`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


Monday, December 23, 2013

Harga Kereta Malaysia Tinggi Selamatkan Proton? Kerajaan Bagi RM21.5 Bilion (Subsidi Bahanapi). Kerajaan Ambil RM8.0 Bilion (Cukai Kereta)

Harga Kereta Proton



(KLIK SINI : Harga kereta Malaysia VS Singapore) Hakikatnya, hakikatnya pada hari ini berhutang 9 tahun untuk sebuah kereta memang tidak masuk akal manusia yang hidup di dunia tanpa sempadan. Di mana ilmu dan maklumat boleh diterima diseluruh pelusuk sumber walaupun mata, telinga, jari “diikat” .

Kerajaan mesti, mesti mengurangkan cukai kereta jikalau benar-benar sayangkan rakyat Malaysia sesuai dengan slogan :
“rakyat didahulukan pencapaian diutamakan”
Pengangkutan awam di seluruh Malaysia masih lagi ditahap yang menyedihkan dan kereta telah menjadi satu keperluan, bukan lagi kehendak. Harga tinggi, kadar faedah yang ditawarkan kepada rakyat tinggi, yang mana akhirnya hutang rakyat terus melonjak tinggi.

Harga Kereta Tinggi Untuk Lindungi Proton?

Umur Tun Mahathir sudah pun mencecah 88 tahun. Tetapi masih lagi kuat dan gagah membela nasib “baby project” kesayangannya. Mengapa orang berkuasa sukar benar untuk mengakui kesilapan untuk bertindak segera memperbetulkan keadaan? Mengapa? Mengapa masih lagi ada sikap ego yang tinggi untuk menjaga air muka, status dan kuasa yang ada pada mereka?
  • Berapa lama lagi mahu dilindungi ”baby project” seperti Proton ini?
  • 3 generasi lagi?
  • STOP defending the indefensible. Own up to your mistakes
Mahathir Cukai Kereta 

Cuba tanya orang lama-lama yang pada awal-awal memiliki model kereta Proton dahulu, ada mereka berhutang? Umur berapa mereka mula berhutang? Majoriti mesti akan mengatakan hutang yang pertama sekali dibuat mereka adalah ketika membeli rumah dan kereta. Itu pun hutang yang diambil agak kecil. Masih lagi munasabah. Tetapi generasi hari ini, iaitu anda, anda di sini yang lahir pada tahun 80 an, 90 an habis sahaja SPM sudah diperkenalkan dan berjinak-jinak dengan hutang dalam hidup anda. Hutang apa? Berita Semasa pulangkan persoaklan ini untuk dijawab oleh anda….
  • Baguskah berhutang?
  • Apa maknanya apabila diusia awal muda sudah berhutang?
  • Adakah bermakna kehidupan kita menjadi semakin baik?
Kenapa semua ini terjadi? Rakyat Malaysia terpaksa berhutang dan bersusah payah bagi memastikan legasi pembuatan kereta sendiri terus bertahan sehingga ke hari ini. Persoalannya sekarang, “kenapa perlu rakyat dibebankan dengan hutang yang lebih banyak semata-mata mahu pastikan Proton terus hidup?”

Malaysia Dengan Kereta Nasional VS Malaysia Tanpa Kereta Nasional. Pilihan Anda?

Cukai Kereta Proton 

Cuba kita semua renung sekejap sebuah negara yang pernah berdiri sama tinggi dengan Malaysia pada ero zaman 90 an di mana Malaysia, Korea Selatan terkenal dengan gelaran Harimau Asia kerana lonjakan ekonomi yang pesat ketika itu. Sejarah kereta Korea bermula daripada mereka dikenali sebagai pengeluar basikal sehinggalah mereka boleh buat kereta dan memang benar mereka mengambil masa berpuluh tahun. Malaysia? Pernah buat basikal? Mana ada. Ya…ada juga Petronas membuat basikal tapi malangnya rakyat marhaen mampu memandang sahaja tatakala harga jualan diletakkan. Industri kereta negara wujud terlalu cepat dan pantas tanpa wujud tempoh masa menimba pengalaman belajar dahulu.
Malaysia tidak mampu menghasilkan basikal, bagaimana mungkin kita mampu menghasilkan kereta? Pelik…
Suka atau tidak Malaysia mengambil tindakan melulu tanpa berfikir panjang semata-mata mahu merealisasikan impian mahu mengeluarkan kereta sendiri. Nah….sekarang kita sudah mula membayar harganya sikit demi sedikit, semata-mata mahu terus merealisasikan impian yang di atas. Sekarang ini pun had pencen sudah dinaikkan. Apa maknanya itu? (KLIK SINI)

Syed Mokhtar Mahathir Proton 

Bagi Berita Semasa jikalau mahu menjaga reputasi dan maruh “baby project” seperti Proton tiada salahnya, tetapi bukan dengan cara membebankan rakyat Malaysia dengan sengsara menanggung hutang sehingga berbelas tahun asalkan boleh berkereta. Pendapat Berita Semasa samada Proton mahu buat kereta elektrik, hibrid, carilah pendapatan anda dengan cara yang betul bukan dnegan cara “paksaan secara halus“. Bukannya menindas rakyat dengan meletakkan polisi yang menekan rakyat untuk membuat pilihan mereka.

Rakyat Malaysia majoriti tidak mahu lagi terlibat dengan perniagaan yang dinamakan kereta Nasional. Apa yang paling penting bag mereka sekarang ini adalah survival mereka untuk terus menempuh kehiduapan yang terus mencabar terutamanay di kawasan bandar di atas nama bumi Malaysia ini.

P/S : Maaf cakap. Sebenarnya berdasarkan pemerhatian Berita Semasa sekarang ini, negara kita Malaysia sudah ibarat ayam suntik. Memang betul cepat membesar, gemuk tetapi malangnya lemah dan dagingnya kurang sedap untuk ditelan.

Apa pendapat dan respon balas anda pula?

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.