`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 


Wednesday, July 15, 2015

Kabinet Dan MT UMNO Yang Baik Hati


Skandal lagi...

Belum pun kita tahu apa kesudahannya dengan skandal yang didedahkan oleh The Wall Street Journal atau WSJ berkenaan pengaliran wang masuk berjumlah RM2.6 bilion ke akaun peribadi Perdana Menteri, kini satu lagi pendedahan dibuat oleh media asing.

Kali ini Sydney Morning Herald (SMH) mendedahkan bagaimana Putrajaya menolak untuk  memberi kerjasama berhubung maklumat yang diperlukan Jabatan Peguam Negara Komanwel berkaitan orang tengah yang dipercayai terlibat dengan rasuah dalam urusan percetakan wang kertas polimer yang dilakukan di Australia.

Akhbar tersebut mendakwa, Putrajaya enggan memberi kerjasama itu kerana ia dianggap sensitif lantaran orang tengah yang didakwa terlibat dengan rasuah itu didakwa mempunyai hubungan rapat dengan Najib Razak serta Perdana Menteri terdahulu, Tun Abdullah Badawi.

Siapakah agaknya orang tengah terbabit dan kenapa Putrajaya seolah-olah memilih untuk melindunginya daripada memberi kerjasama untuk sama-sama membanteras antara amalan paling keji dalam dunia itu?

Pendedahan SMH ini tentunya sekali lagi memalukan nama Malaysia di mata dunia kerana pemimpin kita bukan saja dipalitkan dengan skandal yang belum ada penjelasan meyakinkan sehingga kini, tetapi juga cuba menutup skandal yang lain pula.

Jika dikira dengan pendedahan Sarawak Report bagaimana isteri Perdana Menteri Rosmah Mansor mendepositkan wang berjumlah RM2 juta ke dalam akaun peribadi hanya dalam tempoh tidak sampai tiga bulan, bermakna sudah ada tiga "penanda aras" yang mencemarkan nama Najib dibuat oleh media asing dalam waktu terdekat ini.

Seperti biasa, kita tidak akan dapat mendengar apa-apa jawapan dan penjelasan daripada Najib berkaitan perkara seperti ini kerana beliau lebih suka berdiam diri dan mengunci mulutnya.

Walaupun rasuah merupakan isu penting dan mencemarkan nama baik negara, Najib sebaliknya lebih suka bercerita tentang hidangan nasi goreng kampung yang menjadi kegemarannnya ketika bersahur daripada menunjukkan iltizamnya sebagai pemimpin terhadap perkara yang sedang mencemarkan namanya, negara dan rakyat Malaysia itu.

Lebih malang lagi ialah kita juga mempunyai barisan kabinet dan MT UMNO yang terlalu baik hati dalam menangani isu-isu rasuah dan skandal yang memalukan seperti ini.

Tidak ada sesiapa daripada  ahli kabinet atau MT UMNO yang tergerak hati untuk meminta penjelasan atau jawapan sebenarnya daripada Najib berkaitan isu RM2.6 bilion mahupun RM2 juta yang dikaitkan dengan Rosmah, malah percayalah, dalam skandal yang didedahkan oleh SMH ini juga, semuanya lebih selesa memilih untuk berdiam diri saja.

Seolah-olah kabinet dan MT UMNO tiada apa-apa tanggungjawab untuk menunjukkan jalan kebenaran kepada rakyat dan ahli-ahli parti, kedua-dua entiti itu lebih gah untuk memberi sokongan yang tidak berbelah bagi kepada Perdana Menteri.

Barangkali, di dalam dunia ini, inilah barisan kabinet dan kepimpinan tertinggi parti yang paling baik dan budiman sekali. (SH 15/07/2015).

Daripada menjawab isu skandal dan rasuah yang melibatkan kepentingan negara, Najib sebaliknya lebih selesa berkongsi cerita mengenai nasi goreng kampung yang menjadi kegemarannya untuk bersahur.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.