`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


Wednesday, February 24, 2016

MAHKAMAH SEPATUTNYA DIBENAR BERSIHKAN NAJIB, BUKAN PEGUAM NEGARA

Walaupun sukar mengharapkan Panel Penilaian Operasi SPRM ini mampu merubah keadaan, keazaman mereka untuk terus berkeras agar Perdana Menteri, Najib Razak didakwa di mahkamah berhubung skandal kewangan yang melibatkan dirinya, sekurang-kurangnya menyedarkan kita tentang prinsip keadilan.

Sebagai rakyat biasa, kita selalu didendangkan bahawa mahkamah adalah tempat paling mulia mencari keadilan di dunia ini.

Tetapi, mengapa Najib dielakkan untuk dibawa ke mahkamah dengan keputusan yang dibuat oleh Peguam Negara saja, meskipun dilaporkan SPRM telah mencadangkan tiga pertuduhan terhadapnya?

Lebih dari itu, Peguam Negara, Apandi Ali bukan saja menolak inisiatif bantuan undang-undang bersama atau MLA digunakan bagi memperolehi dokumen di luar negara, bahkan turut mengarahkan SPRM menutup terus kes yang kemudiannya menimbulkan pertikaian ramai tentang bidang kuasanya.

Dengan Panel Penilaian Operasi bertemu hari ini untuk membuat gesaan pendakwaan terhadap Najib, yang mungkin juga kali terakhir memandangkan spekulasi hangat mengatakan perkhidmatan mereka tidak diperlukan lagi selepas ini berikutan masih tiada surat lanjutan perkhidmatan yang diterima, tidak disangkal ini merupakan satu lagi bukti bahawa SPRM memang ada mencadangkan pertuduhan tersebut.

Bukankah lebih baik dari segi kacamata rakyat dan penilaian antarabangsa jika Najib juga diberi ruang membersihkan namanya di mahkamah dan  bukan semata-mata oleh Peguam Negara?

Setidak-tidaknya setelah melalui proses mahkamah, Najib boleh lebih berbangga bahawa beliau sedia melalui segala proses yang terbuka untuk membersihkan dirinya. (SH).

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.