Setelah gagal tunai janji turun harga, hadkan pula jangka hayat kereta, dakwa Rafizi
Setelah memungkiri janji untuk menurunkan harga kereta, kerajaan Barisan Nasional (BN) menaikkan pula harga minyak dan kini akan menghadkan jangka hayat kereta kepada 12 tahun sahaja.
"Ini akan menindas keluarga berpendapatan sederhana dan rendah serta menutup banyak perniagaan kereta terpakai," dakwa Rafizi Ramli, ahli Parlimen Pandan.
Beliau terkejut dengan kenyataan yang dibuat oleh Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Abdul Aziz Kaprawi bahawa kerajaan akan menimbangkan untuk melaksanakan had jangka hayat kenderaan berikutan saranan oleh Ketua Pengarah Institut Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) bahawa kereta berusia 12 tahun ke atas adalah tidak selamat.
Lebih membimbangkan, kata Rafizi, apabila Abdul Aziz turut dilaporkan sebagai berkata bahawa keputusan menetapkan had jangka hayat kenderaan “perlu dibuat segera demi keselamatan rakyat”.
Bagi beliau, pelaksanaan had jangka hayat kenderaan kepada 12 tahun akan memangsakan beratus ribu rakyat Malaysia.
Ini kerana, kebanyakan pembeli kereta daripada keluarga berpendapatan sederhana dan rendah membuat pinjaman selama sembilan tahun untuk melangsaikan hutang.
"Dengan pelaksanaan had jangka hayat kenderaan ini, selepas tiga tahun keluarga-keluarga di Malaysia terpaksa membuat hutang baru untuk membeli kereta.
"Keadaannya lebih parah bagi pembeli daripada keluarga berpendapatan rendah. Kebanyakan mereka hanya mampu membeli kereta terpakai yang sudah pun berusia," kata Rafizi, Pengarah Strategi PKR dalam kenyataannya.
Bagi mereka yang meminjam untuk membeli kereta katanya, pelaksanaan had jangka hayat kenderaan bermakna kereta mereka dikira haram di sisi undang-undang dan tidak boleh digunakan sedangkan hutang masih belum dilangsaikan.
Bagi beliau, cadangan pelaksanaan had jangka hayat kenderaan adalah rentetan daripada tindakan-tindakan yang menekan rakyat sejak BN menang (dengan tipu helah) dalam PRU13.
Menurut Rafizi, pakar strategi daripada PKR itu, masalah utama bersabit pemilikan kereta di Malaysia pernah dilaporkan sebagai kedua termahal di dunia ialah struktur cukai dan pasaran domestik yang menyebabkan harga naik melambung.
"Wujudnya cukai eksais yang melebihi 100% ke atas kereta-kereta yang digunakan oleh keluarga berpendapatan sederhana dan rendah menyebabkan harga kereta terlalu mahal dan menenggelamkan keluarga dengan hutang kereta yang terlalu tinggi.
"Cukai eksais yang terlalu tinggi ini juga memberi ruang kepada syarikat-syarikat pengeluar dan pengedar kereta untuk bersembunyi di sebalik struktur cukai ini untuk mengambil keuntungan yang lebih tinggi berbanding di negara lain.
"Oleh kerana pelaksanaan cukai eksais dan pemberian rebat cukai eksais adalah tidak telus, maka struktur margin keuntungan di atas setiap kereta yang dibeli juga tidak telus,"katanya.
Akibatnya, dakwa beliau, harga kereta di Malaysia terus kekal menjadi antara yang tertinggi di dunia.
Oleh itu kata beliau lagi, Datuk Seri Anwar Ibrahim semasa menggariskan dasar-dasar automotif PKR telah menegaskan bahawa langkah pertama merombak struktur harga kereta yang mahal di Malaysia perlulah bermula dengan menghapuskan cukai eksais yang melampaui batas itu.
Apabila cukai eksais sudah tiada, barulah rakyat tahu bahawa jika harga tetap kekal tinggi bila dibandingkan dengan model yang sama di negara-negara lain, perbezaan harga itu berpunca daripada tindakan mengambil untung yang berlebihan oleh pengeluar dan pengedar kereta.
Hanya dalam keadaan pasaran kereta seperti ini barulah wujud persaingan sihat di antara pengeluar dan pengedar kereta yang boleh menurunkan harga kereta supaya setanding dengan negara lain bagi model yang sama, katanya.
"Maka, sebarang usaha untuk memperkenalkan had jangka hayat kereta sebelum cukai eksais dihapuskan akan ditentang habis-habisan.
"Dasar had jangka hayat kereta hanya boleh dilaksanakan setelah harga kereta di Malaysia turun setanding dengan model yang sama di negara lain," tegas beliau. -TMI
Pakatan tolak had jangka hayat, desak turun harga kereta terlebih dahulu
Pakatan Rakyat hari ini menolak rancangan pelaksanaan oleh Putrajaya untuk mengehadkan jangka hayat kereta kepada 12 tahun sahaja.
Ahli Parlimen Bukit Bendera (DAP), Zairil Khir Johari menyifatkan cadangan tersebut tidak sesuai dilaksanakan ketika ini tatkala harga kereta di Malaysia masih lagi tinggi dan soal kemampuan rakyat Malaysia membeli kereta baru.
"Sebenarnya daripada segi polisi adalah baik tetapi cuma keadaan semasa ketika ini bagi saya ia tidak sepatutnya dilaksanakan.
"Hal ini disebabkan kerana harga kereta di Malaysia masih lagi tinggi dan soalnya adakah orang ramai mampu untuk membeli kereta baru jika ia dilaksanakan," kata Zairil ketika dihubungi The Malaysian Insider hari ini bagi mengulas isu tersebut.
Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Abdul Aziz Kaprawi baru-baru ini berkata Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) akan membuat pertimbangan teliti untuk menetapkan had jangka hayat kenderaan di negara ini.
Sebelum itu, Ketua Pengarah Institut Keselamatan Jalan Raya Malaysia (Miros) Prof Dr Wong Shaw Voon mendedahkan bahawa kereta berusia lebih 12 tahun tidak selamat untuk berada di jalan raya.
Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli juga membuat bantahan terhadap langkah kerajaan itu sebelum ini.
Menurut Zairil, langkah tersebut dilihat bakal membebankan rakyat kerana sudah pun terpaksa berhutang lama dan kemudiaannya terpaksa berhutang lagi apabila terpaksa menuruti peraturan baru yang ingin dilaksanakan kerajaan.
"Kalau perbandingan dengan harga kereta di negara lain, kebanyakan negara dimana rakyat membeli kereta sudah habis bayar dalam tempoh dua ke tiga tahun. Malah di Filipina, paling lama pun rakyatnya membayar habis kereta yang dibeli adalah lima tahun.
"Tapi di Malaysia disebabkan harga kereta yang mahal, rakyat terpaksa berhutang selama 7 hingga 9 tahun untuk melangsaikan hutang sepenuhnya," terang pemimpin DAP itu lagi.
Dalam pada itu, Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar membidas langkah tersebut sebagai tidak adil kerana membebani rakyat dan sepatutnya kerajaan terlebih dahulu mengurangkan dahulu duti eksais/import serta menurunkan harga kereta terlebih dahulu sebelum melaksanakan cadangan tersebut.
"Saya fikir ini satu tindakan yang tidak adil kepada rakyat kerana cukai eksais dan import masih tinggi, harga kereta juga masih tinggi
"Kerajaan sepatutnya memikirkan tentang kemampuan rakyat terlebih dahulu kerana ini hanya membebaskan rakyat ketika harga kereta lama tidak bernilai, mereka tidak mampu untuk membeli kereta baru," kata Mahfuz kepada The Malaysian Insider.
Mahfuz juga menyifatkan kerajaan tidak lagi memikirkan tentang kepentingan rakyat sebaliknya mencari cara untuk menambah beban kepada rakyat sahaja.
"Kerajaan kenalah berlaku adil, sekarang ini nampaknya kerajaan nak dapatkan hasil dan pendapatan sahaja tapi bukannya berfikir untuk meringankan beban rakyat.
"Langkah ini hanya akan membebankan lagi rakyat yang sudah tersedia dibebani dengan kenaikkan kos sara hidup harian," tegasnya lagi.
Sementara itu, Rafizi juga mengulas mengenai isu sama, menyifatkannya sebagai satu lagi langkah yang akan menambah hutang isi rumah yang sudah sedia terbeban dengan peningkatan kos sara hidup seharian.
"Dengan pelaksanaan had jangka hayat kenderaan ini, selepas tiga tahun keluarga-keluarga di Malaysia terpaksa membuat hutang baru untuk membeli kereta.
"Keadaannya lebih parah bagi pembeli daripada keluarga berpendapatan rendah. Kebanyakan mereka hanya mampu membeli kereta terpakai yang sudah pun berusia," kata hli Parlimen Pandan tersebut.
Menurut Rafizi, masalah utama bersabit pemilikan kereta di Malaysia pernah dilaporkan sebagai kedua termahal di dunia ialah struktur cukai dan pasaran domestik yang menyebabkan harga naik melambung.
"Wujudnya cukai eksais yang melebihi 100% ke atas kereta-kereta yang digunakan oleh keluarga berpendapatan sederhana dan rendah menyebabkan harga kereta terlalu mahal dan menenggelamkan keluarga dengan hutang kereta yang terlalu tinggi.
"Cukai eksais yang terlalu tinggi ini juga memberi ruang kepada syarikat-syarikat pengeluar dan pengedar kereta untuk bersembunyi di sebalik struktur cukai ini untuk mengambil keuntungan yang lebih tinggi berbanding di negara lain.
"Oleh kerana pelaksanaan cukai eksais dan pemberian rebat cukai eksais adalah tidak telus, maka struktur margin keuntungan di atas setiap kereta yang dibeli juga tidak telus," katanya.
Akibatnya, dakwa beliau, harga kereta di Malaysia terus kekal menjadi antara yang tertinggi di dunia.
Bagi Zairil, rakyat Malaysia tidak mempunyai pilihan selain menggunakan kereta untuk tempoh yang lama memandangkan sistem pengangkutan awam negara yang masih lagi buruk.
Beliau sebaliknya menggesa kerajaan untuk memperbaiki sistem pengangkutan awam di dalam negara terlebih dahulu sebelum mengambil langkah drastik untuk menghadkan jangka hayat kereta.
"Langkah tersebut dilihat tidak praktikal kerana ketika ini sistem pengangkutan awam negara masih lagi tidak baik dan menyebabkan rakyat terpaksa menggunakan kereta yang berusia lamanya untuk tugasan harian.
"Apa yang sepatutnya kerajaan buat ketika ini adalah perbaiki dahulu sistem pengangkutan negara sebelum melaksanakannya," tegas Zairil lagi.
September lalu, akhbar perniagaan mendedahkan laporan harga kereta di Malaysia antara kedua tertinggi daripada 10 negara lain di dunia jika dibandingkan dengan negara lain, merujuk kepada laporan automobil Amerika Syarikat, Jalopnik.
Jalopnik dalam laporan di webnya mendedahkan Singapura dan Malaysia berkongsi kedudukan di ranking kedua harga kereta tertinggi, diikuti negara Indonesia, Nicaragua, China, Brazil, United Kingdom, St Kitts dan Nevis, Korea Utara dan Cuba.
Malahan, Pakatan juga sebelum ini dalam manifesto semasa piliihan raya umum ke-13 turut berjanji akan menurunkan harga kereta sekiranya berjaya merampas Putrajaya daripada kerajaan Barisan Nasional. –TMI
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.