Di era informasi yang sarat dan padat ini, dunia menyimpan banyak misteri, dan salah satunya adalah fenomena ajaran sesat. Seolah muncul bak cendawan selepas hujan, ajaran-ajaran ini kerap menyasar orang-orang dengan janji manis yang menyesatkan. Di balik paduan doktrin dan retorika yang memikat, terdapat bahaya besar yang mengintai, iaitu taasub yang menjadi salah satu bentuk kepatuhan semborono yang dapat menghancurkan individu mahupun komuniti tertentu itu.
Adalah penting untuk kita ketahui bahawa tidak ada perselisihan ideologi antara umat Islam pada permulaan sejarah Islam. Sebaliknya, segala perselisihan pendapat adalah berkaitan politik semata-mata yang tidak ada kaitan dengan doktrin fikrah agama.
Perselisihan ini bermula sejak detik pertama selepas kewafatan Rasulullah Sawalllahu Alaihi Wasallam, ketika menentukan pengganti pemimpin utama umat Islam waktu itu.
Hak keluarga Nabi untuk memegang jawatan khalifah sentiasa menjadi masalah perselisihan pendapat di kalangan umat Islam, kerana perselisihan ini bermula dengan mudah pada awalnya tetapi bertambah rumit dengan peredaran masa.
Setelah umat Islam bersepakat dengan Abu Bakar Al-Siddiq, sebagai latar belakang umat Islam dalam pertemuan Saqifat Bani Sa’idah, sekumpulan sahabat pada mulanya meninggalkan baiah kerana mereka percaya bahawa khalifah harus berada dalam keluarga Nabi dan bukan dalam kaum Quraisy atau Ansar, sebagaimana pendapat ini disokong oleh sekumpulan sahabat.
Di antara kaum Muhajirin dan Ansar yang pergi membaiat Ali radhiallahu ‘anhu ialah Al-Abbas bin Abdul Muthalib, Al-Fadl bin Al-Abbas, Al-Zubayr bin Al-Awwam bin Al- Aas, Khaled bin Saeed, dan Al-Miqdad. Bin Amr, Salman Al-Farsi, Abu Dhar Al- Ghafari, Ammar bin Yasser, Al-Baraa bin Azib, dan Ubay bin Ka’b, akan tetapi, Ali radhiallahu ‘anhu menolak saranan mereka dan menyeru semua orang berbai’at kepada Abu Bakar Al-Siddiq.
Pergolakan politik
Sebagaimana yang disampaikan oleh Ketua Bahagian Aqidah dan Hadis, Universiti Islam Selangor (UIS) Ustaz Dr Mohamed Fairooz bin Mohamed Fathillah, selepas kewafatan Nabi SAW, timbullah penyelewengan. Berlakunya pergolakan politik, hingga yang paling kritikal ialah apabila timbulnya Khawarij dan Syiah setelah wafatnya baginda Nabi SAW.
“Bermulanya, ajaran-ajaran sesat, menyeleweng atau ancaman akidah ini, di zaman itu Khawarij antara kumpulan yang cuba untuk menimbulkan fitnah besar sehinggakan mereka juga menyebut dengan Kalamullah. Ajaran sesat ini juga adalah cerita daripada Firman Allah. Quran yang sama tetapi penafsiran yang berbeza iaitu penafsiran yang lebih rigid dan keras.
Beliau berkata demikian di hadapan penonton dalam Bicara Islam Rahmah Siri 2: Membongkar Misteri - Ajaran Sesat & Bahaya Taasub yang diadakan di Dewan Khawarizmi Pusat Islam Universiti Putra Malaysia (UPM) yang dianjurkan Jabatan Pendidikan Masyarakat (JPM) Pertubuhan IKRAM Malaysia dengan kerjasama Pusat Islam UPM dan IKRAM Kawasan Serdang
“Apabila mereka tidak boleh menerima tentang persoalan yang dibawa oleh Saidina Ali, Ahlul Bayt. Maka isu inilah yang timbul, daripada situ tercetusya golongan khawarij dan syiah yang mendewa-dewakan, idola serta ikon mereka, mengangkat Saidina Ali juga cucu-cucu baginda Nabi SAW. Sehinggakan dalam satu keadaan itu timbulnya satu figura yang bernama Abdullah bin Saba. Ia berjaya mendoktrin pengikutnya hingga menyatakan Saidina Ali itu adalah Tuhan.”
Tegasnya lagi, Inilah bermulanya bibit-bibit kultus yang ditanam dalam benak pemikiran generasi selepas Nabi SAW.
Khalifah dalam kalangan keluarga Nabi?
Walau bagaimanapun, idea tentang hak keluarga Nabi untuk memegang jawatan khalifah masih menjadi perbualan waktu itu, kerana kepercayaan sebahagian sahabat bahawa memegang kuasa dan khalifah harus berada dalam keluarga Rasulullah SAW. Maka diulang pembicaraan tentang Ali radhiallahu ‘anhu memegang jawatan khalifah selepas kematian Abu Bakar Al-Siddiq, dan kemudian juga selepas kematian Umar ibn Al Khattab hingga akhirnya dibuat selepas pembunuhan Uthman bin Affan.
Namun, penolakan Ali bin Abi Talib terhadap perkara ini tetap berlangsung, bahkan ketika beliau menjadi khalifah selepas pembunuhan Uthman bin Affan, beliau menerima berikutan tekanan daripada para sahabat ke atasnya dan untuk mengelakkan perselisihan. Beliau menegaskan bahawa perlu berbai’at di masjid, sama sebagaimana apa yang berlaku dengan bai’at Abu Bakar al-Siddiq sehingga dirinya menjadi khalifah, dan inilah yang sebenarnya terjadi.
Walaupun anggapan Al-Bayt sebagai khalifah adalah pendapat politik semata-mata, ini tidak menghalang kemunculan gerakan agama yang menjadikan pendapat politik ini sebagai doktrin agama.
Sebuah gerakan kecil yang tidak mempunyai pengaruh yang besar dan mempunyai pengikut yang sedikit ahli sejarah menyebutnya sebagai kumpulan Sabaean.
Kumpulan ini diasaskan oleh Abdullah bin Saba, seorang Yahudi dari Yaman yang mengaku Islam pada zaman khalifah Uthman bin Affan dan memimpin doktrin yang menyeleweng dari Ali radhiallahu ‘anhu, di mana dia mendakwa sifat-sifat ketuhanan, keagungan dan kesucian beliau adalah orang pertama yang mencela para sahabat
Rasulullah dan ibu-ibu mereka
Banyak ‘mitos’ telah dianyam tentang Abdullah bin Saba, yang mana ia adalah benar dan tidak syak lagi bahawa beliau telah mengetuai pemikiran ideologi palsu itu.
Memang benar seorang Abdullah bin Saba tidak mampu mencipta peristiwa hebat seperti yang berlaku kemudian, tetapi dia pasti dapat mengeksploitasinya dengan licik dan berkemahiran. Abdullah bin Saba mengingatkan kita tentang Rasul Paulus dalam agama Kristian.
Dia juga seorang Yahudi yang memeluk agama Kristian dan mendakwa sifat-sifat ketuhanan Kristus pada mulanya, tetapi dia dapat memasuki gereja dan di tempat lain mengikut kepercayaannya, maka dia kemudian menjadi majoriti. Abdullah bin Saba dapat mengumpulkan beberapa pengikut di Kufah, Basra, dan akhirnya di Mesir, di mana dia menetap setelah diusir dari setiap negara yang dimasukinya akibat doktrin yang diserukannya.
Apabila peluang datang, Abdullah bin Saba mengambil kesempatan daripada kemarahan orang ramai terhadap Khalifah Uthman akibat tuntutan politik mereka, lalu dia menghasut mereka menentangnya, dan dia bersama mereka ketika mereka mengepung rumahnya di Madinah dan membunuhnya. Maka dia berjaya mencampuradukkan politik dan doktrin dengan cara yang bijak. Walaupun orang Saba mempunyai doktrin agama semata-mata, mereka tidak mempunyai sebarang penyebaran kecuali dalam had yang sangat sempit.
Mengeksploitasi aliran politik
Namun, walaupun saiznya kecil, mereka dapat mengeksploitasi aliran politik untuk mencapai matlamat mereka, seperti mana-mana kumpulan agama lain dan ini terbukti dalam perselisihan Khalifah Uthman, kerana matlamat mereka pada akhirnya adalah untuk Ali, memegang jawatan khalifah, dan ini sebenarnya tercapai kemudian.
Pembunuhan Uthman bin Affan, adalah peristiwa tragis pertama dalam sejarah Islam kerana ia jelas memecahbelahkan umat Islam secara politik antara penyokong legitimasi dan penyokong menangkis persengketaan. Pembangkangan politik di Kufah, Basra dan Mesir atas beberapa tindakan Khalifah di Madinah boleh berakhir dengan aman, tetapi ia telah dieksploitasi untuk menyebabkan perpecahan pertama dalam masyarakat Islam.
Segala ini adalah untuk mencapai matlamat agama bahawa sesiapa yang mereka percaya suci akan mengambil tempat semula jadi dalam memerintah dunia seperti yang mereka percayai. Ia adalah eksploitasi politik untuk kepentingan agama dalam bentuk yang paling buruk lagi jahat, walaupun harganya adalah penjelmaan seorang wali, hingga melahirkan pentaksub dan sesiapa sahaja boleh menjadi syaitan untuk mencapai apa-apa matlamat.
Pertikaian politik kelas pertama yang tidak berlandaskan mana-mana doktrin, tetapi dicemari oleh eksploitasi ideologi oleh sekumpulan kecil yang akhirnya membawa kepada malapetaka. Tetapi apa yang berlaku selepas itu adalah peristiwa besar dalam hati nurani negara Islam yang jauh lebih besar dan meninggalkan kesan yang sangat tragis.
Dalam perkembangan berkaitan, Ustaz Mohamed Fairooz berkata, kumpulan Syiah itu sendiri dapat dilihat unsur-unsur pengkultusan taasub yang telah lama ditanam dalam ahli-ahli mereka sehingga tiada lagi kebenaran yang boleh diambil daripada siapa pun.
Selepas itu menurutnya, banyak lagi timbulnya isu, kumpulan-kumpulan muktazilah, murjiah, qadariah, jabariah. Barangkali nama-nama ini tidak wujud lagi tetapi fikrahnya, pemikirannya masih ada dan menyerap dalam kumpulan-kumpulan ajaran sesat.
“Nak berjaya dan nak selamat daripada ajaran sesat apalagi taasub kita perlu kembali kepada Sunnah baginda Nabi SAW,” demikian tegasnya lagi.
Siri Bicara Islam Rahmah bertujuan memberi pendedahan kepada masyarakat mengenai kewujudan ajaran sesat yang mengancam akidah serta menyemai kesedaran tentang pentingnya berpegang teguh kepada ajaran Islam yang murni berdasarkan Al-Quran dan Sunnah.
“Program seperti ini sangat penting untuk membuka mata masyarakat agar lebih peka terhadap cabaran akidah yang semakin kompleks,” kata Pengarah Pusat Islam UPM, Tn Zuhaimi Abdul Rahim (A.M.P).
Antara persoalan yang perlu kita semua ketahui sebagaimana pertanyaan daripada hos versatil, Ustaz Azlan Shah Nabees Khan, seorang pendakwah dan salah seorang pengasas kepada ARBA Foundation, apakah indikator untuk kita pastikan bahawa kumpulan-kumpulan atau figura-figura yang diikuti tidak terseleweng daripada akidah yang sebenarnya?. - Mkini
ATRIZA UMAR Ialah Pegawai Kanan Jabatan pendidikan Masyarakat Pertubuhan IKRAM Malaysia (IKRAM).
Tulisan ini tidak semestinya mencerminkan pendirian MMKtT.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.