`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


Wednesday, September 13, 2023

PN sudah muktamad calon PRK Pelangai, dijangka umum minggu ini

 

PN mengetengahkan calon dengan mengambil kira aspirasi masyarakat setempat, kata Timbalan Pengerusi PN Pahang Rosli Abdul Jabar. (Gambar Facebook)

PETALING JAYA: Perikatan Nasional (PN) telah memuktamadkan calon yang akan dipertaruhkan pada PRK Pelangai dan dijangka akan mengumumkannya minggu ini.

Timbalan Pengerusi PN Pahang Rosli Abdul Jabar berkata, individu yang akan mewakili gabungan itu bertanding di kerusi DUN di Pahang itu juga telah dipersetujui pucuk pimpinan pusat, selain semua rakan komponen.

“Calon semua sudah ada, dijangka umum dalam minggu ini oleh pucuk pimpinan tertinggi PN, kita tunggu Umno umum dan kita umum calon kita.

“Calon PN juga telah dipersetujui semua rakan komponen dalam gabungan,” katanya kepada FMT.

Apabila ditanya sama ada PN meletakkan calon PAS, Rosli tidak menafikannya.

“Kalau ikut status quo, calon PAS akan bertanding di Pelangai,” katanya.

Rosli yang juga pesuruhjaya PAS Pahang berkata, PN mengetengahkan calon dengan mengambil kira aspirasi masyarakat setempat.

Tambahnya, calon yang terpilih dipercayai mampu membela nasib rakyat serta memberi saingan kepada calon PH-BN.

Mengenai peluang untuk menang, Rosli berkata, PN meraih lebih 80% sokongan Melayu pada PRK Simpang Jeram dan pihaknya yakin trend sama akan berulang di Pelangai.

“DUN Simpang Jeram hanya ada 51% pengundi Melayu dan daripada jumlah itu, lebih 80% undi mereka memihak kepada PN,

“Di Pelangai, 75% pengundi Melayu, InsyaAllah kita yakin boleh menang,” katanya.

SPR menetapkan hari pengundian bagi PRK Pelangai pada 7 Okt, dengan pengundian awal pada 3 Okt. Hari penamaan calon ditetapkan pada 23 Sept.

Pilihan raya kecil itu diadakan berikutan kematian penyandangnya, Johari Harun, dalam kejadian pesawat terhempas di Lebuhraya Guthrie berhampiran Bandar Elmina, Shah Alam, bulan lepas.

Pada PRU15, Johari menang kerusi DUN itu dengan majoriti 4,048 undi, menewaskan calon PN Kasim Samat; Ahmed Wafiuddin Shamsuri (PH); dan Isa Ahmad (Pejuang). - FMT

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.