`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


Wednesday, March 13, 2024

Tiada ‘ancaman’ buang pekerja susulan kilang Goodyear tutup, kata pakar

 

Menurut Jabatan Perangkaan, pengangguran di negara ini menurun kepada 567,300 orang (atau 3.3%) pada Januari berbanding 3.4% pada Disember 2023. (Gambar fail)

PETALING JAYA: Penganalisis tidak menjangkakan akan melihat sebarang tindakan pemberhentian yang ketara dalam pasaran kerja apabila kadar pengangguran kekal stabil antara Disember 2023 dan Januari tahun ini.

“Dengan (pengumuman) rancangan untuk menutup kilang tayar Goodyear baru-baru ini, ramai rakyat Malaysia mungkin bimbang dengan pekerjaan mereka. Bagaimanapun, keadaan kilang Goodyear lebih kepada perkembangan semula jadi,” kata penganalisis Bait Al-Amanah Yugendran Sivakumaran kepada FMT.

Beliau berkata buruh dan kos lain pasti meningkat apabila Malaysia membangun. Oleh itu, adalah wajar bagi pengeluar untuk mengalihkan operasi mereka ke negara yang mempunyai struktur kos yang lebih murah.

“Rangka kerja NIMP seharusnya membantu mengurangkan isu ini,” tambahnya.

Dilancarkan pada 1 Sept tahun lepas, Pelan Induk Perindustrian Baharu 2030 (NIMP) merupakan rangka kerja dasar komprehensif yang dilancarkan oleh kerajaan untuk mentransformasikan sektor pembuatan.

Salah satu matlamatnya adalah untuk mewujudkan peluang pekerjaan bernilai tinggi, termasuk dalam sektor teknologi.

Yugendran mengakui bahawa sektor teknologi telah menyaksikan pemberhentian yang ketara di Amerika Syarikat (AS) baru-baru ini tetapi percaya Malaysia tidak mungkin mengikutinya.

“Perbezaan antara AS dan Malaysia ialah, pada mulanya, semasa pandemik, banyak syarikat teknologi di AS mempunyai pusingan pengambilan pekerja yang besar dan berlebihan dan kemudian apabila kenaikan Rizab Persekutuan datang, mereka mula memberhentikan kerja apabila kos mereka meningkat,” katanya.

Bagaimanapun, Yugendran berkata Malaysia tidak mungkin melihat trend yang sama.

“Malaysia tidak mempunyai lebihan graduan dengan ijazah dalam sektor teknologi dan kadar faedah kita tidak dinaikkan berbanding kadar faedah standard pra-pandemik sebanyak 3%,” katanya.

Minggu lalu, Jabatan Perangkaan Malaysia (DOSM) mengumumkan bahawa pengangguran telah menurun kepada 567,300 orang (atau 3.3%) pada Januari daripada 3.4% pada bulan sebelumnya.

Pengarah Urusan Jobstreet Malaysia Vic Sithasanan berkata beliau menjangkakan hospitaliti dan pelancongan, peruncitan dan produk pengguna, serta pembinaan akan memacu pertumbuhan ekonomi.

“Walaupun menghadapi cabaran akibat pandemik, industri ini telah menunjukkan daya tahan yang luar biasa, memberikan pandangan positif untuk pertumbuhan dan pemulihan yang berterusan dalam landskap pasca Covid,” katanya kepada FMT. - FMT

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.