`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


Thursday, March 14, 2024

HELLO MADANI PROTON'S LOCAL SUPPLIERS NAK MAMPOS DAH. SO WHY DO YOU STILL PROTECT THE LOCAL CAR INDUSTRY? KENAPA HARGA KERETA MASIH MAHAL NAK MAMPOS ?

 Alangkah bodohnya kerajaan Malaysia ini. Kerajaan Malaysia berusaha untuk memperkayakan syarikat pembuat dan syarikat pengimpot kereta. Dan merugikan rakyat marhaen dalam negara kita.



  • KL : over 100 Proton parts vendors facing severe financial strain 
  • Proton imports competitively priced parts from China
  • reluctance of Malaysian vendors to reduce prices
  • higher electric tariff, minimum wage RM1,500 make things worse 
  • collapse of many vendors, affecting thousands of employees
  • significant reduction in production by up to 50%
  • some vendors ceased operations 
  • financial distress because dwindling orders 
  • leading to unsustainable business environment
  • jeopardised production capabilities, capital investment, expansion
  • Vendors reached out to Proton, but their appeals disregarded

My Comments:

Jadi sekarang local car parts manufacturers sudah tidak ada "protection" lagi. Sekarang Proton sudah dibeli oleh Geely of China. Jadi Geely pula ada pilihan untuk membeli parts untuk kereta Proton daripada supplier di negeri Cina. Ini bermaksud parts supplier Proton di Malaysia pula sudah nak mampos.

Saya amat setuju dengan Geely. Business is business. Business itu bukan urusan Kementerian Kebajikan Masyarakat (Ministry of Social Welfare). Untuk survive dalam bisnes peniaga dan pekilang seperti Proton / Geely mesti beli parts dan komponen kereta daripada supplier yang murah dan berkualiti. Jika supplier yang murah dan berkualiti itu terjumpa di negeri Cina maka Geely akan beli parts dari Cina lah. Ini adalah common sense.

Zaman Dr Mahathir yang tak faham bisnes dan tak tahu niaga sudah berakhir.  Sekarang local Proton suppliers kena faham realiti bisnes.

Tetapi soalan saya yang simple ialah kenapa pula industri kereta tempatan ini masih diberi perlindungan atau protection oleh kerajaan Madani? 

Harga kereta di Malaysia tinggi gila, termasuk harga kereta Proton dan Perodua. Ini adalah kerana dasar kerajaan dunggu meletakkan cukai impot yang tinggi gila ke atas semua jenis kereta impot. Pelbagai levi, cukai, duti dsbnya yang mengakibatkan harga jualan kereta impot menjadi dua, tiga atau empat kali ganda harga kereta di pasaran dunia.

Dan sekarang Proton / Geely pula boleh import parts yang jauh lebih murah daripada supplier mereka di Cina. 

Apa maksudnya? What does this mean?

Maksudnya ialah : (Harga jualan kereta yang sangat tinggi) - (cheaper car parts imported from China) =  untung yang lebih bagi Proton / Geely.

Untung daripada siapa? Untung daripada kita lah, rakyat negara Malaysia yang terpaksa bayar harga kereta yang tinggi untuk bagi syarikat kereta jadi lagi kaya.

Kita jadi miskin, syarikat kereta jadi kaya.

Alangkah bodohnya kerajaan Malaysia ini. Kerajaan Malaysia berusaha untuk memperkayakan syarikat pembuat dan syarikat pengimpot kereta. Dan merugikan rakyat marhaen dalam negara kita. 

Itulah yang sedang berlaku dalam negara kita. Change this stupid policy now or we will kick you out.

The views expressed are those of the writer and do not necessarily reflect those of MMKtT.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.