`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 


Monday, March 4, 2024

Profesor perniagaan terkemuka rangka lawatan Asia promosi buku baharu

 

Buku terbaharu Benjamin Laker bertajuk ‘Job Crafting’ membincangkan pendekatan moden reka bentuk semula pekerjaan yang memperkasa pekerja untuk mengubah pekerjaan mereka kepada apa yang mereka mahukan.

PETALING JAYA: Benjamin Laker, seorang profesor terkemuka dalam bidang kepimpinan dan dekan kesan dan penglibatan global di Henley Business School, Universiti Reading di UK, akan mengadakan lawatan di Asia tidak lama lagi untuk mempromosikan buku terbarunya bertajuk ‘Job Crafting’.

Buku yang akan diterbitkan oleh MIT Press bulan depan, meneruskan kejayaan penerbitan terdahulunya, ‘Closing the Service Gap’, yang dikeluarkan oleh Financial Times tahun lalu.

Lawatan tersebut menyaksikan kerjasama dengan beberapa syarikat terkemuka di Malaysia dan Singapura, termasuk kerjasama eksklusif dengan Singapore Airlines.

‘Job Crafting’ menyajikan pendekatan moden dalam reka bentuk semula pekerjaan yang memperkasakan pekerja untuk mengubah pekerjaan yang mereka miliki menjadi pekerjaan yang mereka mahukan.

Benjamin Laker.

Konsep ini melangkaui deskripsi pekerjaan tradisional, menawarkan kerangka kerja praktikal bagi pekerja untuk menyelaraskan pekerjaan mereka dengan kelebihan dan cita-cita peribadi mereka.

Pada masa yang sama, ia menyediakan pengurus dengan strategi yang diperlukan untuk mencipta persekitaran organisasi yang menyokong transformasi tersebut.

Selain daripada bertemu dengan beberapa firma di rantau ini, Laker juga akan memberikan ceramah di beberapa universiti terkemuka di Singapura, termasuk Universiti Kebangsaan Singapura, Universiti Teknologi Nanyang, dan Universiti Teknologi dan Reka Bentuk Singapura.

Acara ini akan memberikan pelajar dan profesional akademik peluang yang jarang diperolehi untuk meneliti kemajuan terkini dalam reka bentuk pekerjaan dan pembangunan organisasi, yang dipacu oleh salah satu suara terkemuka dalam bidang tersebut.

Buku terdahulu Laker, ‘Closing The Service Gap’, mendapat pujian meluas. Ia diperakui oleh Apple, Google, Intel, dan Microsoft.

Buku itu dipuji kerana analisis jelasnya terhadap kesan masyarakat terhadap platform ekonomi dan memaparkan kepakaran beliau dalam menghubungkan penyelidikan akademik dengan implikasi perniagaan di dunia sebenar.

‘Job Crafting’ menarik perhatian meluas, termasuk dari McKinsey & Company, yang memuji buku itu kerana penjelasan yang jelas tentang bagaimana strategi psikologi kendiri dapat meningkatkan kepuasan kerja dan produktiviti secara signifikan.

Buku ini juga dianggap langkah penting ke hadapan dalam memahami peranan agensi individu dalam penetapan organisasi.

Sumbangan Laker tidak hanya membentuk perbincangan akademik tetapi juga mempengaruhi amalan dalam beberapa syarikat paling inovatif di dunia. - FMT

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.