`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


Wednesday, October 16, 2013

Apa gunanya popular jika di tolak rakyat, kata Khairy


“Tiada gunanya popular jika di tolak rakyat” kata Khairy Jamaludin. Ini merupakan kenyataan yang paling benar yang kita dengar dari mulut Ketua Pergerakan Pemuda yang baru di perbaharui mandat oleh perwakilan Pemuda dalam pemilihan  UMNO minggu lepas.

Bukan sahaja blog ini, tetapi juga oleh banyak pihak, yang populariti kepimpinan itu hanya boleh di nilai oleh orang ramai bukannya oleh ahli-ahli UMNO semata-mata. Selama ini ramai pemimpin khususnya Presiden dan Timbalan Presiden UMNO telah memenangi jawatan penting itu tanpa bertanding, tetapi nyata UMNO menjadi lemah seperti yang kita saksikan sekarang.

Jika kemenangan tanpa bertanding pemimpin utama parti selama itu menjadi kayu pengukur popularnya parti itu, masakan UMNO kini sudah diambang kehancuran? Jika kemenangan tanpa pertandingan itu boleh menjamin kerajaan itu bersih tanpa rasuah dan salahguna kuasa, masakan penyakit itu menjalar begitu menular walaupun hampir setiap pemimpin utama negara menang tanpa bertanding.

Saya sangat bergembira mendengar kenyataan Khairy semalam dan ini membuatkan hati saya berkata, “masih ada harapan UMNO itu segar kembali, tetapi kenalah ada ramai lagi yang berfikiran seperti itu’. Walau bagaimana pun itu baru kenyataannya sahaja. Yang akan di perhatikan ialah tindakan susulan untuk merealisasikan pemikiran beliau itu. Pandangan inilah yang boleh menyejukan hati setengah rakyat yang sudah diambang tua ini untuk mendengarnya.

Bagi saya, saya rela memberikan pandangan dan input yang kasar sahaja kerana mungkin pandangan dan input dari orang seperti saya dan yang lain tidak semestinya betul. Tetapi kami boleh merasakan yang kami diberi peluang untuk berinteraksi untuk kebaikan kita. Khairy tidak perlu menjadi popular di kalangan UMNO tetapi menerima doa popular dari rakyat yang ramai.

Rakyat yang ramai mungkin tidak dapat memberikan undi kepada Khairy tetapi rakyat yang ramai boleh membantu dengan permohonan kepada yang pemberi yang ‘ultimate’ yang Maha Pemberi itu. Pemberian dari Maha Pemberi itu merupakan pemberian yang di berkati dan ia tidak sehebat pemberi dari pengundi dalam parti.

Pemberi dari dalam parti itu boleh berubah mengikut keadaan. Ia boleh datang dan hilang dalam masa yang singkat. Mereka adalah politikus-politikus yang mengamalkan politk mengikut resmi air, di mana lekok di situ mereka berhenti. 'No permanent friends and no permanent enemies'. 

Sandarkan keyakinan kepada yang Esa kerana negara ini adalah negara bertuah dan banyak anugerah Tuhan, yang ramai tidak menyedarinya. Itulah sebabnya mengkufuri segala nikmat dan rahmat itu adalah dosa yang sebesar-besarnya.

Saya dan ramai yang lain memahami tekanan yang ada di dalam jiwa pemimpin muda ini setelah mendapat pembaharuan mandat itu.. Tetapi jika kita bersandar kepada yang hak, ia akan memutikkan jiwa yang tenang dan dalam ketenangan jiwa itu, maka mudahlah untuk menyelesaikan masalah-masalah yang berada dihadapan beliau, sebesar mana pun halangannya.

Hanya tingkatkan syariat tebalkan hakikat, tidak ada siapa dan sesuatu pun mampu menghalang kemaraan perjuangan seseorang itu, ‘come what may’.   

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.