`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 


Monday, February 26, 2024

Syed Hussin yakin Beras Madani dapat dilaksana

 

Ahli Parlimen Bukit Gantang Syed Abu Hussin Hafiz Syed Abdul Fasal berkata masih terdapat pihak berkepentingan tidak faham dengan pengenalan satu gred beras putih berkenaan. (Gambar Bernama)

PETALING JAYA: Ahli Parlimen Bukit Gantang Syed Abu Hussin Hafiz Syed Abdul Fasal yakin pengenalan Beras Putih Malaysia Madani dicadangkannya bagi menggantikan beras putih tempatan (SST) dan beras putih import (SSI) di pasaran dapat dilaksanakan.

Ketua jawatankuasa menangani harga makanan dan kos sara hidup itu berkata, pelaksanaan Beras Madani ditangguhkan kerana masih terdapat pihak berkepentingan tidak faham dengan pengenalan satu gred beras putih berkenaan.

“Perdana menteri suruh buat libat urus kita buat saja libat urus. Sekiranya libat urus katakan minggu depan 2 Mac ada keputusan maka ia boleh diumumkan

“Tarikh tak penting…yang penting masalah rakyat selesai,” katanya kepada FMT.

Syed Hussin berharap pelbagai libat urus diadakan dapat mencapai kata putus sekali gus menyelesaikan isu beras mahal yang menghantui rakyat ketika ini.

“Kalau tiada keputusan makna tiada beras dalam pasaran yang harganya murah. Itu yang saya bimbang.

“Tapi kalau perdana menteri ingin buat aturan lain itu beliau punya pemikiran. Saya ikut sahaja,” katanya.

Jumaat lalu, Perdana Menteri Anwar Ibrahim berkata lebih banyak sesi libat urus akan diadakan berhubung pengenalan Beras Madani, menggantikan SST dan SSI di pasaran.

Anwar berkata, Kementerian Pertanian dan Keterjaminan Makanan akan mengadakan sesi libat urus “secara lebih terperinci” dengan pihak berkepentingan berkaitan.

Katanya, hasil sesi libat urus akan dimuktamadkan dalam mesyuarat Majlis Tindakan Sara Hidup Negara (Naccol) pada 20 Mac sebelum dibentangkan untuk pertimbangan Jemaah Menteri.

Awal bulan ini, Syed Hussin mengumumkan kerajaan akan memperkenalkan Beras Putih Malaysia Madani berharga RM30 untuk 10kg mulai 1 Mac.

Beliau kemudian berkata, cadangan itu belum diluluskan Jemaah Menteri. - FMT

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.