`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


Monday, June 24, 2019

ANTARA HELANG DAN PIPIT By Tamrin Ghafar

Image result for orang Melayu

The following was posted into the comments of a previous post. Once again (as in previous reproductions) I am taking it at face value that this is from Tamrin Tun Ghafar. Do read my comments at the end.


ANTARA HELANG DAN PIPIT

Tamrin Ghafar Jumaat  -  21/06/19 ( 1 - 19 )

1. Atas sebab - sebab tertentu saya mengambil keputusan menangguhkan panghantaran / posting artikel ini yang sepatutnya dilakukan 10 hari yang lepas.

2. Sebenarnya selepas acap kali menegur dengan harapan beliau faham dan insaf namun ia tak ubah seperti 'Menyiram Air Di Daun Keladi'.

3. Mungkin dia tidak membaca teguran2 itu, atau mungkin juga di baca, tapi oleh kerana tidak mampu memahami nya, maka tidak berguna lah teguran2 tersebut.

4. Sebenarnya kelakuan buruk beliau bukan sahaja merosakan imej sendiri tapi yang lebih penting, jika gagal dibendung ianya boleh menambah kebencian rakyat terhadap Institusi Raja itu sendiri.

5. 'Sebab Nila Setitik, Rosak Susu Sebelanga'. ‘Sebab Seekor Kerbau Membawa Lumpur, Semuanya Terpalit Kotor’.

6. Di zaman moden ini dan selepas 61 tahun Merdeka, pemikiran rakyat sudah jauh berubah.

7. Sultan dan Keluarga TIDAK boleh lagi menggangap Negara dan Negeri ini adalah hak mutlak mereka, justeru mereka boleh buat apa sahaja mengikut nafsu sendiri.

8. TANPA RAKYAT MAKA TIDAK AKAN WUJUD SULTAN.

9. Mengatakan seseorang Sultan itu 'berdaulat' sebenarnya adalah perkara yang sengaja diada-adakan oleh juak atau pengampu - pengampu Istana dengan harapan rakyat takut kepada Sultan, justeru mereka akan terus akur dengan apa saja yang diperintahkan.

10. Hentikan perbuatan syirik seperti pemujaan dan pemeliharaan jin.

11. Apa salahnya merendahkan diri terutama sekali kepada rakyat bawahan, bukan bersikap sombong dan bongkak seperti yang dilakukan oleh anak Sultan sekarang.

12. 'Ular Tidak Akan Hilang Bisanya Walaupun Menyusur Di Akar'.

13. Komen beliau melalui Twitter terhadap seorang Menteri Pusat berhubung pakaian seluar berwarna hitam, bersamping, berbaju Melayu Teluk Belanga dan bersongkok telah mengundang beribu kritikan.

14. Apalah nak dimegahkan sangat oleh Sultan dan anak-anaknya dengan pakaian seumpama itu.

15. Apa yang dikatakan pakaian 'rasmi' keluarga diRaja Johor sehingga rakyat lain tidak boleh mengenakannya sebenarnya telah digunapakai oleh petugas dan pelayan di Istana Kedah lama sebelum Johor lagi.

16. Di kalangan masyarakat Tionghua, seluar berwarna hitam dipakai semasa menghadiri upacara kematian saja.

17. Rakyat Johor khasnya, pasti merasa hairan mengapa Sultan dan keluarga terlalu berbangga dan mendewa-dewakan pakaian ala barat, tidak seperti Sultan-Sultan yang lain yang berbangga dengan pakaian lengkap tradisi Melayu.

18. Lihat saja pada pakaian ala barat mereka semasa upacara pertabalan dan menghadiri upacara perlantikan Yang Di Pertuan Agong baru - baru ini.

19. Tidak susah dan tidak ada masalah pun jika Sultan Johor dan keluarga menukar tradisi pakaian Di Raja yang asing itu kepada tradisi Melayu. Bak kata pepatah Melayu, hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih!

(20-38)

20. Apakah menjadi kesalahan jika rakyat mengenakan pakaian serupa itu; undang - undang mana yang digunakan untuk tidak boleh berpakaian begitu?

21. Kebodohan, kebiadapan dan keangkuhan budak ini lebih menyerlah lagi apabila memandang rendah, memperkecil dan membezakan diri mereka dengan rakyat biasa.

22. Tidak pernah mana-mana Sultan atau anak-anak mereka sanggup menghina rakyatnya.

23. Menggunakan istilah atau anologi 'Antara Helang dan Pipit' dengan sendirinya mewujudkan sistem kasta dalam masyarakat.

24. JANGAN ULANGI KEZALIMAN SULTAN MAHMOOD MANGKAT DI JULANG dan JANGAN ULANGI KEZALIMAN DATUK BELIAU, SULTAN MAHMOOD ISKANDAR sehingga Perlembagaan Negara TERPAKSA dipinda.

25. Sultan Johor sekarang adalah keturunan seorang rakyat biasa yang menggulingkan Sultan setelah diberi kepercayaan sebagai Temenggong atau kini bersamaan Menteri Keselamatan Dalam Negeri.

26 - 27. 
  • Temenggong Daeng Abdul Rahman menggulingkan Sultan Husain 
  • setelah meninggal, giliran anak keduanya pula Daeng Ibrahim (Daeng Kecil) 
  • merampas kuasa dari abang kandungnya sendiri, Temenggong Abdullah.
  • Setelah Daeng Ibrahim meninggal dunia
  • anaknya pula Abu Bakar diangkat sebagai Temenggong baru


28. Bermula dari Abu Bakarlah (yang juga di beri gelaran oleh British, Sir Albert Backer) menukar gelaran dari Temenggong kepada Maharaja Johor dan akhirnya kepada Sultan Johor.

29. Selepas Abu Bakar meninggal anaknya Ibrahim (nama yang sama dengan datuknya) diangkat sebagai Sultan sehinggalah ke hari ini.

30. Dari gambaran yang diberi ia jelas menunjukkan Sultan Johor hari ini dan penggantinya Ismail, BUKAN dari keturunan Raja sebenar tetapi mereka adalah hasil dua kali rampasan kuasa :

i. RAMPASAN KUASA pertama - Apabila Temenggong Daeng Abdul Rahman dengan bantuan British menggulingkan Sultan Husain yang melantik beliau sebagai Temenggong.

ii. RAMPASAN KUASA kedua - Apabila Temenggong Abdullah digulingkan oleh adik kandungnya sendiri bernama Ibrahim.

31. Terserahlah kepada rakyat Johor khasnya Menteri Besar dan Wakil-Wakil Rakyatnya sama ada mahu meneruskan TRADISI menyembah dan mencium tangan mereka yang kedudukannya menjadi tanda tanya.

32. Undang-undang apa yang boleh digunakan oleh pihak Istana jika sekiranya rakyat membuat keputusan memberhentikan TRADISI tersebut.

33. Bukankah Sultan ini dan anaknya ‘bermati-matian’ meminta rakyat MENOLAK Pakatan Harapan bagi menentukan UMNO/BN terus berkuasa di Johor Pilihanraya Umum yang lepas?

34. Belajarlah menghormati diri sendiri jika mahu umum menghormati kita.

35. Sebaik-baik amalan ialah seperti 'Rasmi Padi, Lagi Berisi Lagi Merendah Diri’, Bukan Seperti Lalang, ‘Terus Menegak Walaupun Kosong'; yang akhirnya TERPAKSA ditebas juga.

36. Bak kata Mufti Perlis "Sikap Sombong dan Bongkak Pasti Akan Membawa
Kepada Kekufuran . Ia Adalah Pakaian Iblis dan Firaun”.

37. Semoga Sultan dan anaknya itu membaca dan memahami pandangan ini.

38. Saya bersedia menghadapi mereka di muka pengadilan - Mahkamah.

Terima Kasih.

Tamrin Ghafar 


My comments :

Sedihnya (yes it is sedih)  masyarakat Melayu  masih terpengaruh dengan vested interests di kalangan mereka yang membuat 'mountain out of a molehill' berkenaan adat, budaya dan tradisi.

'Biar mati anak jangan mati adat' atau yang satu lagi 'biar putih tulang jangan putih mata',  walaupun tidak lagi termasuk dalam perbualan harian sewaktu minum pagi atau makan malam, tetapi masih terlekat dalam saikologi 'kebudayaan Melayu'.

Budaya itu dilaungkan (termasuk oleh vested interests) sebagai tersangat penting. Tetapi budaya boleh di tukar. Serupa dengan menukar tayar kereta. Tayar kereta boleh ditukar daripada jenis radial tyre kepada low profile racing tyre (contohnya).  

Radial tyre juga mempunyai adat dan budayanya.  (Tak boleh pandu terlalu laju, tetapi masuk jalan kampong pun boleh)
Low profile racing tyre pun mempunyai adat dan budayanya.  (Boleh dipandu lebih laju tetapi jalan mesti smooth - tak boleh pothole, kalau pothole rim akan pecah). 

Sekali pilihan sudah dibuat, orang Melayu yang suka berbudaya sanggup "putihkan tulang" dan "matikan anak" untuk "membela" yang mana satu yang mereka telah pilih. Radial tyre biasa atau low profile racing tyre.  

Sebab orang Melayu suka meletakkan budaya pada tahap yang tertinggi.  Kenapa begitu? Ada sebabnya. There is a reason why the Malays like things like "budaya" so much, tetapi itu bab lain.

The trick is untuk convince orang Melayu memilih tayar yang tertentu. 
Maksudnya budaya pun boleh ditukar atau boleh bertukar.

Contohnya orang Melayu sekarang sudah "masuk Arab". 
Bahasa Melayu sudah lama di arabkan tetapi sekarang makin di-agama-arabkan sekali. Kalau dulu 'berbuka puasa',  sekarang 'beriftar'.   Dulu "saya" dan "kamu" sekarang sudah jadi 'ana' dan 'enta'.  Dulu ibu, sekarang umi.  Dulu kemeja dan baju, sekarang fesyen Taliban, jubah dan jilbab.  

Maksudnya radial tyre boleh ditukar dengan low profile racing tyre dan sebaliknya. Apa pun boleh dimasukkan ke dalam budaya Melayu. Ikut Tamrin, orang biasa pun boleh didaulatkan. Sekali sudah masuk dalam 'budaya', maka tulang boleh dibiarkan putih dan anak pun boleh dibiarkan mati.  Budaya dan tradisi mesti dibela. 

So the trick is  untuk convince orang Melayu memilih budaya yang mana satu? 
Ana dan enta? 
Baju Taliban atau baju kebaya? 
Seluar hitam atau kasut hitam? 
Untuk menyoal atau terus telan dengan botol? 

Wa akhirul kalam, ada satu lagi kesedihan yang lebih besar. 

Dunia luar tidak peduli. Dunia luar tidak peduli, tidak ambil relavan sedikit pun dan tidak akan menunggu orang Melayu membuat pilihan apa pun. The world does not care.  

Kecuali budaya yang dipilih orang Melayu propels them to the forefront of history. Memecutkan masyarakat Melayu menuduki puncak human achievement dan human civilisation.

But that has not happened yet. 
It is not happening now. 
And it looks like it will not be happening anytime even in the distant future.

Ungkapan "gergasi Melayu" sudah hilang daripada ingatan bekas PM Ke-5 yang sakit Alzheimer.

Kalau hendak disalahkan, ianya adalah salah Jepun yang telah mempopularkan idea berbagai jenis "gergasi".  



Tetapi Jepun telah lama jelaskan -  "This is a cartoon. It is not a documentary."   

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.