`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


Friday, December 20, 2013

Kisah KERANI PEJ. POS yang bodoh sombong..!!


Kisah makcik di pejabat pos yang tidak tahu menulis
ANTI SOMBONG
Joha Ahmad

MASIH saya ingat tarikh 12 Disember 2013, sekitar pukul 10.05 pagi bertempat di pejabat pos kecil, tingkat bawah, AEON BIG, Jalan Peel, Cheras, saya berhadapan dengan satu senario yang menyentuh hati disulam rasa terkilan.

Tanpa disangka pada pagi hari (Khamis) saya ditemukan dengan satu senario yang kurang menyenangkan jiwa, namun ia saya terima sebagai satu takdir dan bukannya satu kebetulan.

Jam menunjukkan 9.59 pagi, pintu pejabat pos kecil di cawangan itu masih belum dibuka. Di luar saya berdiri bersama lima orang pelanggan yang menantikan pintu pejabat itu dibuka.

Tepat 10.00 pagi pintu dibuka. Sungguh efisien, kerana mereka membuka untuk perkhidmatan tepat pada waktunya. Tidak salah kalau memuji kalau ia dirasakan perlu.

Saya mengambil nombor giliran untuk kategori 'bil' dan saya mendapat giliran kedua. Lega rasanya kerana pelanggan di pejabat pos ini tidak begitu ramai. Kelihatan seorang makcik berusia sekitar 60-an bersama cucu lelaki (tanggapan di akal fikiran saya, berlandaskan usia makcik itu) yang berusia 12 tahun antara pelanggan yang ketiga menunggu giliran.

Kaunter yang dibuka hanya dua ketika itu, sesuailah dengan fungsi sebagai pejabat pos kecil. Jumlah kaunter bukanlah satu persoalan dan bagi saya kalau satu kaunter sahaja pun ia sudah memadai jika perkhidmatan yang dihulurkan efisien.

Nombor giliran saya dipanggil dan terus saya menuju ke kaunter dan menghulurkan lima bil ke arah petugas. Di sebelah kaunter saya kelihatan makcik dan cucunya yang diceritakan tadi.

"Makcik isi borang dulu", kata petugas wanita bertudung hitam di kaunter hujung kiri pejabat pos itu. Amat jelas perbualan itu saya dengar.

"Nak tengok dulu baki ada berapa," ujar makcik itu kepada petugas berkenaan. Dalam masa hampir tiga minit petugas itu memberitahu kepada makcik tadi baki akuan yang ada hanya tinggal RM40.

Makcik itu pun terus memberitahu yang dia ingin mengeluarkan wang yang ada. Menurut petugas berkenaan, wang itu tidak boleh dikeluarkan semua dan hanya boleh diambil RM30 sahaja dan menyarankan makcik mengisi borang sebelum membuat pengeluaran seterusnya.

Kebetulan di meja tempat mengisi borang ada seorang remaja lelaki (saya masih ingat dia berbaju merah) sedang mengisi borang. Lantas makcik itu pun meminta pertolongan remaja lelaki itu untuk mengisikan borang. Ternyata biarpun masih remaja, lelaki itu sudi membantu.

Setelah borang diisi, makcik tadi menghulurkan borang kepada petugas. Kedengaran petugas itu memberitahu bahawa borang makcik itu tidak lengkap kerana tidak dituliskan ayat 'tiga puluh ringgit sahaja'.

"Makcik tak tulis ayat tiga puluh ringgit sahaja", terang petugas seraya menghulurkan semula borang kepada makcik tersebut.

Makcik itu pun sekali lagi meminta pertolongan remaja tadi dan diserahkan semula kepada petugas.

Menurut pengamatan saya di dalam pejabat pos kecil itu hanya ada lima orang pelanggan sewaktu itu dan ada dua orang petugas di kaunter. Lima nisbah dua saya rasa ia sudah cukup memadai bagi kedua-dua pihak, pelanggan dan petugas.

Berbalik kepada makcik tadi, saya rasa dia adalah seorang buta huruf ataupun tidak mahir dan arif dalam hal-hal pengisian borang.

Apa salahnya setakat ayat berbunyi 'tiga puluh ringgit sahaja' itu ditulis sendiri oleh petugas. Sedangkan petugas memerhatikan bagaimana makcik itu meminta pertolongan remaja tadi mengisikan borang pengeluaran duitnya.

Apakah akan berlaku jika tiada pelanggan lain di situ, dan pada siapakah makcik itu meminta tolong untuk mengisikan borangnya? Saya rasa petugas itu tidak mahu ambil pusing masalah itu, dan mahu rasanya dia menyuruh makcik itu membawa pulang borang agar ia diisi oleh anak-anaknya.

Sewaktu makcik itu terpinga-pinga meminta tolong, petugas itu dengan selamba melihat gelagat makcik itu dalam keadaan serba tak kena meminta pertolongan kepada anak muda itu.

Berdosakah, penatkah, salahkah, jijikkah, malukah, hinakah wahai si petugas jika anda memberikan bantuan untuk menulis empat patah perkataan itu? -Utusan

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.