`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 

10 APRIL 2024

Thursday, March 28, 2024

Pelajaran progresif daripada turunnya al-Quran

 

Kitab suci tidak diturunkan dari langit secara semberono. Ia tiba kepada kita bersambung-sambungan menali-temali bagai rantai panjang yang sebetulnya adalah rantai mutiara kenabian. Sebelum ada kitab, para nabi telah diberi suhuf. Makanya suhuf dan kitab ini datang kepada manusia berangkai bagaikan kembar, ia mesti beriring dan disandarkan dengan seorang manusia suci yang terpilih.

Qabil mengkhianati Habil dan bapanya Nabi Adam, baginda memesankan kepada Syits iaitu washinya agar menantikan keselamatan yang bakal tiba iaitu Nabi Nuh alaihissalam, itu semua terzahir dari suhuf. Cucu cicit Adam diberi pesan agar tidak terkeluar dari jalur kebenaran dan tauhid yang mana keselamatan hanya ada pada baginda Nabi Nuh. Setelah Nabi Nuh berdepan pelbagai pancaroba dalam perjuangannya, baginda berusaha membentangkan kenyataan bahawa keselamatan hanya ada dalam bahtera baginda. Ekoran itu pula Nabi Nuh memesankan agar keturunan seterusnya melekat pada tauhid ini dan menantikan Nabi Ibrahim alaihissalam, yang mana kelak membawa kita kepada sosok agung Rasulullah SAW. Semua juga dileburkan kepada kita, ya, dengan kitab suci; atau pesan kudus.

Dalam hal keselamatan dan Rasulullah SAW ini, kita menginsafi bahawa ada orang memperihalkan Islam yang disayanginya itu dengan pendekatan tilawah. Makanya mereka merenung fenomena alam sebagai tanda Allah. Banyaknya tafakur dan zikir adalah kata kunci untuk kumpulan ini. Mereka ini rajin sekali berwacana, mengkaji, menulis dan menerbit buku. Jadi kerja mereka itu seputar hal-hal ilmiah dengan landasan akhlak.

Ada pula kumpulan yang kita namakan pendekatannya itu sebagai tazkiyah. Mereka berusaha mengembangkan akhlak baik. Sering menghindar diri seboleh-bolehnya daripada perbuatan tercela. Justeru kata kunci mereka itu beratnya menjaga kesucian agama dengan amar makruf nahi mungkar. Banyaknya kerjaan rohaniah dapat menjadi pemberat watak kumpulan ini. Mereka ini juga rajin melakukan tabligh, dan penegakan syiar Islam secara terbuka. Tidak kurang juga mengerjakan usrah keilmuan. Apabila saya menuliskan begini, para “agamawang media sosial” tidak seharusnya terjungkit punggung. Mereka yang berbuat tazkiyah ini tiada masa berbuat seperti mana yang diperbuat oleh para asatizah TikTok iaitu mendagang agama.

Setelah itu ada pula kumpulan yang dapat diberi nama sebagai menggunakan pendekatan ta’lim. Mereka itu sentiasa peka membaca, menekuni, memahami as-sunnah agar dapat menghuraikan misteri dan mukjizatnya al-Quran. Kitab- kitab menjadi pergelutan mereka ini. Sekali lagi kegiatan mereka itu berkisar kepada diskusi, pembacaan al-Quran dan pelbagai sumber epistemologi yang berkenaan. Pokoknya al-Quran dan as-Sunnah.

Akan tetapi ada sebuah lagi kumpulan yang kelihatannya sama sekali terkeluar daripada garis di atas. Kita boleh menamakan mereka sebagai kumpulan ishlah. Atau terma kontemporarinya “reformasi”. Bagaimanakah ia berbeza dengan kelompok terdahulu?

Ia amat berbeza, kerana ia itu peka terhadap penderitaan orang lain. Mereka sering mengupas kepincangan sosial di dalam lingkungan. Justeru mereka berasa terpanggil untuk membantu dan berdampingan dengan kelompok lemah dan tanpa daya. Tekad mereka tidak lain tidak bukan, menyikapi golongan tertindas dan melawan yang menindas. Kerja-kerja mereka ini menuntut mereka berusaha memahami perbezaan dan mengecilkan jurang kelainan khusus demi memulihara solidariti orang kecil. Mereka terlihat
menerusi kerja-kerja seperti mendekati orang yang terperosok dalam kalangan minoriti. Mereka banyak sekali menganjurkan projek sosial demi “melepaskan beban dan aneka belenggu” yang dialami umat manusia.

Justeru menerima jalan Nabi Muhammad SAW ini juga akan sangat bergantung kepada kumpulan yang mana dari yang empat di atas tadi. Wacana nubuwwah atau profetik dalam kerangka kita memperkenalkan satu kata yang sering muncul di bulan Ramadan iaitu kata fidyah atau menebus. Akar katanya fada. Bagi orang yang tidak berkuasa untuk berpuasa seperti orang yang tersangat tua, orang sakit, dan seterusnya untuk menggantikan ketidakupayaan berpuasa itu mereka diminta menebus atau membayar fidyah kepada orang miskin. Makanya Ramadan dan puasa itu sangat identik dengan fidyah iaitu tebusan dan bantuan untuk orang miskin, fakir, papa kedana, gelandangan dan tidak punya apa. Di peringkat sejagat, mereka ada di Palestin, Yaman, Congo dan banyak lagi wilayah konflik. Di peringkat lokal, ia bisa jadi golongan yang “stateless”, misalan anak-anak pengutip sampah di Tawau, Lahad Datu dan seanteronya.

Jadi bagaimana harus hari turunnya al-Quran disahut? Sebagai penganut agama Islam yang tunjangnya adalah monoteisme, kita wajib beriman dengan al-Quran yang merupakan huda dan nur untuk kelompok muttaqin. Yang mana ia dapat mengeluarkan kita dari masa kini yang korup dan batil dan al-Quran juga memberikan petunjuk buat masa depan yang lebih bahagia iaitu akhirat.

Akan tetapi, ingatan tauhidik itu juga ada penjelasannya. Ingatan masa depan itu juga boleh jadi “hellish” atau nerakawi jika lani gagal dilihat, dan dikerjakan dengan baik.

Al-Quran diturunkan dengan menggunakan kerangka “back-casting”. Kerangka ini adalah satu metode untuk merancang yang mana ia bermula dari masa depan yang dikehendaki atau sudah diberi lantas mengundur ke belakang agar dapat dikerjakan dengan mengidentifikasikan polisi dan aksi – dengan
sedikit imaginasi.

Contoh “back-casting” adalah Wawasan 2020 di mana satu masa depan yang diidam diletakkan sebagai sasaran dan beberapa pelan dilatakan untuk dicapai dalam satu tempoh masa. Memahami ini kita akan mengerti bagaimana Islam meletakkan al-Quran sebagai kitab suci yang bukan saja berbicara hal lalu tetapi hal masa depan. Sepantas inilah al-Quran dianggap satu mukjizat. Satu kitab suci yang berpanjangan tempohnya.

Justeru, masa depan yang dibincangkan atau diketengahkan dalam al-Quran itu bukan sahaja mengenai al-gadd (esok) tetapi juga esok-esok. Dalam cara pandang orang Melayu misalnya besok bukan sahaja mesti hari selepas hari ini tetapi ia juga bermakna kelak, nanti, kemudian, di mana kita sering menyebutkannya sebagai besok-besok.

Berkaitan inilah kita perlu memahami perangkaan polisi sangat penting diwujudkan dari dasar al-gadd ini. Hal ini kerana masa depan juga dalam konteks agama Islam ialah melibatkan nazara atau refleksi mengenai besok. Nazara bukan hanya cara berfikir biasa (regular thinking) tetapi adalah perincian mengenai besok, atau wacana mengenai besok. Itulah sebabnya dalam bahasa Arab, ilmu al-nazar itu adalah mengenai teori ilmu.

Al-Quran berbicara mengenai ultimate future (akhirah) atau puncak masa depan (apex of all our futures). Untuk menguasai masa depan, atau besok, ia boleh dicapai dengan takwa dan takwa ini diperoleh dengan nazar mengenai masa hadapan. Ini dijelaskan dalam ayat 18 surah al Hasyr, terjemahannya:

“Wahai orang yang beriman! Bertakwalah kepada Allah (dengan mengerjakan suruhan-Nya dan meninggalkan larangan-Nya); dan hendaklah tiap-tiap diri melihat dan memerhatikan apa yang ia telah sediakan (dari amal-amalnya) untuk hari esok (hari akhirat). Dan (sekali lagi diingatkan): Bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Amat Meliputi Pengetahuan-Nya akan segala yang kamu kerjakan.’ (Al Hashr 18).

Apa yang menarik adalah ayat sebelumnya iaitu dari surah al-Hashr ayat 17 adalah peringatan mengenai orang yang meninggalkan “wilayah”;

“Maka kesudahan keduanya, bahawa mereka ditempatkan di dalam neraka, kekal mereka di dalamnya. Dan yang demikian itulah balasan makhluk-makhluk yang zalim”. (Al Hashr 17).

Orang yang beriman dituntut untuk mengambil berat akan “future signs” ini, atau “visioning the future”. Pemahaman saya mengenai Islam di TikTok seperti terpancar pada macam-macam ustaz dan ustazah itu nampaknya hanya untuk mereka yang mencabar inertia (keadaan sikap di mana berasa cukup dan memadai), yang mana sikap ini akan mendorong diri umat untuk tidak berubah.

Padahal kerja al-Quran itu sudah memanjat satu lagi takah di mana ia mencabar inertia dengan keimanan kepada manusia-manusia suci (contohnya para anbiya dan syuhada) yang mendorong kita melakukan banyak kerja lani, untuk beroleh masa depan yang bahagia, gemilang berobjektifkan keadilan. Yakni hasil masa depan itu akan bergantung kepada kita untuk mengaksi, bertindak dan mencorakkannya.

Sebenarnya hari Nuzul al-Quran itu tidak sederhana bila mana kita di sesetengah negeri beroleh cuti umum. Ia bukan hari bangkit lambat dan melenggang ke bazar untuk membeli juadah berbuka. Ia memang tidak pernah sederhana. Ini kerana ia hari turun mukjizat. Dan seperti kata saya di awal, kitab-kitab suci itu datang bukan sambil lewa. Ia beriringan dengan para nabi, dan warisan mereka. Itulah puncanya ada ramai yang tertindas, membaca al-Quran namun tetap tidak beroleh pertolongan-Nya.

Sebab dalam kefahaman mereka itu, al-Quran tidak lagi diyakini sebagai mukjizat. Ini kerana mukjizat hanyalah kisah membelah lautan, membangunkan jasad yang sudah mati atau membelah bulan. - FMT

Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.