`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


Sunday, December 17, 2023

Lelaki Islam pikat isteri orang untuk seks boleh didakwa, kata peguam

 

Peguam Fahri Azzat berkata setiap negeri mempunyai enakmen jenayah berhubung memikat wanita Islam berkahwin, memandangkan Islam terletak di bawah bidang kuasa negeri. (Gambar Pexels)

PETALING JAYA: Enakmen jenayah syariah negeri boleh digunakan untuk mendakwa lelaki Islam kerana memikat wanita Islam berkahwin untuk melakukan hubungan seks, kata seorang peguam.

Bagaimanapun, ia hanya terhad kepada wanita Islam kerana mahkamah syariah tidak mempunyai bidang kuasa ke atas orang bukan Islam.

Fahri Azzat berkata kesalahan itu termasuk memikat wanita atau wanita yang sudah berkahwin, khalwat (lelaki dan wanita yang belum berkahwin bersama di tempat terpencil), zina (persetubuhan antara lelaki dan wanita di luar perkahwinan yang sah), cubaan zina, dan menghasut pasangan bercerai.

“Lelaki Islam tidak terkecuali daripada siasatan dan pendakwaan oleh pihak berkuasa agama Islam.

“Undang-undang peribadi ini tidak terjejas kerana Perkara 8(5) Perlembagaan Persekutuan mengecualikannya daripada peruntukan tanpa diskriminasi dalam Perkara 8(2),” katanya kepada FMT.

Beliau berkata setiap negeri dalam persekutuan mempunyai enakmen jenayah berhubung perkara ini, memandangkan Islam terletak di bawah bidang kuasa negeri.

Fahri mengulas keputusan Mahkamah Persekutuan pada Jumaat yang memansuhkan peruntukan dalam Kanun Keseksaan yang menyalahi perlembagaan yang menjadikannya jenayah bagi seorang lelaki untuk memikat wanita sudah berkahwin.

Dengan pemansuhan Seksyen 498, ia bukan lagi satu jenayah jika seorang lelaki, Islam atau bukan Islam, memikat wanita bukan Islam yang sudah berkahwin.

Sebelum ini, di bawah Seksyen 498, lelaki yang melarikan atau memikat wanita yang sudah berkahwin untuk melakukan persetubuhan haram dengannya, melakukan kesalahan jenayah dan boleh dipenjara sehingga dua tahun atau denda, atau kedua-duanya.

Ketua Hakim Negara Tengku Maimun Tuan Mat, yang mengetuai panel lima hakim, berkata Seksyen 498 yang merupakan undang-undang sebelum Merdeka berusia 152 tahun, hanya memberikan hak kepada suami dan mengecualikan isteri.

“Kami berpendapat bahawa Seksyen 498 adalah bercanggah dengan perlembagaan kerana ia menyalahi undang-undang mendiskriminasi hanya atas alasan jantina, yang melanggar Perkara 8(2),” kata hakim tertinggi itu.

Perkara 8 memberi jaminan bahawa semua orang adalah sama rata di sisi undang-undang dan berhak mendapat perlindungan yang sama rata.

Tengku Maimun berkata peruntukan itu tidak terbuka kepada pindaan kehakiman di bawah Perkara 162(7) kerana berbuat demikian memerlukan pindaan yang meluas sehingga ke tahap mengubah sifat kesalahan itu.

“Oleh itu, kami berpuas hati bahawa satu-satunya cara yang mungkin untuk membawa Seksyen 498 selaras dengan perlembagaan adalah dengan memansuhkannya secara keseluruhannya,” katanya.

Sementara itu, peguam K Shanmuga berkata seorang wanita bukan Islam tidak boleh dipaksa untuk memberi keterangan jika dia ditangkap khalwat atau zina dengan lelaki Islam.

“Perlembagaan menyatakan bahawa mahkamah syariah tidak mempunyai bidang kuasa ke atas orang bukan Islam,” katanya.

Bagaimanapun, Fahri berkata seorang bukan Islam boleh memberi keterangan secara sukarela di mahkamah syariah dan menjadi saksi fakta. - FMT

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.