`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


Monday, December 18, 2023

Terjejas tanah runtuh, 17 keluarga Orang Asli akan ke kuarters kerajaan

 

Senator Ajis Sitin bercakap dengan seorang pegawai Angkatan Pertahanan Awam ketika melawat 17 keluarga Orang Asli yang ditempatkan di dewan orang ramai Kampung Sungai Ruil Sabtu lalu. (Gambar APM Cameron Highlands)

PETALING JAYA: Jabatan Kemajuan Orang Asli (Jakoa) memaklumkan 17 keluarga Orang Asli di Sungai Ruil, Cameron Highlands yang terjejas tanah runtuh dua bulan lalu akan ditempatkan di kuarters kerajaan dan badan berkanun berhampiran.

Katanya, mangsa akan ditempatkan di sana selepas isu berkaitan kemudahan seperti penyambungan bekalan air dan elektrik selesai selewat-lewatnya awal bulan depan.

Buat jangka panjang, laporan siasatan awal daripada aspek teknikal Jabatan Kerja Raya (JKR) pada awal bulan lalu mendapati kerja baik pulih cerun runtuh memerlukan dua tahun dengan peruntukan lebih RM3 juta.

“Ini termasuk pengukuhan dan penstabilan cerun di persekitaran kawasan terjejas yang akan dilaksanakan JKR dan dijangka diselesaikan serta penyerahan projek pada November 2025,” katanya menurut Sinar Harian.

Semalam, Senator Ajis Sitin merayu campur tangan Perdana Menteri, Anwar Ibrahim bagi membantu 88 Orang Asli yang masih tersadai di dewan orang ramai Kampung Sungai Ruil, selepas diarahkan bomba mengosongkan kediaman susulan penempatan mereka diancam tanah runtuh 12 Okt lalu.

FMT melaporkan Ajis turut kecewa dengan Jakoa serta Kementerian Kemajuan Desa dan Wilayah kerana tiada tindakan drastik untuk menyelesaikan masalah itu. - FMT

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.