`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 


Tuesday, December 31, 2013

Cerita sebenar Ikan Tamban naik kedarat Lahad Datu

Soalan2 yang selalu saya tanyakan kepada setiap orang melayu yang layak mengndi adalah "apakah keistimewaan yang diperolehi oleh orang melayu apabila Kerajaan Malaysia dipimpin dan dikuasai oleh UMNO"? Adakah orang Melayu dibawah kerajaan UMNO memperolehi kesenangan dan kemewahan yang melimpah ruah dan Malaysia adalah sebuah negara berpendapatan tinggi sekarang ini? Adakah anak2 melayu, disebabkan hasil usaha pimpinan UMNO, berupaya memeperolehi pendidikan sehingga ke peringkat tertinggi secara percuma dan menjadi rakyat berpendapatan tinggi?
 
Atau pun soalan2 berkaitan dengan Islam seperti "Adakah umat Islam Melayu berupaya menjadi lebih alim and lebih arif mengenal islam disebabkan oleh UMNO? Adakah umat islam Melayu berupaya membebaskan diri mereka dari belenggu amalan riba dalam kehidupan mereka dibawah pemerintahan UMNO? Adakah orang melayu dihormati dan disanjungi oleh kaum lain sebagai bangsa yang adil, tekun, berhemah, amanah, rajin serta taat dalam ibadah mereka sebagai umat islam dibawah pimpinan UMNO?
 
Jelas sekali majoriti orang melayu yang ditanya akan menjawab "tidak dan bahkan kenyataannya orang melayu amat jauh sekali ketinggalan dan apa yang boleh dijuarai oleh orang melayu dibawah pemerintahan UMNO adalah kemiskinan dari segi harta mahupun minda". In short there's nothing special or even positive about UMNO led government that the Malay can brag about.
What's obvious and most apparent about UMNO rule is the creation of super rich and super elite class of people made up mostly by UMNO leaders, their families, friends and of course the cronies that serve them as the donkeys or beast of burden that carries their ill gotten loot. And the fate of the Malays in the hands of UMNO? Not much has changed since 50 years ago!
 
The malays are still struggling to enter the business world and what's worse, apart from direct competition with the chinese and indians and with nonexistence and miniscule capital, the Malays has to even fight gomen's GLC, state corporation and UMNO cronies for crumbs and not even a piece of the pie. And what's worse..wait, what can be worse than that? It's like having your hands tied and also half dead from starvation, shoved into a boxing ring and told to win if you want to eat! And still UMNO insist that they are doing wonders for the Malays? Yes, a wonderful job of screwing the Malays and on top of that stealing everything they can lay their hands on.
 
And with the increase of tolls and electricity, UMNO is putting their hands inside the Malay's pocket and grabbing whatever loose change they can get! It is obvious that the malays are just tools and material that UMNO use to enrich themselves and rule Malaysia. UMNO is not just incompetence at governing, they are down right "a catastrophe"! Anyone that is both greedy and a moron at the same time is a ticking time bomb but sadly the Malays and Malaysian are both deaf and blind.
And that's why, Najib is the current PM and UMNO still remains in the gomen! And the Malays still remains poor and enslaved still with feudalistic idealism of "biar kita papa kedana asalkan pemimpin melayu kaya raya dengan rasuah sebab orang melayu taat setia membuta tuli kepada para bangsawan"!
Saya siarkan suatu pandangan dari seorang commentator yang menggelarkan diri nya sebagai encik Nick. saya rasa ianya mewakili apa yang difikirkan oleh ramai orang Melayu termasuklah oleh orang2 UMNO yang lebih cerdik dari Zaiton Mat , Ketua wanita UMNO Kuantan.
Mengenai Zaiton Mat, kita anggaplah Zaiton Mat sebagai pemimpin golongan tercorot dalam bilik darjah. Orang Melayu yang cerdik, pegawai2 kerajaan yang ada kelulusan, anak Melayu yang pergi kolej dan university- mahukah kamu berketuakan orang yang tercorot dalam bilik darjah?
Jika luahan fikiran Encik Nick adalah hasil pentadbiran kerajaan Putrajaya, maka adakah penentangan terhadapnya suatu pendurhakaan? Kita kena bezakan kerajaan yang difahami oleh puak UMNO dengan kerajaan yang difahami rakyat. Kepada orang corot dalam bilik darjah seperti Zaiton Mat,kerajaan putrajaya sama seperti kerajaan langit Ayah Pin- sebuah kerajaan yang sudah sempurna. Kerajaan Ayah Pin sempurna sebab ianya ciptaan Tuhan Ayah Pin manakala kerajaan Putrakaya sempurna sebab ianya dicipta oleh tuhan Zaiton Mat- Najib Tun Razak.
Inilah masaalah pokok yang tidak akan difahami oleh golongan tercorot dalam darjah. Mana2 kerajaan pun, BN, Purtajaya, kerajaan PKR, PAS, Penang semua adalah suatu work in progress- kerajaan dalam pembinaan. Sedikit demi sedikit, kita berusaha membaiki kerajaan supaya jadi lebih baik. Dalam proses pembinaan, teguran, tentangan adalah sebahagian dari proses mengujudkan kerajaan yang lebih baik. Sudah tentu konsep ini tidak akan difahami oleh Zaiton Mat. Saya harap Dato Seri Adnan MB Pahang tidak akan mencadangkan Zaiton Mat jadi senator pulak- punah bangsa Melayu!
Bahan2 binaan nya ialah pemerintahan ikut undang2, kerajaan yang demokratik, yang cekap, yang menolak sekeras keras nya rasuah, kerajaan yang bebas dari pencurian dan samun harta benda rakyat, kerajaan yang tidak memecahbelahkan rakyat, yang membangunkan negara dan lain2. Inlah yang dikatakan kerajaan. Bukannya kerajaan yang disangkakan sempurna hanya kerana Zaiton Mat membirahi bibir merah Dato Najib.
Alkisah, tersebutlah cerita ribuan ikan tamban mendamparkan diri didarat Lahad Datu. Ikan tamban ialah ikan2 kecil. Mengikut yang empunya cerita- terjadilah sengketa politik dalam dunia bawah laut. Ikan2 tamban yang mengetuai ikan2 kecil membantah kekejaman, rasuah, salah laku, penyamunan harta benda negara bawah laut. Ikan2 besar yang mengetuai kerajaan bawah laut mengeluarkan perintah, yang disampaikan oleh ikan2 polis yang terdiri dari ikan jerung, baraccuda, memberi kata dua kepada ikan2 kecil. Jika kamu tidak suka akan pemeritahan kami, maka kamu pindahlah negara lain.
Demikianlah terjadinya, ikan2 tamban beramai ramai memilh untuk pindah kengara atas laut yang dinamakan pantai Lahad Datu. Mereka dengar ada seorang menteri kanan kerajaan atas Laut yang tersangat apdal saban minggu menghulrkan duit belanja kepada rakyat.
Maka, fahamlah kita, otak Zaiton Mat ketua wanita UMNO Kuantan, seorang yang tercorot dalam darjah rupa2 sama standard otak ikan.
Mahukah orang Melayu menyokong sebuah kerajaan yang korap, mencuri harta benda rakyat, yang bebal, yang salah gunakuasa, yang memerah, picit dan meramas bangsa Melayu? Sebuah kerajaan seperti ini memang patut diguling oleh rakyat secara demokratik.
Sebuah kerajaan yang tidak dapat menjawab tuntutan rakyat- apa mereka akan buat? Mereka akan berusaha mengembalilkan kuasa mutlak ala kepimpinan raja2 zaman dahulu kala. Sedangkan pemerintahan kuku besi ala raja2 dahulu kalalah yang menyebabkan bangsa Melayu itu mewarisi tabiat2 yang menyekat kemajuan mereka dan membantut minda orang Melayu.
Perkara yang demikian sudahpun dinyatakan oleh Pendita Zaaba( semoga Allah mencucuri rahmat keatas rohnya). Keadaan kehidupan yang menjadi acuan menempa rupa bentuknya bangsa Melayu yang menjadikan mereka mewarisi beberapa tabiat perangai dan kebiasaan yang rendah, yang lemah. Tabiat2 rendah yang mereka pusakai dari nenek moyang mereka lagi. Iaitu beratus ratus tahun mereka telah kena perabdikan dan kena picit dan perah dan ramas ditangan pemerintah2nya yang pada zaman dahulu itu- iaitu pemrintah2 daripada bangsa merka sendiri.
Bukankah baik Zaiton Mat buat lapuran polis terhadap pemikiran durhaka pendita Zaaba ini?
UMNO terlebih menyukai jika mereka dapat ujudkan kerajaan kuasa mutlak ala zaman raja2 zaman dahulu yang memerintah beraja dimata, bersultan dihati. Tidakkah kita melihat bagaimana puak UMNO yang terdesak tiba2 mengagungkan pemerintahan sultan2 zaman dahuku kala. Inilah bentuk kerajaan yang diinginkan oleh Melayu golongan tercorot dalam darjah seperti Zaiton Mat iaitu sebuah kerajaan yang ditaati secara membabi buta oleh orang Melayu.
Yang demikian, bagaimana kita melayan kenyataan yang dikeluarkan oleh ketua wanita UMNO Kuantan, Zaiton Mat yang menggesa mereka yang tidak bersetuju dengan Putrajaya, meninggalkkan Malaysia? Jawapannya, jangan kita layan kenyataan yang datang dari seorang yang tercorot dalam darjah.
Inilah pancaran pemikiran kualiti kepimpinan UMNO yang didakwa boleh mengangkat martabat bangsa Melayu. Tidak hairanlah mengapa setelah 60 tahun lebih memimpin bangsa Melayu, bangsa kita masih tercorot dalam perlumbaaan hidup. Pemimpin tercorot dalam darjah tentulah hanya mampu menghasilkan bangsa yang tercorot dalam bilik darjah perlumbaan kehidupan.
Atau untuk lebih tepat lagi, yang ketinggalan ialah anak2 bumi2 sedangkan anak2 putera berada dihadapan menikmati hasil perjuangan UMNO. UMNO berjuang untk puak anak2 putera bukan anak2 bumi.
Mustahil pemikiran dari orang yang tercorot dalam darjah seperti luahan Zaiton Mat dapat memacu bangsa Melayu kehadapan. Tapi inilah kualiti kepimpinan yang UMNO tawarkan kepada bangsa Melayu untuk memajukan diri mereka.
Nyatalah, UMNO suka orang Melayu dipimpin oleh orang2 bodoh seperti ketua wanita UMNO Bahagian Kuantan. Kerja mereka bukanlah meyakinkan rakyat dengan penghujjahan dan perbuatan yang positif. Bahkan kerja mereka ialah buat lapuran polis dan membuli rakyat dnegan menggunakan kuasa kepolisian. Saya harap pihak Polis bersikap professional dan jangan membiarkan diri mereka diperkudakan oleh puak2 UMNO. Janganlah polis menyebelahi pihak yang menindas dan menzalimi rakyat. 
 
Arif Sabri

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.