PETALING JAYA: Jika disebut pelan pemulihan yang difikirkan secara mendalam namun tidak dilaksanakan dengan baik – ia tentunya merujuk kepada kemelut yang menimpa Sapura Energy Bhd (SEB).
Syarikat gergasi perkhidmatan minyak dan gas (O&G) itu terkesan teruk akibat harga minyak mentah yang merosot. Satu pelan kemudian dibentangkan untuk mengurangkan hutang dan menambah modal kerja agar ia dapat terus memperoleh kontrak baharu.
Bagaimanapun, pelan itu tidak dilaksanakan sepenuhnya. Satu daripada pemegang taruh utamanya – sama ada tidak dapat atau enggan – memberikan jumlah penuh dana seperti dijangkakan. Pada masa sama, kredit baharu yang ditawarkan kepada SEB disertai pelbagai syarat yang mengakibatkan kemudahan itu hampir mustahil digunakan.
Pelan untuk langkah penstrukturan semula pertama kali dicadangkan pada 2017 ketika SEB mula melaporkan kerugian.
Dalam mesyuarat dengan pemegang saham utamanya, Permodalan Nasional Bhd (PNB), pada awal 2018, SEB mencadangkan pemegang taruh utama menyuntik RM6 bilion dalam syarikat. Ini dilihat mampu membantu mengurangkan hutang dalam jumlah agak besar. Pendekatan itu juga memastikan sebahagian dana itu boleh digunakan sebagai modal kerja.
Sebaliknya, PNB mencadangkan dana RM4 bilion sebagai suntikan baharu, di samping penubuhan entiti baharu menerusi operasi penggerudian yang sedia ada dan menyenaraikan perniagaan berkaitan cari gali dan pengeluaran.
Ketika itu, peralihan kuasa politik berlaku apabila Pakatan Harapan menawan Putrajaya daripada Barisan Nasional pada 9 Mei 2018. Kurang dua bulan selepas itu, kepimpinan PNB sendiri dirombak. Bekas gabenor Bank Negara Zeti Akhtar Aziz menggantikan Abdul Wahid Omar sebagai pengerusi PNB pada 1 Julai.
Bagaimanapun, pelan penstrukturan semula yang dirombak itu diluluskan.
Namun akhirnya PNB hanya menyuntik RM2.7 bilion (RM1.7 bilion menerusi terbitan hak dan RM1 bilion menerusi saham keutamaan boleh tukar boleh tebus). Presiden dan ketua pegawai eksekutif Sapura Group dan SEB, Shahril Shamsuddin, seterusnya menambah RM532 juta, manakala pimpinan SEB menyumbang RM16 juta lagi.
Hampir keseluruhan jumlah itu digunakan untuk melunaskan hutang tertunggak syarikat. Maybank, yang dimiliki PNB, memperolehi manfaat terbesar dalam pembayaran itu, manakala SEB hampir ketandusan modal kerja.
SEB juga akhirnya membayar bank-bank sebanyak RM75 juta sebagai fi penaja jaminan bagi terbitan hak.
SEB kemudian memohon RM2 bilion sebagai modal kerja daripada bank tetapi akhirnya hanya menerima RM1.2 bilion, yang terikat dengan pelbagai syarat ketat. Kemudahan itu tidak dapat digunakan tepat pada masanya dan digantung pada Oktober 2021.
Keadaan menjadi lebih teruk untuk SEB susulan wabak Covid-19, apabila ia melaporkan kerugian RM8.9 bilion bagi tahun kewangan berakhir 31 Jan 2022, yang mencetuskan desakan untuk satu lagi pelan penstrukturan semula.
Kemelut SEB itu diburukkan lagi oleh beberapa beberapa lagi masalah, termasuk projek ladang angin Yunlin di Taiwan, dan projek pembangunan laut dalam Oil and Natural Gas Corporation (ONGC) di India.
Kedua-dua projek itu mengalami penangguhan berpanjangan kerana dibelenggu isu-isu teknikal dan operasi, yang menurut sumber dalaman, di luar kawalan SEB.
Menurut sumber industri, perkembangan itu menjejaskan asas kontrak berkenaan dan keadaan menjadi bertambah buruk apabila wabak Covid-19 melanda.
Sumber industri berkata, masalah dua projek itu berpunca daripada pembekalan “maklumat yang disangsikan” oleh Yunlin dan ONGC, sekali gus membayangkan SEB mempunyai asas untuk mengambil tindakan undang-undang bagi mendapatkan balik kosnya. Usaha mendapatkan komen klien-klien terbabit tidak berhasil.
Untuk kontrak Yunlin, SEB mengeluarkan notis pemberhentian awal tahun ini.
Dalam keadaan SEB bergelut dengan segala permasalahan serius itu, bekas perdana menteri Najib Razak tampil memainkan peranan utama dalam mencadangkan syarikat itu diselamatkan dengan bantuan kewangan.
Namun, cadangan itu ditentang oleh pihak tertentu termasuk bekas ahli Parlimen Pandan, Rafizi Ramli, yang menganggap adalah lebih berbaloi dana berkenaan diguna untuk membantu mangsa wabak Covid-19.
Mereka turut merujuk kepada rekod buruk Malaysia berhubung ‘bailout’ syarikat kaitan kerajaan (GLC) yang tenat pada masa lalu. Ini termasuk Malaysia Airlines, Perwaja Steel, Renong Group dan Felda.
Bagaimanapun dalam kes-kes berkenaan, tumpuan utama diberikan kepada mengurangkan kos dan penjualan aset, bukannya mengembangkan perniagaan secara holistik menerusi pelan penstrukturan yang wajar. - FMT
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.