`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


Monday, September 10, 2018

TIGA PEMIMPIN MUDA UBAH POLITIK ASIA

PEMIMPIN muda biasanya dipilih untuk memberi nafas baru dalam dunia politik sesebuah negara. Berikut merupakan tiga pemimpin muda yang dilihat mampu mengubah landskap politik di sesebuah negara.

Malaysia

Nurul Izzah Anwar, Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR)
Adalah tidak menghairankan memandangkan beliau berasal dalam keluarga yang bergiat aktif dalam dunia politik. Nurul Izzah memainkan peranan penting dalam mewujudkan Kaukus Perkanjian Perkongsian Trans-Pasifik serta Kaukus Wanita.
Beliau turut mendedikasikan perjuangannya untuk menyokong dan meningkatkan penyertaan wanita dalam kehidupan politik di Malaysia.
Menurutnya, Malaysia mempunyai kurang daripada 15 peratus wanita di Parlimen dan bilangan itu tidak bertambah sejak beberapa tahun lalu.
Selain itu Nurul Izzah turut menyokong program pembaharuan dan komited dalam menubuhkan akhbar yang bebas dan terbuka.

Indonesia

Grace Natalie, Pengerusi Parti Solidariti Indonesia (PSI)
Merupakan bekas wartawan dan penyampai berita, Grace juga adalah pengasas dan pengerusi PSI.
Parti pimpinan Grace sering digelar sebagai parti milenium dan ia merupakan salah satu daripada empat parti baharu yang diharap dapat memberi kesan terhadap pilihan raya 2019.
Salah satu harapan utamanya melibatkan belia Indonesia dan dua pertiga daripada 400,000 anggota PSI berusia bawah 35 tahun.
Berbeza dengan parti lain yang mempunyai pejabat rasmi, PSI memilih untuk menjalankan operasinya dari rumah ahli dan bergantung kepada pembiayaan serta sumbangan orang ramai.

Thailand

Thanathorn Juangroongruangkit, Pemimpin Parti Hadapan
Beliau dibandingkan dengan Presiden Emmanuel Macron dari Perancis dan Presiden Justin Trudeau dari Kanada, namun Thanathorn lebih muda daripada kedua-dua pemimpin tersebut.
Awal tahun ini, beliau mengasaskan sebuah parti baharu Parti Harapan dan memfokuskan dua visinya mengenai undi belia.
Menurutnya, Thailand telah terperangkap dalam keruntuhan politik yang mendalam sejak lebih sedekad lalu sehingga menjejaskan ekonomi dan sosial.
Baru-baru ini, Thanathorn didakwa memutar belitkan fakta dalam sebuah video di laman sosial Facebook yang membawa kepada hukuman penjara lima tahun.
– WEForum

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.