Kalau korang tak paham tajuk.. meh tengok gambar
lebuh Raya kat bawah tu..
Ts Abu ni kawan rapat dengan Mahathir, Zaman Mahathir dia tukang kipas dan antara tangan tangan GAIB dan orang belakang disebalik skandal2 kronism zaman Mahathir,. Antaranya ialah skandal Perwaja Still.. Bankrup projek Perwaja ni beratus bilion duit HILANG LESAP dan kemana lesap wang tersebut hanya Mahathir dan geng2 penyamun yang tahu.Rakyat terutama penyokong umno diam tak kata apa.. sama ada tak tahu or tahu tapi ada kepentingan ...
Ayuh tamatkan ZAMAN EDAN...setiap undi BN membawa padah
Ini dia melayu tak pernah menghargai RAHMAT tuhan..Kaya dengan menipu rakyat.. Pengarah Maju Holding ini menjadi kaya dengan bantuan kerajaan dan akibat hubungan rapat dengan pemimpin umno..
Buat jalan raya guna duit rakyat. Lepastu pacak TOL.. rakyat ulang alik bayar untuk tempoh 30 tahun.. dan hasil menipu rakyat.. lihatlah.. kaya raya bukan? ini antara rumah2 mewah beliau.. belum lagi aset2 lain yang kita boleh dedahkan..
Lihat gambar dari sudut pandangan dari atas rumah flat Desa Tasik
- Nampak tak peta lokasi?
- yang ada tasik keliling?
- ada rumah di tengah tengah?
- ada ladang kuda di tepiannya?
- ada padang golf,
- dalam rumah dengar kata ada bar tempat mabuk mabuk!
pergh.. betul2 kehidupan melayu islamik.. islam gaya UMNO...
Hidop melayu.. jeritan keramat laungan macai2 umno.. dapat beberapa ringgit, tapi korang tak tahu kekayaan hidop kroni2 pemimpin umno BN....
Ini baru 1 lebuhraya.. belum lagi lebuhraya Elit..Nah ini contoh FAKTA korang boleh bayangkan tak kekayaan kroni2 umno yang lain? hidop menindas kita tiap tiap hari.. senang bermewah2... takkala kita dihimpit dengan asakan kos sara hidop.. pemimpin ni tak peduli pun akan semua hal...
Jambatan Pulau Pinang..Penang Bridge Sdn Bhd
Mula Dibuka : 1985
Kos Pembinaan : RM 944 juta
Kos penyelenggaraan :RM968 juta
Keuntungan 1993-2006,: RM1.859 bilion setakat ini………….
Tempoh konsesi : Sehingga Disember 2038.
Pembinaan Lebuhraya Utara Selatan :
Mula Dibuka : 8 September 1994
Kos Pembinaan : RM 6 billion
Pendapatan : RM24.3 billion
Keuntungan : RM 18.3 billion setakat ini………….
ROI : 305%
Tempoh konsesi : Sehingga Disember 2038.
Pembinaan Lebuhraya Metramac
Kos Pembinaan : Hanya RM45 juta
Keuntungan : RM440 juta
ROI : 978%
Pembinaan Lebuhraya Kuala Lumpur – Karak
Kos Pembinaan : Sekitar RM451 juta
Keuntungan : RM1.4 billion
Tempoh konsesi : selama 38 tahun.
Pembinaan Lebuhraya Lebuhraya Damansara-Puchong (LDP)
Kos Pembinaan : RM1,08 bilion
Keuntungan : RM1.61 bilion.
Tempoh konseasi : selama 34 tahun
Sepatutnya mana-mana konsesi tol yang sudah melepasi “break-even cost” dan telah memperolehi keuntungan besar, kerajaan sepatutnya perlu mengambil alih konsesi tersebut. Takkanlah sampai 20-30 tahun pengguna tol harus terus menyara “syarikat konsesi tol ini”?
Artikal berkaitan
Baca part 1 klick sini
Baca part 2 klick sini
Baca part 3 klick sini
- King of Goblok
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.