`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 

10 APRIL 2024

Monday, February 6, 2023

MENJUAL GREEN POWER KPD SINGAPURA, PENIPUAN CARBON TAX WORLD ECONOMIC FORUM

 Mula sedikit video penjelasan :

Pada abad 21 ini gerombolan yakjuj makjuj WEF atau World Economic Forum menjadi kepala setan yang sedang menggangu ketenteraman dunia. Untuk tujuan apa? Untuk mencuri kekayaan dan harta rakyat dunia secara zalim dan paksa. 

WEF tidak asing daripada gerombolan neo-con yang sekarang menguasai politik Amerika Syarikat dan sangat berpengaruh atas European Union atau EU.

"Neoconservatives typically advocate the promotion of military interventionism in international affairs, including peace through military force".

Peperangan di Ukraine yang telah bermula sejak 2014 adalah hasil daripada hasutan dan campurtangan puak ini juga. Pelbagai sekatan dan penekanan terhadap negeri China, Rusia dan beberapa negara lain yang tidak mahu mematuhi telunjuk dan perintah mereka juga termasuk agenda WEF dan neo-con ini.

Dalam agenda mereka untuk menguasai hal ehwal dunia termasuk 'global warming' atau 'climate change' yang makin menjadi peluang cap duit bagi kumpulan ini.  

Yang latest adalah carbon tax atau cukai carbon yang mereka mahu laksanakan dalam beberapa tahun lagi (2030?)

Artikel penuh di sini : https://www.weforum.org/agenda/2021/10/what-is-a-carbon-border-tax-what-does-it-mean-for-trade

Ringkasan-nya (edited) :

What is a carbon border tax and what does it mean for trade?
Oct 26, 2021

The EU has proposed a tax on imported carbon-intensive products, which will exploit the role of trade to fight climate change.

These measures are controversial, some countries consider them 'green protectionism'. (OSTB : ataupun green colonialism).

1. What is a carbon border adjustment tax? What is driving the EU in that direction?

A carbon border adjustment tax is a tax on imports based on the amount of carbon emissions resulting from the production of the product in question. As a trade measure, it will cut down production and exports.

The idea of a carbon border tax has been discussed by the EU / WEF for years. It is seen as unfair by trading partners because it is a protectionist device, unduly shutting out foreign competition in so-called 'green protectionism'.

2. How would the EU scheme work?

If implemented as planned, EU importers will have to buy carbon certificates corresponding to the carbon price that would have been paid in the EU, if the goods had been produced locally.

The price of the certificates would be calculated according to the auction prices in the EU carbon credit market. The amount of certificates required would be defined yearly by the quantity of goods and the embedded emissions in those goods imported into the EU
.

My Comments : Apa maksudnya carbon tax ini? 

Jika sesebuah negara pengeluar produk (seperti Malaysia) tidak memenuhi kriteria EU dan WEF  menurut agenda global warming (aka carbon footprint) maka produk yang diekspot dari negara kita akan dikenakan cukai tinggi yang bakal mengurangkan atau menghapuskan ekspot produk kita ke negara EU dan pro WEF.

Kita sudah pun merasai sekatan EU seperti ini dulu apabila mereka cuba menyekat impot minyak sawit, getah dan kayu getah atas alasan Malaysia menebang hutan untuk menanam kelapa sawit, pokok getah dsbnya.   

Tetapi sekarang mereka makin pandai. Instead of menyekat terus impot barang kita, mereka sediakan 'carbon credits' (sijil yang dicetak mereka sendiri) yang boleh dibeli dengan guna duit sebagai pelicin untuk membenarkan produk kita diimpot masuk ke dalam negara mereka. Bagi saya ini hanya penipuan dan rasuah. 

Anyway fast forward. Negara yang terlibat perdagangan antarabangsa secara besar (Singapura, China, dan of course negara Eropah) sedang mencuba untuk mengurangkan 'carbon footprint' (kesan kepada global warming) daripada industri mereka. 

So that apabila carbon tax oleh EU itu dilaksanakan (2030?) produk buatan industri mereka akan terlepas daripada sekatan carbon tax oleh EU itu.  Antara cara untuk mengurangkan carbon footprint industri mereka ialah dengan menggunakan tenaga eletrik yang dijana oleh renewable energy seperti kuasa haidro (hydro power), wind turbine (kuasa angin), wave power dsbnya. Ia itu dengan TIDAK PERLU bahan bakar minyak petroleum atau gas asli. 

Oleh itu baru ini kita baca berita Singapura (yang selalunya jauh lebih waras dan cerdik dalam isu ini) mahu membeli 1000 MW (megawatt) kuasa eletrik haidro (hyro electric power) dari negeri Sarawak. 

  • KUCHING, Jan 31 — proposed export of electricity from S'wak to Singapore 
  • discussed Prime Ministers of Malaysia and Singapore
  • cost up to SG$8b, export 1,000 MW of power to Singapore.
  • renewable energy and carbon trading discussed between two PMs 
  • carbon trading between private sectors in Singapore and Sarawak 
  • Borneo Post Online

My Comments : Soalan saya simple saja. 

Step 1 : Apabila kita jual kuasa eletrik haidro Sarawak (hydro electric power) sebanyak 1000 Megawatt kepada Singapura ianya bakal mengurangkan carbon footprint industri Singapura dan membantu majukan ekspot industri Singapura ke negara Eropah.

Step 2 : Tetapi carbon footprint bagi industri pengekspot Malaysia pula tidak akan berkurangan sebab industri kita masih bergantung kepada kuasa eletrik fossil fuels (membakar bahan api minyak petroleum dan gas asli). 

Jika kita mahu menambahkan pengeluaran kuasa letrik haidro pula peluangnya terbatas sebab kita sudah jual 1000 MW kuasa letrik haidro kepada Singapura.

Mungkin beberapa geng crony politik di Sarawak dan Semenanjung akan meraih untung besar daripada

  • renewable energy and carbon trading discussed between two PMs 
  • carbon trading between private sectors in Singapore and Sarawak

tetapi bagaimana pula dengan keseluruhan industri dan pengekspot dalam negara kita?

Apakah barangan ekspot Malaysia akan dicukai carbon tax sebab kita telah pun menjual kuasa letrik haidro Sarawak kepada negara lain?

                                                 Agenda Global Warming 
               Klaus Schwab, kepala WEF berada di Kuala Lumpur baru ini

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.