`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 


Sunday, May 31, 2015

Warga Myammar Ketua Sindiket Pemerdagangan Manusia Rapat Dengan Ahli Politik Pulau Pinang Rupa-Rupanya!

EKSKLUSIF: KUALA LUMPUR: Lelaki ini dilihat sebagai dermawan di kalangan masyarakat kerana sering membantu rakyat senegaranya yang kurang bernasib baik tetapi apa yang tidak diketahui adalah bekas pelarian Myanmar ini bersama rakan niaganya warga Malaysia memperoleh keuntungan berjuta daripada kesengsaraan mereka yang diperdagangkan.

Mereka dikaitkan dengan isu pemerdagangan warga Rohingya dan Bangladesh ke negara ini melalui sempadan Malaysia-Thailand.

Menurut sumber, pihak berkuasa menjejaki dua lelaki ini, berusia lewat 40-an dan 40-an, boleh ditahan di bahawa undang-undang tahanan pencegahan tidak lama lagi.

Kedua-dua meeka dikatakan merupakan individu yang dikenali di George Town dan gaya hidup bersahaja mereka.

Dermawan dari Kepala Batas itu mewujudkan pangkalan di sini sejak dua dekad lalu dan terlibat dalam pengeluaran MyKad dan dokumen pelarian UNHCR palsu untuk warga Rohingya yang masuk ke negara ini secara haram.

Dia yang memiliki status penduduk tempatan mempunyai hubungan baik dengan beberapa ahli politik tempatan dan menggunakan sifat dermawannya bagi menutup aktiviti haramnya dengan memberikan sumbangan kepada badan-badan bukan kerajaan (NGO) dan badan keagamaan di Pulau Pinang.

"Kita sedang melihat tentang bagaimana kedua-dua ini mengadakan hubungan dengan satu sindiket antarabangsa bagi pemerdagangan manusia," kata sumber itu.

Tambahnya, pegawai bersenjata yang berkhidmat untuk pedagang haram itu akan menyamar sebagai anggota tentera bagi menggelakkan ia dikesan oleh pegawai tentera yang membuat pemantauan di sempadan.



Kegiatan pedagang haram itu dikesan dua tahun lalu selepas pihak berkuasa memperoleh maklumat daripada 'tonto' (orang tengah) warga tempatan yang diupah dan daripada pendatang haram di depot tahanan, kata sumber itu. 

Sumber itu berkata, dermawan dan ahli perniagaan itu mengupah orang tempatan untuk menyeludup diesel, beras dan barangan lain antara Malaysia dan Thailand. 

Mereka kemudiannya bergerak melakukan pemerdagangan manusia kerana pulangannya lebih baik, terutama sejak tempat pengambilan di sepanjang sempadan diuruskan oleh anggota sindiket warga Thailand yang bersengkongkol dengan mereka. 

Satu tempat pengambilan mengambil masa dua setengah jam bagi berjalan kaki dari tapak kem di mana kubur secara besar-besaran ditemui di Bukit Burma dan satu lagi melibatkan perjalanan dua hari ke Padang Besar melalui ladang tebu. 

Sumber berkata, pendatang tanpa izin Rohingya dan Bangladesh dipaksa membuat bayaran sebanyak RM7,000 setiap seorang kepada anggota sindiket antarabangsa bersenjata setibanya mereka tiba di sempadan. 

Mereka yang gagal untuk berbuat demikian akan dibunuh atau dibiarkan mati kebuluran.

'Tebusan' itu dibayar seperti berikut: 

- Warga Thailand mengambil antara RM1,000 dan RM1,500 seorang dan memberikan bakinya kepada rakyat Malaysia yang mempunyai kaitan dengan ahli perniagaan di George Town. 

- 'Tonto' yang diupah oleh ahli perniagaan itu untuk membawa pendatang ke Pulau Pinang dan Sungai Petani memperoleh RM100 seorang pendatang, di mana bayaran itu akan dimasukkan ke akaun bank selepas menghantar mangsa-mangsa. 

- Sebahagian daripada baki bayaran itu digunakan untuk merasuah agensi penguatkuasaan dan dalang sindiket akan mengambil selebihnya. 

Sumber berkata, kebanyakan 'tonto' adalah golongan muda yang menganggur dan berhadapan dengan masalah kewangan selepas meninggalkan rumah mereka di Kuala Perlis dan Padang Besar. 

Seorang 'tonto' boleh memperoleh sehingga RM1,500 bagi setiap perjalanan yang boleh memuatkan 15 pendatang dalam satu van. 

Sumber berkata, mereka yang ditahan hanyalah orang bahawan sejak kubur besar-besaran di kedua-dua bahagian sempadan dibongkarkan dan orang atasan yang mempunyai kaitan dengan sindiket masih lagi bebas. 

Adalah sukar untuk membanteras kesemua penjenayah ini kerana tonto akan diberikan kad SIM telefon mudah alih yang berbeza bagi setiap perjalanan, dan menghapuskan kad yang digunakan sebaik sahaja mereka menghantar pendatang.


Sumber menambah, sebahagian pendatang haram akan dihantar untuk bekerja dengan bayaran murah di kawasan pembinaan manakala yang lain dihantar ke kawasan penduduk Myanmar di Kuala Perlis untuk didagangkan.

Pada 16 Mei lalu, pada pukul 10.15 pagi, sekumpulan anggota Pasukan Gerakan Am menemui sebuah kem dengan empat lelaki di sepanjang sempadan.
 

Keempat-empat warga asing itu melarikan diri tetapi polis berjaya merampas pakaian seragam tentera, makanan, sekeping pasport antarabangsa Vietnam dan kanvas.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.