuat daripada kulit. Berjenama dan high fashion.  Saya rasa jam tangan, kasut dan beg dia saja bernilai lebih seratus ribu Ringgit. 
 

 KERTAS UNDI ADALAH PASPOT KEKAYAAN MEREKA

 
 
Semua kekayaan itu dengan mengguna duit kita, duit rakyat. Yang mereka dapat dengan menggunakan paspot Kertas Undi tuan-tuan. You make them rich.
 
Kita tidak perlukan politik gila babi mereka semua ini. Orang asing seperti doktor India di atas itu boleh melihat sendiri dan menilai sendiri tingginya akhlak, kesopanan, kebaikan dan adab penduduk negara kita. 

Tuan-Tuan pada malam 9hb Mei 2018 dan hari esoknya saya amat kagum bahawa buat pertama kali dalam sejarah negara sejak Merdeka pada tahun 1957, bahawa telah berlaku peralihan kuasa dan pertukaran kerajaan secara aman, secara begitu teratur dan mengikut undang-undang tanpa melibatkan sebarang kecoh, rusuhan atau perangai jalanan. It was such a peaceful transfer of power, walaupun kerajaan BN yang tumbang itu telah pegang kuasa selama 63 tahun sejak 1955.

Tidak ada satu pun kes pecah cermin kereta, tidak ada kes sesiapa pun kena tumbuk atau bendera parti politik dibakar, dirosak dsbnya. Not one case. Itulah kematangan dan kedewasaan rakyat negara kita. Inilah rakyat negara kita - the Malaysian people.

Berbanding dengan negara jiran kita Indonesia (sebagai perbandingan saja) di mana perlantikan semula Bapak Jokowi (re-election of Jokowi) mengakibatkan rusuhan jalanan, kereta Polis dibakar dan LAPAN nyawa rakyat Indonesia terkorban, termasuk EMPAT anggota Polis.  Dan itu adalah perlantikan semula atau re-election seorang presiden yang sedia ada, bukan peralihan kuasa buat kali pertama daripada sebuah parti yang telah kekal selama 63 tahun.

Sekali lagi maksudnya ialah rakyat negara kita - yang pelbagai kaum, pelbagai bahasa, pelbagai agama - kita semua sekali sudah dewasa dan sudah tahu menjaga diri kita, kita sudah faham menghormati jiran kita dan kita menilai tinggi  hidup secara aman dan damai antara manusia.
 
Inilah karakter kita semua - sebagai rakyat negara Malaysia.
 
We have matured as a society.
 
Jadi dalam kelaziman kerangka saikoloji penduduk negara seperti ini kita tidak boleh memberi ruang kepada pelawak, pelakon, penipu, penyamun yang ingin kipaskan kemarahan dan kebencian pada tempat yang tidak ada pun kemarahan atau kebencian. 
 
Kita tidak boleh memberi ruang kepada syaitan dan iblis yang berbalut seperti lepat pisang yang menakutkan orang dengan syaitan dan iblis. Padahal merekalah syaitan dan iblis yang sebenarnya. Tuan-Tuan awasilah mereka semua ini.

Mereka simple, mereka bukan cerdik pun. Jadi muslihat mereka sangat mudah difahami - mereka mahu sekeping kertas sahaja, ia itu Kertas Undi tuan-tuan.
 
Kertas undi yang memberi mereka kekayaan yang tidak terhingga - dengan memakan duit rakyat, duit kita. Duit Tuan-Tuan. Itulah sebabnya mereka menjadi gila mengejar kertas undi Tuan-Tuan.  They want your money.


UNDI ANDA KEKAYAAN KAMI

 
Kita perlu kepada visi yang jauh lebih tinggi - kita perlukan dan mahukan masa depan yang lebih baik bagi rakyat negara kita.

Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.