`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


Thursday, June 18, 2020

Perlis benar warga emas solat berjemaah mulai Sabtu

Raja Muda perlis Tuanku Syed Faizuddin Putra berkata, kebenaran itu terhad kepada masjid di seluruh negeri itu dan tidak melibatkan surau.
KANGAR: Perlis memberi kelonggaran jemaah berumur 60 tahun ke atas menunaikan solat Jumaat dan solat 5 waktu bermula Sabtu ini
Raja Muda Perlis Tuanku Syed Faizuddin Putra Jamalullail berkata, kelonggaran prosedur operasi standard (SOP) itu dibuat setelah mendapat perkenan Raja Perlis, Tuanku Syed Sirajuddin bin Tuanku Syed Putra Jamalullail.
“Setelah mengambil kira keadaan dan suasana terkini fasa pemulihan penularan pandemik Covid-19 serta pengekalan 72 hari tanpa penambahan kes positif baru sejak 7 April di negeri Perlis, maka Raja Perlis berkenan memberi kelonggaran,” katanya dalam kenyataan malam ini.
Belaiu berkata, selain itu, kelonggaran turut diberikan kepada pesakit kencing manis, darah tinggi, lelah, penyakit barah dan sebagainya dengan syarat sihat tubuh badan.
“Memandangkan kelonggaran tersebut, maka SOP jarak sosial 2 meter dikekalkan, namun pengurangan jarak bakal dipertimbangkan secara berperingkat,” katanya.
Beliau berkata, kuliah maghrib dan subuh dibenar untuk dilaksanakan seminggu sekali selama 30 minit oleh guru takmir yang akan diselaraskan pelaksanaannya oleh Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Perlis.
Syed Faizuddin berkata, pemakaian kebenaran ini adalah terhad kepada masjid di seluruh negeri Perlis sahaja dan tidak melibatkan surau.
“Sebagai manusia, kita hendaklah sentiasa bergantung harap kepada Allah SWT dan janganlah mudah alpa serta hendaklah bersiap siaga menghindari ujian ini daripada berulang mendatangi kita. Semoga segala usaha dan ikhtiar kita diperkenankan oleh Allah SWT,” katanya. - FMT

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.