`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


Thursday, June 6, 2024

Guna agama untuk pilihan raya

 

Mohsin Abdullah

Ambil sesuatu perkara, jadikan ia isu agama, bawa berkempen. Hasilnya menang pilihan raya? Ya dan tidak. Itu jawapannya pada hemat saya. Dalam lain perkataan kadang-kadang boleh membawa kemenangan kadang-kadang tidak.

Di Indonesia, negara yang punya populasi umat Islam terbesar di dunia, isu agama Islam tidak membawa kemenangan. Contoh terbaharu pemilihan presiden 2019. Prabowo Subianto menjalin kerjasama dengan parti dan kumpulan Islamis termasuk yang keras dan membawa isu agama menentang Joko Widodo. Beliau tewas. Ertinya agama dijadikan isu untuk dapat sokongan pengundi ditolak. Pada April lalu Prabowo tanding lagi untuk jadi presiden. Kali ini tidak guna agama sebagai isu. Beliau menang.

Di Malaysia, PAS lazim guna Islam untuk meraih sokongan pengundi — tentulah pengundi Melayu-Islam yang merupakan golongan majoriti. Bertanding atas pentas Islamis, PAS kadangkala menang di kawasan Pantai Timur dan Utara Semenanjung di mana penduduknya majoriti Melayu, yang menurut pemerhati politik ‘konservatif’. Tetapi bukan sentiasa menang umpamanya di Terengganu. PAS biasa menang kalah dan menang. Di Pantai Barat, PAS tidak menang untuk memerintah, apa lagi Sabah dan Sarawak. Oleh itu saya ulangi guna agama kadangkala menang pilihan raya dan kadangkala kalah.

Di India yang majoriti Hindu, Narendra Modi guna sentimen agama. Brand Modi menampilkan imej penganut Hindu yang taat kepada kepercayaan. Beliau menang pilihan raya bersama partinya, BJP, untuk menjadi perdana menteri. Pilihan raya India yang terbaru selesai dua hari lalu. Namun menjelang pilihan itu BJP yakin akan menang untuk mencipta sejarah yakni menang untuk penggal ketiga berturut-turut. Penganalisis dan pemerhati politik turut meramalkan BJP menang. Ini bukan ramalan yang memeranjatkan. Kata mereka BJP akan menang cemerlang bak tsunami politik yang memusnahkan parti lawan sekaligus dapat super majority di parlimen.

Agama adalah faktor dalam setiap pilihan raya di India walaupun ia negara sekular mengikut perlembagaannya. Kali ini BJP khususnya Modi meningkatkan lagi retorik agama. Contoh. Sebuah kuil besar bagai mahligai diguna sebagai modal politik. Ia dibina di kawasan yang pernah menjadi rebutan antara kumpulan Hindu dan Muslim di Ayodhya, Uttar Pradesh. Di tapak itu pernah terdiri apa yang dikenali sebagai Masjid Babri. Bagi penganut Hindu di situ tapak kelahiran Dewa Ram dan dipanggil Ramkot atau Kubu Ram.

Pada 1994, kumpulan nasionalis Hindu dikatakan diapi-apikan oleh pemimpin BJB merusuh dan merosakkan majid berkenaan. Pertumpahan darah berlaku di antara Muslim dan Hindu. Untuk pendekkan cerita yang panjang, kaji bumi dijalankan di kawasan berkenaan dan didapati artifak menggambarkan pernah wujud struktur Hindu di kawasan itu. Masjid Babri diruntuhkan dan masyarakat Islam dilapor diberi kawasan berhampiran untuk didirikan masjid baharu berikutan perintah mahkamah.

Upacara pembukaan kuil dijalankan gilang-gemilang pada Januari lalu. Pastinya Modi hadir. Menurut pemimpin parti pembangkang, Modi berlagak bagai sami dan bukan perdana menteri. Modi kata mereka mempolitikkan upacara pembukaan kuil tapi jelas brand Modi dipertontonkan khas untuk penganut Hindu. Penganalisis politik berkata Modi dan BJP menggunakan isu kuil sebaik mungkin.

Namun perkara amat menarik pada pilihan raya terbaharu ialah calon BJP tewas di kawasan di mana kuil Ram didirikan, malah kalah di negeri Uttar Pradesh di mana kuil itu didirikan. Di peringkat nasional, kemenangan BJP tidak memenuhi jangkaan dan ramalan pemerhati. Tsunami tidak berlaku. Super majority tidak ada. Parti lawan, Kongres, mencatat prestasi amat baik walaupun tidak mampu menubuhkan kerajaan.

Modi boleh duduk di kerusi perdana menteri untuk penggal ketiga tetapi terpaksa berunding untuk membolehkan BJP membentuk kerajaan campuran. BJP terpaksa akur ia tidak menang secara mutlak. Menang tanpa gaya. Apabila perbincangan untuk tubuhkan kerajaan berjalan bermacam perkara boleh terjadi. Kita di Malaysia tahu akan hal ini berdasarkan pengalaman.

Sekarang, menurut BBC, persoalan timbul mengenai penggunaan the Hindu card sebagai alat kempen, apabila taktik itu dilihat hanya berjaya menyatukan golongan minoriti untuk menentang BJP. - FMT

Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.