`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 


Saturday, November 9, 2013

Hang Tuah pun keturunan mamak??? biar betul


Gambar diatas ialah rupa atau wajah Laksamana Hang Tuah Sebenar. Sebelum ni, tiada seorang pun yang tahu bagaimana rupa wajah Hang Tuah dan hanya mendengar kehebatan pahlawan ini melalui sejarah.

Gambar ini milik peribadi Ahli Bersekutu Persatuan Sejarah dan Warisan Melayu Duyong (Pesawad), Datuk Dr Ibrahim Ghaffar yang bersetuju untuk mendedahkan dan berkongsi wajah Hang Tuah kepada orang ramai selepas Pesawad mengemukakan permohonan pada Jun lalu.

Sementara itu, Dr Ibrahim berkata, potret lukisan Hang Tuah itu terhasil pada 1989 selepas beberapa kali bertemu dengan pahlawan itu di alam ghaib bermula pada 1988.

“Selepas beberapa kali bertemu dan wajah sama tampil, saya tidak ragu-ragu lagi bahawa memang dialah Hang Tuah lalu saya minta bantuan seorang rakan melukis potret Hang Tuah berdasarkan cerita saya,” katanya. -sufferedge.my

Lukisan ini menggambarkan Hang Tuah berkulit hitam, bermata bundar dan kelihatan sangat garang. Sedangkan dalam buku sejarah Hang Tuah digambarkan sebagai seorang yang elok rupa parasnya, dan berkulit kuning langsat sehingga Tun Teja dapat ditipunya dan dibawa ke Melaka.

Apakah gambar ini boleh dipercayai dan disahkan sebagai benar?

Menyusuri kembali asal usul Hang Tuah... Kelurganya berpindah dari Bentan ke Melaka. Ayahnya adalah seorang nelayan. Bentan terletak di kepulauan Riau.

Kehadiran Hang Tuah jika dikaitkan dengan parameswara berkemunkinan dari keturunan Raja Chola atau tentera-tenteranya yang menguasai tanah melayu dan sebahagian Indonesia pada masa dahulu.

Parameswara jelas sekali bukan melayu asli jika dirujuk pada namanya yang mirip Parameswaran atau Parameswari.

Tidak menghairankan, jika Hang Tuah adalah keturunan India kacukan kerana semua maklum bahawa Tanah Melayu dan Indonesia terlebih dahulu didatangi oleh agama hindu sebelum kedatangan islam.

Kuil-kuil Hindu berusia ribuan tahun yang terdapat di Indonesia terutama Pulau jawa adalah bukti kukuh kewujudan keturunan India di Indonesia.

Pulau Bentan 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.