`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 

10 APRIL 2024

Sunday, April 21, 2013

As far as I'm concerned, Batu still a straight fight between PKR & BN - Tian Chua


As far as I'm concerned, Batu still a straight fight between PKR & BN - Tian Chua
Like many places all over the country, in the GE13 we see a five-way tussle involving five candidates in Batu Parliament. However, in my view it is still a straight fight between my honourable challenger from BN-Gerakan, Dr Dominic Lau Hoe Chai and I, as the representative from Pakatan Rakyat.
The other three are two independent candidates - Atan Jasin and Nazariah Abbas, and Datuk Hashim Karim from Berjasa. In a democratic nation, any citizen is free to contest in an election.
GE13 about people's wish for change
For the voters, this general election is a choice between change for better or remain the same. It is also a clash of two value systems. The people will now choose either Pakatan Rakyat or Barisan Nasional, and the election in Batu constituency is no difference. As voters all understand, independent candidates will not be able to form a government, neither they are able to present a set of coherent policies for governance.
After over 56 years since Independence, what the people want is nothing but a total change of the Federal Government. The people want a clear direction for the nation to move forward. Pakatan Rakyat has produced an election manifesto which has laid down all the necessary measures and strategy to implement comprehensive reforms.
No new direction charted
On the other hand, Barisan Nasional Government led by Datuk Seri Najib Tun Razak failed to chart a new direction for the country. In this General election Najib has been on a frenzy drive around the country, splashing all sorts of goodies for the people. Unfortunately, Malaysians in general would not buy into such tactics to fish votes.
Therefore, the rakyat will be the judge in this case in the coming General Election. Let the people decide between I and Dr Dominique Lau on May 5 who best represent the real aspiration and interest of the nation.
Tian Chua is the incumbent PKR MP for Batu
Calon bagi kerusi Parlimen Batu
Seperti mana-mana negara di dunia ini, dalam PRU13 ini kita melihat perebutan kerusi dari lima arah melibatkan lima orang calon di kerusi Parlimen Batu. Akan tetapi, dalam pendapat saya bahawa ianya tetap perjuangan yang lurus antara pencabar mulia saya dari Gerakan-BN, Dr Dominic Lau Hoe Chai dan saya, sebagai wakil dari Pakatan Rakyat.
Terdapat tiga lagi orang di mana dua merupakan calon parti bebas – Atan Jasin dan Nazariah Abbas, dan Datuk Hashim Karim dari Berjasa. Dalam sebuah negara demokratik, mana-mana rakyat bebas untuk bertanding dalam pilihan raya.
Bagi para pengundi pula, pilihan raya ini merupakan pilihan antara perubahan yang positif atau kekal dalam keadaan sama. Ianya merupakan pertembungan antara dua jenis sistem. Rakyat akan memilih sama ada Pakatan Rakyat atau Barisan Nasional, dan pilihan raya di kawasan Batu tidak berbeza dari yang lain. Sepertimana para pengundi akan memahami, calon parti bebas tidak boleh membentuk sebuah kerajaan, begitu juga mereka tidak akan mempunyai keupayaan untuk membentangkan satu set dasar-dasar masuk akal bagi pentadbiran sebuah kerajaan.
Selepas 56 tahun Merdeka, apa yang dikehendaki oleh rakyat adalah hanya perubahan secara keseluruhan bentuk Kerajaan Persekutuan. Rakyat mahukan sebuah hala tuju yang jelas bagi negara ini maju ke hadapan. Pakatan Rakyat telah menghasilkan sebuah manifesto pilihan raya yang telah menggariskan segala langkah yang diperlukan dan strategi untuk melaksanakan reformasi menyeluruh.
Sebaliknya, Kerajaan Barisan Nasional yang diketuai oleh Datuk Seri Najib Tun Razak telah gagal untuk membawa hala tuju yang baru untuk negara ini. Dalam Pilihan Raya ini, Najib telah dalam usaha melampau di seluruh negara dengan melimpahi rakyat dengan pelbagai gula-gula. Malangnya, rakyat Malaysia secara umumnya tidak mudah terpedaya dengan taktik seperti itu demi meraih undian.
Lantas, rakyat akan menjadi para hakim dalam kes ini dalam Pilihan Raya Umum akan datang ini. Biarlah rakyat yang memutuskan sama ada saya atau Dr Dominique Lau pada 5 Mei yang merupakan wakil terbaik kepada aspirasi sebenar dan kepentingan negara ini.
峇都区国席候选人蔡添强文告
在第十三届大选,峇都国会选区出现五角战。不过,我认为,这场战始终是国阵民政党候选人刘华才与我这位民联候选人的直接对垒。
其他三位候选人分别是两位独立人士,阿旦加辛(Atan Jasin)及娜查丽雅(Nazariah Abbas),以及伊斯兰阵线(BERJASA)的拿督哈欣阿都卡林(Hashim Karim)。在这民主国家,所有公民都有参选的权利。
对于选民,全国大选是“为了更好而改变” 与“维持现况”之间的选择。它也是两种价值体系的冲突。人民的选择是民联或国阵,在峇都区国会议席也一样。所有选民都理解,独立人士不能组成政府,他们也没有能力提出相关治理国家的政策。
我国独立56年以来,人民要的无他,就是一个全新的联邦政府。人民要求一个明确的方向带动国家前进发展。民联推出的竞选宣言列出所有必要的措施及策略,全面落实改革。
反观,拿督斯里纳吉领导的国阵政府未能为国家开辟一个新的方向。在这届大选,纳吉忙碌地巡回全国各地,派发各式各样的糖果给人民。不幸的是,马来西亚人民不会再接受类似买票的诡计。
因此,人民将会在即将来临的大选做出判决。5月5日,让人民在我与刘华才之间做出决定,谁最能代表国家真正意愿及利益。

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.