`

 



THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!





Sunday, December 30, 2012

Benarkah UMNO membela Melayu?



oleh: UmmiAnni
Semalam ummi menghadiri walimah di Putrajaya…dalam kereta ummi berlabon dengan abang ummi pasal pertemuan dia dengan bekas exco Perak masa raya dulu..
Macam2 deme borakkan..dari hal bersoreh bab keluarga..sampai la hal politik.. bekas exco tu belabon pasal bagusnye umno..pencapaian umno..kebolehan umno selama memerintah ni..
“kome orang2 muda kena sokong umno..tengok apa umno dah bagi kat melayu..kita hidup selesa kan..”
“saya ni idak condong mana2..dalam keluarga saya boleh kata pembangkang..tapi saya idak mana2..pasal saya nampak yang sana ke..yang sini ke..lebih kurang jek..belom ada yang puaskan hati saya..yang ini udah lama memerintah tapi hidup makin sesak..yang itu baru beno tak nampak no hasilnye lagi..”
“apa yang lebih kurang…mana samanye..umno udah memerintah lama..pembangkang mana ada ponah memerintah..yang banyak buat pembangunan..jasa pada rakyat umno le..”
“betoi le umno udah memerintah lama..pembangkang baru memerintah 2 3 negeri…tapi dari situ saya nampak perbezaannye..”
“macamana pon kome orang muda kena la sokong umno…umno banyak tolong orang melayu”
“sekarang ni pakcik..ramai orang muda nak tau..ke mana umno nak bawak orang melayu ni..?? kedai2 besor banyak yang meniaga bukan orang melayu..bape kerat beno le orang melayu yang berjaya..?? nak mintak bantuan pon susah bebeno..banyak no tapisan2nye…penyudahnye udah berbulan2 menunggu dapat jawapan  ’ANDA TIDAK BERJAYA’..macam ni penat.. ”
“errr..betoi le tu..tapi yang banyak membela melayu umno..”
“ sekarang ni pakcik..saya nak kerajaan yang boleh meyakinkan saya..kerajaan yang boleh menyenangkan saya dan keluarga saya..kerajaan yang boleh memberi jaminan yang selesa untuk anak2 saya..menjamin keselamatan keluarga saya terjaga..udah lama umno jadi pemerintah..saya rasa nak dapat keje makin susah..barang keperluan harian semua naik..hidup tambah susah…masuk tak seberapa keluar yang banyak..jadi macamana orang macam saya ni memilih umno..? ”
” err… ”
“kalau dulu pakcik ngajak sokong umno..mungkin saya boleh lagi tertarik..tapi sekarang ahli2 umno udah banyak yang perangai macam gangster..gertak sana gertak sini..janji sebelum mengundi berbuih2..lepas ngundi bayang pon tak mandang…bila nak ngundi baru la kelam kabut nak tampe jalan..baru la nak betoikan surau..baru la nak jenguk orang kampong..ate camne nak sokong umno.? yang saya nampak sekarang umno lahirkan melayu kurang ajor..melayu samseng..melayu rasuah..takkan saya nak serahkan masa depan keluarga saya pada pemimpin dari kalangan yang bermasalah..?? ”
“betoi kata kamu..umno sekarang tak macam umno dulu..ate macamana ke kita nak buat..??
“kalau pakcik tanye saya..saya akan cari kerajaan yang macam saya nak tu le..sape tawarkan jaminan hidup selesa..saya pilih la yg itu…umno ni idak le saya nak pilih lagi..hehehe umno udah 54 tahun memerintah..takkan tak pandai2 lagi..? ”
Abang ummi terhenti labonnye setakat itu aje pasal deme memasing nak balik..dia kata banyak soalan yang ditanya tak berjawab…yang pasti bekas exco tu pon udah penin dengan masalah displin ahli2 deme..
Moh kita nengok produk hasil dari tarbiyyah umnuuu..
- media perak

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.