`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


Thursday, December 14, 2023

Orang Malaysia dengan bahasanya

 

Kalau orang Malaysia mengaku dia orang kita tetapi tidak boleh bercakap Bahasa Kebangsaan ia situasi pelik bin aneh.

Sememangnya ada orang Malaysia terutama golongan “senior” yang tidak boleh bercakap Bahasa Kebangsaan, atau tidak boleh bertutur dengan fasih. Kalau cakap pun merangkak-rangkak atau menggunakan pidgin Malay atau apa yang lazim disebut bahasa pasar.

Kita yang boleh bercakap Bahasa Kebangsaan termasuk saya turut bersalah kerana ‘menggalakkan’ penggunaan bahasa pasar dalam kalangan mereka, sebab kita bertutur dengan mereka menggunakan bahasa pasar untuk memudahkan mereka faham. Kita simplify dan ikut sama pelat.

Mengapa mereka tidak boleh bercakap Bahasa Kebangsaan walaupun lahir di negara ini dan diami di Malaysia untuk sekian lama?

Menurut wartawan veteran Zin Mahmud, sebelum merdeka dan 10 tahun selepas merdeka sememangnya diterima bahawa tidak semua warga negara dapat menguasai Bahasa Kebangsaan tetapi setelah beberapa generasi tidak ada sebab rakyat Malaysia tidak dapat menguasainya.

“Sebenarnya antara sebab mereka tidak mahu menguasainya adalah kerana mereka memandang hina bahasa kebangsaan. Mereka menganggap Bahasa Inggeris dan Mandarin adalah bahasa bangsa bertamadun. Bahasa Malaysia dan Bangsa Malaysia dirasakan tidak bertamadun,” kata Zin.

Kata beliau lagi “orang seperti ini (yang tidak mahu menguasai bahasa kebangsaan) tidak layak memanggil dirinya rakyat dan warga negara Malaysia ataupun menjadi anak Bangsa Malaysia.” Adakah anda setuju dengan pandangan itu? Terpulang.

Adakah mereka tidak patriotik? Mungkin sedikit sebanyak boleh dikata begitu. Namun pada hemat saya tidak boleh bercakap Bahasa Kebangsaan dengan baik tidak semestinya kayu pengukur kesetiaaan seseorang. Contoh anggota cawangan khas berbangsa Cina yang berlawan dengan Parti Komunis Malaya. Mereka berjuang kerana cintakan negara. Saya percaya ramai di antara mereka tidak boleh bercakap Bahasa Kebangsaan dengan baik.

Bahasa kebangsaan ialah bahasa Malaysia dan bahasa Malaysia ialah bahasa Melayu. Lantas saya sedar ada dalam kalangan orang Melayu yang melihat rakyat Malaysia yang tidak boleh bercakap bahasa kebangsaan melakukan penghinaan ke atas bukan sahaja bahasa tetapi terhadap orang Melayu sendiri. Pendirian begini boleh menimbulkan ketegangan kaum.

Jika benar tanggapan demikian ia sungguh membimbangkan dan menyedihkan kerana ia bererti keharmonian dan perpaduan rakyat tidak terjamin. Bukankah a common language pengikat pelbagai bangsa?

Namun tidak dinafikan ada rakyat Malaysia yang bahasa ibundanya bukan bahasa Melayu, boleh bercakap Bahasa Kebangsaan. Ada yang menguasainya dengan amat baik, terutama golongan muda.

Tampil bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad mengulangi apa yang beliau pernah cakap yakni keadaan di Indonesia. Kata Mahathir di Indonesia tanpa mengira bangsa, keturunan, dan agama semuanya bercakap dalam Bahasa Indonesia, memeluk budaya Indonesia, dan bangga mengaku diri mereka Bangsa Indonesia.

Di Malaysia dakwa beliau masyarakat Cina dan India enggan asimilasi dengan masyarakat Melayu, berterusan bercakap bahasa ibunda, dan bertegas mengekalkan budaya masing-masing.

Jadi bagaimana Indonesia berjaya capai apa yang ia capai? Wartawan Indonesia mendiang Didik Budiarto pernah beritahu saya beberapa tahun lalu di negaranya tidak ada dasar yang “memisahkan rakyat”. Tidak ada kategori Bumiputera dan bukan Bumiputera lalu “semua anggap diri masing-masing hanya sebagai orang Indonesia. “Jika dikategorikan masing-masing akan melihat keadaan sebagai kau dan aku sekali gus menjaga apa yang mereka miliki iaitu bahasa, budaya dan lain berkaitan ras.”

Baru-baru ini saya bertanya seorang wartawan Indonesia, Riza Nasser yang juga menantu saya. Kata beliau satu landasan kuat yang membuat orang Indonesia mesti berbahasa Indonesia ialah Sumpah Pemuda 1928 jauh sebelum Indonesia wujud dan proklamasi kemerdekaan 1945. Sumpah Pemuda itu dilakukan perwakilan bangsa dari Aceh hingga Papua yang memuatkan tiga poin yakni bertanah air satu, berbangsa satu, dan berbahasa satu.

“Makanya tak hanya bangsa pendatang seperti Cina, Arab, dan India, bangsa asli wilayah nusantara yang bergabung dengan Indonesia juga harus menjunjung tinggi itu,” kata Riza.

Selepas Indonesia merdeka, Pancasila iaitu dasar negara diperkenalkan. Kita tidak ada Sumpah Pemuda tetapi ada Rukun Negara yang mirip Pancasila. Ia dibentuk pada 31 Ogos 1970, sebuah ideologi teras perpaduan dan gagasan kebangsaan Malaysia. Sejauh mana ia berkesan?

Berbalik pengalaman Indonesia. Kata Riza, zaman pemerintahan Soekarno soal Bahasa Indonesia untuk semua tidak dipantau kerana “negara belum berdaulat sangat”. Orang Cina masih bercakap Cina dan menggunakan nama Cina.

Namun apabila Soeharto memerintah, menurut beberapa referensi yang dibaca dan didengar Riza, “ada kewajiban bagi orang Cina menggunakan nama Indonesia, menguasai Bahasa Indonesia. Mereka tak ada masalah meskipun di awal-awal sikit kecoh tetapi tidak menjadi penolakan besar”. Saya kira ‘kewajiban’ itu terpakai juga untuk masyarakat Arab, India dan sebagainya.

Apabila Abdurrahman Wahid menjadi presiden, Imlek atau perayaan tahun baru Cina diraikan, pertunjukan budaya dijalankan meskipun orang Cina kekal berbahasa Indonesia.

Persoalannya jika orang bukan Melayu di Malaysia tidak asimilasi seperti yang dikata Mahathir, apa yang dilakukan oleh pemerintah Malaysia sejak Merdeka termasuk semasa Mahathir menjadi perdana menteri dua kali dalam memastikan asimilasi terjadi?

Oh ya. Selain mengutarakan Indonesia sebagai contoh untuk menguatkan hujah, Mahathir juga menonjolkan keadaan di Thailand di mana orang Cina bercakap bahasa Thai dan mengaku orang Thai. Sebagai contoh kata Mahathir, “kawan lama saya Thaksin Shinawatra.”

Tetapi keadaan di Thailand juga membolehkan Thaksin menjadi perdana menteri suatu ketika dulu kerana jawatan itu tidak dikhaskan untuk golongan tertentu. Terbuka untuk semua rakyat Thai. - FMT

Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.