`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 


Tuesday, March 26, 2024

Saya ‘tiada kuasa’ dalam hal ehwal SRC International, kata bekas pengarah

 

Bekas ahli lembaga pengarah SRC International Shahrol Azral Ibrahim Halmi berkata Najib Razak ada kuasa penuh untuk membuat semua keputusan berhubung arah tuju, pentadbiran, dan operasi SRC International Sdn Bhd.

KUALA LUMPUR: Seorang bekas ahli lembaga pengarah SRC International memberitahu Mahkamah Tinggi bahawa beliau “tiada kuasa” dalam membuat keputusan atau menguruskan syarikat itu.

Shahrol Azral Ibrahim Halmi, ahli lembaga pengarah dari 2011 hingga 2012, berkata beliau dan rakan sejawat “diwajibkan di bawah undang-undang dan secara amalan untuk mematuhi dan melaksanakan” keputusan dan arahan bekas perdana menteri Najib Razak di SRC International.

“Beliau mempunyai kuasa penuh untuk membuat semua keputusan berhubung arah tuju, pentadbiran, dan operasi SRC International, termasuk bagaimana RM4 bilion dari KWAP (Kumpulan Wang Persaraan Diperbadankan) digunakan dan diagihkan.

“Sebagai salah seorang daripada ramai ahli lembaga pengarah, saya tiada kuasa untuk membuat keputusan berhubung RM4 bilion,” katanya.

Shahrol berkata, Najib yang juga menteri kewangan ketika itu, “menyebabkan” Jemaah Menteri meluluskan jaminan kerajaan ke atas hutang RM4 bilion itu.

“Perdana menteri adalah pemegang saham tunggal SRC International dan penasihat emeritus. Saya terpaksa untuk menandatangani apa sahaja dokumen beliau (Najib) atau Nik Faisal Ariff Kamil (bekas CEO) arah saya tandatangan,” katanya.

SRC International memfailkan saman terhadap Najib dan Nik Faisal atas dakwaan bersubahat dan melakukan pecah amanah jenayah; dan Najib didakwa salah guna kuasa, dan memperoleh ganjaran peribadi daripada dana syarikat itu selain melakukan penyelewengan terhadap dana berkenaan.

Saman itu pada asalnya turut menamakan Shahrol dan bekas ahli lembaga pengarah yang lain iaitu Ismee Ismail, Azhar Osman Khairuddin, Suboh Yasin dan Che Abdullah @ Rashidi Che Omar sebagai defenden bersama.

SRC International kemudiannya mengugurkan nama mereka. Bagaimanapun, Najib memasukkan mereka sebagai pihak ketiga.

Shahrol juga beritahu mahkamah bahawa Nik Faisal adalah “proksi” Najib dan bertindak sebagai penghubung antara perdana menteri dan ahli lembaga pengarah SRC International.

Katanya, apa sahaja yang dikatakan oleh Nik Faisal semasa mesyuarat ahli lembaga pengarah disahkan dalam minit yang ditandatangani oleh Najib.

“Saya tiada sebab untuk mencurigai Nik Faisal,” katanya.

Tajuk kecil: ‘Saya tidak ada apa-apa untuk disembunyikan’

Shahrol berkata mahkamah tidak sepatutnya menganggap beliau sama-sama bertanggungjawab dengan Najib atas kerugian dan kerosakan yang dialami SRC International, sekiranya mahkamah memutuskan tidak memihak kepada bekas perdana menteri itu.

“Saya ulang bahawa peranan saya sebagai pengarah hanya wujud pada nama sahaja dan tidak secara realiti. Saya tidak bersekongkol dengan orang lain untuk memanipulasi SRC International untuk melakukan penipuan yang menyebabkan dana syarikat digelapkan,” tambahnya.

Shahrol mengesahkan dia tidak pernah didakwa oleh pihak berkuasa atas kerugian dan kerosakan SRC International.

“Saya tiada apa-apa untuk disembunyikan dan memberikan kerjasama penuh kepada polis dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia.

“Sebaliknya, perdana menteri telah disabitkan kesalahan (penggelapan dana RM42 juta SRC International) dan rayuannya (di Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Persekutuan) ditolak,” katanya.

Perbicaraan di hadapan Hakim Ahmad Fairuz Zainol Abidin bersambung esok. - FMT

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.