`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


Monday, May 6, 2024

Persidangan ketua agama tak sentuh akidah, bukan agenda pluralisme

 

Mohd Na’im Mokhtar
Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) Mohd Na’im Mokhtar, berkata persidangan bermula esok tertumpu usaha menyatukan nilai kesederhanaan dan perpaduan. (Gambar Facebook)

PUTRAJAYA: Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) Mohd Na’im Mokhtar menafikan Persidangan Antarabangsa Ketua-Ketua Agama 2024 esok ada kaitan dengan agenda pluralisme agama.

Na’im menjelaskan, persidangan itu tidak akan menyentuh soal akidah sebaliknya lebih tertumpu kepada usaha membangun tamadun bersama bagi menyatukan nilai kesederhanaan dan perpaduan, mengubah konflik kepada persefahaman serta menangani ancaman pemikiran ekstremis.

Beliau berkata demikian bagi menjelaskan tohmahan sesetengah pihak kononnya persidangan antarabangsa bertemakan “Kesatuan Dalam Kepelbagaian” berkenaan ada agenda pluralisme agama pada majlis bersama media.

Perdana Menteri Anwar Ibrahim dijadual merasmikan persidangan itu esok yang akan turut dihadiri Setiausaha Agung Liga Dunia Muslim (MWL) dan Pengerusi Pertubuhan Ulama Islam Sheikh Mohammed Abdulkarim al-Issa di Sunway Resort Hotel, Petaling Jaya.

Sementara itu, Persidangan Majlis Ulama Asia akan berlangsung pada Rabu di Mandarin Oriental di ibu negara.

Kedua-dua acara itu dianjurkan Pejabat Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) dan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dengan kerjasama MWL. - FMT

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.