`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 

10 APRIL 2024

Friday, April 26, 2013

Apabila masyarakat SIAM pun sudah INIKALILAH..!!!


Nak buang Boon Som kena tolak BN.


Bagaimanakah Boon Som dapat jadi Senator ke 3 mewakili masyarakat Siam Malaysia?

Adakah semua JKKKP Siam seluruh Kedah pilih dia? Rasanya tidak, cuma anak buahnya pergi ketuk pintu setiap rumah JKKKP untuk dapatkan tandatangan dan cop jkkkp je. Bila ditanya, dia jawab 'saya bukan nak jadi Senator cuma org bawahan mahukan saya". Betul ke?

Adakah NGO Siam sokong Boon Som jadi Senator? Rasanya tidak, Persatuan Siam Malaysia (PSM) telah membuat pengundian dalam Mesyuarat Agung Tahunannya memilih En. Siri Neng Buah, En. Chalar dan En. Vinai sebagai calon Senator. Persatuan Siam Kedah (PSK), Persatuan Kebudayaan Masyarakat Siam Negeri Kedah (Pekemas) dan Persatuan Kebudayaan Siam Perlis berkecuali dalam perkara ini. Persatuan Masyarakat Siam Kelantan (PMSK) menyenaraikan pemimpin mereka sebagai calon.
Siapakah sebenarnya membantu dia menjadi Senator? Tidak lain tidak bukan, orang yang berdekatan dengan PM iaitu salah seorang Pegawai Khas PM. Adakah dia benar2 faham kehendak masyarakat Siam? Rasanya tidak, pemilihannya atas dasar kawan. Mungkin Boonsom berasal drp wartawan dengan harapan dapat bantu promosi kawan.

Setelah dilantik menjadi Senator dia dapat membawa turun PM utk berjumpa kaum Siam di Pendang. Syabas diucapkan.. Tapi sayangnya, kekuatan jadi kelemahan. Peruntukan yg diumumkan PM tak seimbang hanya Kg. Titi Akar dapat RM500k dan Kg. Tok Set dapat RM400k serta ketua-ketua Sami yang tak pernah mengundi dapat RM9k setiap seorang. Baki 42 kampung Siam lagi tak dapat apa2 hasil kunjungan PM. Tambahan pula, PM umum kaum Siam Bumiputera yang samar2.

Kunjungan TPM pula sebanyak 2 kali. Kali pertama di Hotel Sentosa Alor Setar dapat beri RM500k kepada yayasan,, lesap juga. Kali ke 2 di Wat Naka, Padang Terap pada 16 Feb 2013,, janji macam2 seperti peruntukan kepada NGO Siam. Rasanya janji tinggal janji, membuat orang Siam semakin marah kepada kerajaan.

Kesannya yang paling ketara sekali selepas perlantikan Senator ke 3 ialah pergerakan NGO Siam terbantut. Berbagai2 halangan yang dikenakan sehingga ada NGO Siam hampir mati dan tak berupaya untuk bergerak. Pegawai kerajaan yang aktif ditukarkan pergi jauh daripada masyarakat Siam.

Baru2 ini dikejutkan pula dengan rekemen Senator untuk pemberian pingat PJK kepada kroni dan sanak-saudara dia sahaja. Sehingga pemimpin masyarakat Siam yang betul-betul aktif membantu masyarakat Siam diabaikan.

Oleh itu, kalau nak halang Boon Som daripada disambung khidmat sebagai Senator untuk penggal ke 2, kita haruslah menjatuhkan Be End terlebih dahulu. INI KALILAH.

-kedahlanie

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.