`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 


Friday, November 29, 2013

Shabery K-POP

Dah lamo bona tak menaip. Memang semenjak berpindah tempat bertugas, teraso bonar tugas dan tanggungjawab yang bertambah. Mengetuai sesebuah unit bukan mudah. Tambah pulak nak menyerap dan mengasimilasikan diri di tempat baru.

Alhamdulillah hari ni cuti lagi. Cuti pakso 5 hari dalam setahun oleh majikan ayo. Lapang gak maso gi bercuti dengan "pamili" sempena cuti sekolah dan menyelesai beberapo pokaro. Jadi time cuti ni ado la tebaco Harian Metro. Jarang ayo baco Metro ni sobab banyak bona iklan lelaki dewasa yang tidak sesuai dijadikan bacaan anak di rumah. 

Tapi Harakah lagi hebat! Kok nak baco Harakah pun tepakso pinjam kawan sobab eh memang tak sesuai bawa balik umah...banyak na iklan ubek kuek seks. Hihihihi!! Cut the crap..sekadar mengusik kawan-kawan sepe'rakah'an. 

Ayo ado membaco petikan akhbar Metro yang buat ayo terpikir beberapo hal:-

Kato Ahmad Shabery, "Saya beritahu jawatankuasa supaya tidak melihat acara dari sisi konsert K-Pop sahaja, tetapi program nasional dengan tidak hanya artis luar negara itu, tetapi lebih 500 program itu."


Persoalan ayo:

1. Kenapa mesti K-Pop? Kenapa tidak melibatkan program yang lebih bercirikan Malaysia wahai Shabery Cheek? Kato 1Malaysia, tapi ini dah jadi 1Hampeh!! Apolak budayo luar diangkat untuk dijadikan ikutan belia? Apakah artis-artis Malaysia tiada yang boleh menandingi K-Pop dan dibayar sebanyak itu? Memang K-Pop itu kato eh jangan melihat dari sisinya, tapi itulah yang diwar-warkan untuk menarik minat dan kehadiran khususnya beliawanis, kan? Yolah, kok boliowanis ramai datang, baru la leh tarik boliowan tanpa dipaksa. Standard cliché. Sampai bilo la nak porapkan bolio ni ngan program berunsur 'totally damage entertainment' atau ringkasnyo TDE ini?

2. Walaupun ikut kepada keputusan jawatankuasa PAC, mereka dah berpuas hati dan takkan memanggil balik Menteri pado maso itu dan mereka yang terlibat di KBS, dan nampak eh Shabery Cheek 'macam puas hati jer...macam puas hati jer'. Tapi agak eh Shabery Cheek tak raso bosalah ko meng'khianati' konsep 1Malaysia Ah Jib Gor? 'Pengkhianatan' menonjolkan K-Pop dengan jumlah dana yang sangat besar secara tersiratnya telah membelakangkan prinsip 1Malaysia dengan menonjolkan 1Korea!!

Tapi apa ada hal...sedangkan Ah Jib Gor pun lebih suka guna 'punahsihat' dan konsetan asing daripada tempatan hingga sanggup bayar berbillion, jadi apalah sangat salah Shabery Cheek guna artis luar berbanding artis tempatan. Kan 1Malaysia tu beb. Konsepnya luas..tak gitu? Lagipun belia 1Malaysia memang suka 1Korea punya K-pop (poyolah…meloyo dibuek eh)!!

Pado akal ayo, gunolah artis tempatan daripado artis luar. Walaupun ayo setuju artis tempatan pun ramai yang perangai negatif mengalahkan artis luar, tapi sekurangnyo Malaysian product use by our own. Ado ko dongar artis kito macam Search ka..Wings ka..Spoon & Scoin (yang sangat diminati oleh Abuzar - bukan nama sebenar) di minta buat persembahan di Korea dan dibayar berjuta-juta? Ado? Kau ado?

Isu K-Pop ni di dasari oleh satu persetujuan yang ianya akan disponsor oleh pihak penaja tetapi akhirnya menarik diri dan terpaksa dibayar oleh KBS pada masa itu. Di jawab pula dengan penuh konfiden oleh Shabery Cheek yang 1.6 juta dibayar konon untuk dapatkan RM26 juta penajaan. Well, atas kertas kira oklah. Tapi kalau tak berjaya? Berapa banyak duit pembayar cukai yang telah dibazirkan? Come on la Shabery...be more accountable la!! Tak diberitahu pula siapa pihak penaja yang tarik diri sampai bebankan KBS tu? Kenapa tak dimaklumkan? Kronikah? Kroni siapa?

Itu baru kes K-Pop, kes budak yang codogho paghah time nengok keto drift tu camno pulak? Dah tobolo lom? Ko jadi kambing hitam yang teghuih diitamkan?

Harapnya Menteri KBS baru aka KJ mengotakan janjinya supaya tiada lagi K-Pop untuk program hari belia akan datang. Kalau boleh biar ponoh aktiviti bolio dongan pengisian ilmu yang berkaitan kesihatan, sejarah negaro bangso, pengetahuan teknologi, dan paling ponting ilmu KEAGAMAAN. Barulah Cicit Kamat tak menyeringai marah bilo pengisian untuk bolio tak betul. 

Memang akan ado bolio raso tak syiok kalo program TDE ditiadokan. Tapi sekurangnyo kito nanti raso syiok bilo ditanyo maso 'mengadap' Penguasa Hari Kemudian sok!!

~Pencolek Angek~

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.