`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


Tuesday, February 9, 2021

MCMC (SKMM) Kekalkan Monopoli / Oligopoli Orang Kaya. MESTI BACA. MUST READ. THANK YOU.

 Tuan-tuan berita berikut ini adalah antara akibat Dasar Ekonomi Bebal dan Dasar Ekonomi Basi.  Ikut Dasar Ekonomi Bebal ini Penjawat Awam atau Civil Servants yang tak faham apa pun pasal bisnes, kewangan atau ekonomi diberi tanggungjawab putuskan perjalanan, pergerakan, mundur dan maju keadaan pasaran. 

Civil Servants who dont know anything about business or economics make decisions about how the market should operate.

Saya sudah cakap berkali-kali dan akan ulangi sekali lagi - dalam berjuta buku teks ekonomi dalam dunia ini (economic textbooks)  tidak ada satu pun teori ekonomi yang sebut bahawa campurtangan kerajaan atau pemerintah dalam urusan pasaran (market movement) termasuk dalam fahaman ilmu ekonomi.  

Maksudnya apabila pihak Kerajaan mengambil alih tanggungjawab hadkan atau bekukan bilangan lesen syarikat kurier dalam pasaran (contohnya), kemungkinan besar tindakan itu berdasarkan teori ekonomi poo kanan poo kiri yang diajar oleh bomoh rokok daun di Sungai Cawat. You cannot find this type of economic theory in any economic textbooks.   

Perbuatan pemerintah atau kerajaan 'hijack' tanggungjawab pasaran dikenali sebagai 'command economy' yang kebetulannya adalah tunjang fahaman sistem komunis.

1. Command economy:  the economy is planned by central government authority where decisions regarding production output are decided by civil servants

2. A communist economic system is a state-driven authoritarian economy which benefits élites who are not accountable to the people

Tahun sudah (2020) MCMC atau SKMM telah membuat keputusan yang pelik. MCMC membuat keputusan bekukan atau control lesen syarikat kurier. Mereka kata mereka telah bekukan atau 'freeze' lesen syarikat kurier untuk tempoh DUA tahun. Limited to 200 courier companies(??) 

Jadi saya ada sedikit soalan. Bolehkah MCMC juga menetapkan harga ikan tenggiri di Somalia? Kalau lah tak boleh, habis apakah lojik atau teori ekonomi yang membenarkan MCMC hadkan atau bekukan lesen syarikat kurier dalam negara kita? 

Dua kali sebelum ini saya pernah sebut saya ingin mengulas tindakan MCMC untuk hadkan / bekukan lesen kurier. Rupanya sekarang "events have overtaken my comments".  

Sekarang sudah berlaku kekecohan dan bantahan di kalangan pekerja kurier. 

Semalam video yang viral menunjukkan pekerja syarikat kurier baling kotak dan koyakkan bungkusan untuk membantah 'gaji dan working conditions' mereka.

Inilah yang akan terjadi apabila kita ikut sistem ekonomi poo kanan poo kiri yang tidak termasuk dalam sebarang kerangka ilmu ekonomi.

First the news :



  • viral videos workers protesting at being “shortchanged” by courier  
  • stealing food and drinks from customers’ packages
  • Y'day, J&T issued apology after protesting workers tossed parcels in Ipoh
  • complaints about food and drinks stolen from customers’ parcels
  • temporary workers hired to handle increased volume of parcels 


(OSTB : Zahid Hamidi pula tak faham bisnes, tak faham ekonomi) 

  • P'jaya urged to lift 2-year moratorium on courier licences to meet demand
  • Zahid Hamidi called for rethink of moratorium
  • demand has exceeded supply in courier industry following Covid-19 
  • govt imposed freeze on courier licences when people depended on industry most
  • More courier companies should be allowed to provide greater options to people
  • Zahid said it would create healthy competition, generate more job opportunities
  • “I hope govt not solely listen to courier companies
  • voice of people must be heard as well

Waah!  Jahid cakap pasal supply and demand dah. There are two issues here. Pertama sekali memang bisnes kurier sekarang dok meloncat ke langit. Covid19 dan MCO / PKP telah memaksa ramai orang, syarikat niaga, rumahtangga dan individu untuk menggunakan perkhidmatan kurier untuk hantar surat, beli barang, hantar bungkusan, menerima bungkusan dsbnya. 

Jadi syarikat kurier perlukan lesen kurier, mereka perlukan premis / warehouse untuk jadi pusat pengumpulan / pengedaran, mereka perlu mengambil pekerja baru, beli motorsikal baru dsbnya. Bisnes mereka maju.

So betul-lah demand for courier services has increased tremendously. 

Tetapi pada masa yang sama, negara kita sekarang mempunyai TIGA JUTA penganggur, majoriti besarnya bebudak Melayu yang lepasan SPM dan graduan universiti IPTA. 

Jadi walaupun terdapat banyak peluang pekerjaan dengan syarikat kurier tetapi bilangan penganggur yang ingin rebut jawatan kosong itu jauh lagi ramai. 

  • Penganggur SPM minta kerja, Boss itu kata 'Saya bayar gaji minima'. Dia ambil.
  • Penganggur graduate minta kerja, Boss itu kata 'Saya bayar gaji minima'. Dia ambil.

Serupa juga dengan bebudak Food Delivery (Food Panda, Grab Food), pemandu teksi e-hailing (Grab Car) dan penjual nasi lemak di tepi jalan. Walaupun terdapat banyak juga peluang pekerjaan food delivery, teksi e-hailing dan menjual nasi lemak di tepi jalan bilangan penganggur dalam negara kita jauh lagi ramai. TIGA JUTA unemployed. 

They have no choice. Sekarang ini sudah tidak cukup peluang pekerjaan dalam negara kita. Boss majikan boleh pilih pemohon yang rela bekerja untuk gaji minima, untuk benefits yang paling sedikit, dan working conditions yang paling murah. Sebab ada TIGA JUTA penganggur dalam negara kita yang ready untuk rebut peluang pekerjaan. Itulah 'supply and demand' yang sebenarnya. 

Dan setiap hari kita melihat orang yang menganggur "cuba try" nasib mereka menjual nasi lemak di tepi jalan, menjual asam boi, menjual car wiper, menjual 'susu entah apa' daripada belakang bonet kereta. 

Cuba bayangkan datang pula seorang Dato Seri Bebal, Ketua Pengarah Jabatan Nasi Lemak dan dia meletakkan syarat bahawa Kerajaan telah bekukan lesen warong nasi lemak untuk dua tahun!! Atau untuk tempoh dua tahun, lima bulan dan tiga minggu sahaja. Contoh sahaja lah. 

Pasal apa pula? Pasal 25 restoran-restoran terbesar (contohnya) dalam negara kita suruh kerajaan bekukan lesen nasi lemak untuk beri mereka ruang "to formulate new plans to strengthen sector" !!  Does this sound stupid? Tetapi inilah juga lojik MCMC.

3. Cerita tiada-lojik MCMC pula

  • Last year MCMC announced 2-year moratorium on new courier licences 

  • to allow govt, post, courier industry to formulate new plans to strengthen sector

  • MCMC said move in line with call made in Aug by courier Association 

  • which represents 25 major courier companies in the country

Banyak cantik. Jadi the top 25 courier companies angkat telefon, depa call Ketua Pengarah MCMC dan kata, 'I say Dato, tolong freeze lesen kurier untuk DUA tahun. Kita nak pikir macam mana nak strengthen sector lah'.

So Dato Pengarah pun bekukan lesen kurier untuk DUA tahun. Saya nak tanya sikit kepada Dato Ketua Pengarah MCMC - How do you decide to freeze exactly for two years? 

Why not  freeze for  dua tahun, lima bulan dan tiga minggu sahaja ?  
Or  satu tahun, 10 bulan, dua minggu dan tiga hari sahaja? 

Where or how did you get exactly TWO years? 

Tetapi yang pelik sekali MCMC kata mereka telah dengar 'call' atau 'seruan' yang telah dibuat oleh :

represents 25 major courier companies in the country

  • Habis hak beratus lagi syarikat kurier kecil macam mana pula? 
  • Hak TIGA JUTA penganggur yang tak cukup peluang pekerjaan macam mana?
  • Hak 32 juta rakyat negara yang perlukan courier services yang lebih efficient macam mana? 

On what basis did you listen to the "call" made by 25 major courier companies in the country to freeze courier licenses for two years? 

Why is the MCMC protecting the interests of 25 major courier companies? 
Major courier companies maksudnya syarikat orang kaya lah. 
Kenapa MCMC pentingkan syarikat orang kaya dulu?
Depa tak cukup kaya kah?  

Tuan-tuan here is the real story.

Apa yang berlaku sebenarnya ialah competition makin sengit dalam industri kurier ini. Dan lion's share of the business adalah hantar surat dan parcel dalam kawasan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.

  • Syarikat kurier sekarang ambil upah RM6.00 sahaja (lebih kurang) untuk hantar surat dan parcel (ikut berat maksimum yang ditetapkan). 
  • Dan mereka boleh deliver surat dan parcel dalam masa 24 jam. Very efficient.  
  • Tambah lagi syarikat kurier ini datang ambil surat dan parcel daripada lokasi kita. 
  • Kita tak payah pergi ke pejabat atau pusat depa.  
  • Fantastic. Jimat tol, jimat driving, jimat minyak, jimat parking dan jimat time.

Tetapi majoriti besar syarikat kurier yang boleh compete ini adalah syarikat bukan bumiputera. Depa kena compete to survive.


Masalahnya ada sebuah lagi syarikat kurier gergasi pula yang sekarang sudah slow. Syarikat ini kepunyaan bumiputera

Upah dia pula lagi mahal daripada syarikat kurier lain. Upah dia untuk surat biasa RM7.00 atau lebih. Tambah lagi dia seringkali lambat hantar surat dan parcel. Kadang berhari-hari pun surat belum sampai ke destination.  And then kita kena pergi ke pejabat dia untuk hantar surat dan parcel. Bukan dia datang ambil pun. 

So of course sekarang ini syarikat gergasi kepunyaan bumiputera itu mengalami persaingan yang hebat daripada syarikat kurier yang lain. Especially dalam kawasan Kuala Lumpur. 

So kalau MCMC bekukan lesen kurier baru, maka yang akan benefit dulu adalah syarikat bumiputera gergasi itu juga. Coincidence ke, bukan coincidence ke, that is what will happen.

Jadi syarikat gergasi bumiputera akan cuba kekalkan marketshare mereka. Mereka boleh ambil upah yang lagi mahal daripada syarikat lain (so pengguna kena bayar lebih) walaupun mereka lebih slow daripada kurier lain. 

Ikut Law of Economics (walaupun economics jarang ada law, selalunya setakat teori sahaja) producer yang lebih efisien patut mengganti producer yang kurang efisien. 

Maka 'efficiency' akan bertambah dalam ekonomi sesebuah negara. Peluang pekerjaan akan tambah, peluang hidup bagi semua orang akan tambah.

Tetapi kalaulah tiba-tiba ada seorang Ketua Pengarah Jabatan Kerajaan yang ingin menjadi pemenang Nobel Prize in Economics dan tonggang-terbalikkan Laws of Economics di mana syarikat yang kurang efisien pula di "bantu" survive mengatasi syarikat yang lebih efisien maka apa pula yang akan berlaku?

Apa yang berlaku ialah TIGA JUTA anak muda akan menganggur. Dan ekonomi negara akan ke belakang. This is what will happen.

This is what is already happening. 

Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.