`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 


Friday, October 12, 2012

NO ELEMENT OF CORRUPTION WAS PROVEN?




By : LIM KIT SIANG

THE MINISTER in the Prime Minister’s Department, Datuk Seri Nazri Aziz invites national and international disbelief when in a written parliamentary reply to Batu MP Chua Tian Chan he said that investigation papers submitted to the Attorney-General by the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) show that RM40 million a Sabah businessman was caught with in trying to smuggle into Malaysia from Hong Kong were political contributions to the state Umno and not for Chief Minister Musa Aman and that “no element of corruption was proven”.

On August 22, 2008, Sabah DAP officials comprising DAP MP for Kota Kinabalu Hiew King Cheu, DAP Sabah State Assemblyman for Sri Tanjong Jimmy Wong Sze Phin and Sabah DAP leader Edward Mujie lodged a police report at the Dang Wangi police station in Kuala Lumpur to demand that the Anti-Corruption Agency (before its replacement by MACC) investigate the allegation which had appeared in the press and Internet about a Hong Kong seizure of S$16 million cash and arrest of Michael Chia, a confidante of Sabah Chief Minister Datuk Seri Musa Aman at the Hong Kong International Airport on August 14, 2008 for alleged money trafficking and laundering before boarding flight bound for Kuala Lumpur.
More than four years after the event, Sabahans and Malaysians are now asked to believe that the RM40 million was not meant for Musa’s 'personal use' as they were meant for Sabah UMNO – which contradicted media reports at the time that Chia had allegedly told the Hong Kong authorities that the money belonged to Musa.

It was only last week at the opening of the 6th conference and general meeting of the International Association of Anti-Corruption Authorities (IAACA) that the Prime Minister, Datuk Seri Najib Razak preached to the international community about the crucial importance in the battle against corruption to instil “a natural abhorrence to corruption” into the conscience of society.

After taking the high moral ground stressing the critical role for people in positions of power and authority to exemplify and exhibit the 'right values' to fight corruption at the IAACA conference last week, Najib has intensified the incredulity and disbelief felt by Sabahans and Malaysians, because all are asking one question:

Where is Najib’s “natural abhorrence” of corruption when as PM he could be completely indifferent about MR40 million “black money” attempted to be smuggled into Malaysia – whether for Sabah Chief Minister or Sabah UMNO?

43 comments:

  1. Jadi mesti kes tidak puas hati ini dengan apa yang dilaporkan bukan. Terimalah kenyataan yang sebenarnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. LKS kena belajar terima kenyataan la. Bukan semua akan terjadi seperti yang beliau rancang.

      Delete
    2. Musa mmg tak terlibat dgn kes Michael Chia, jadi pihak pembangkang tak perlu nak nafikan hal ini dan cuba manipulasikanya lagi.

      Delete
    3. Sekarang mereka beralih pula kepada sumber sumbangan tu. memang pembangkang ni tidak akan duduk diam mencari kesalahan kerajaan.

      Delete
  2. What else can Lim Kit Siang said. The case alreay proven that Datuk Musa Aman not guilty. MACC alreay done the investigation and found that Datuk Musa Aman is clear.

    ReplyDelete
    Replies
    1. The unsatisfied people will always do the barking.

      Delete
  3. Could not accept the fact? Just keep silent la LKS.

    ReplyDelete
  4. So many questions arise after the finding been announced. Explanations are needed to clear the situation.

    ReplyDelete
  5. Musa has no relation to the Michael Chia's case.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Musa already explain earlier that he has no business association whatsoever with an individual named Michael Chia.

      Delete
  6. Lumarh bagi pihak yang digelar sebagai "pembangkang" untuk mengutarakan ketidakpuashatian

    ReplyDelete
  7. pembangkang akan sentiasa mencari lubuk kesalhan untuk menjatuhkn kerajaan..

    ReplyDelete
  8. Seorang kapten yang baik, apabila kapten itu memberi sokongan yang tidak berbelah bahagi kepada pasukannya. Melalui sokongan itu, maka akan berlaku aksi timbal balik. Inilah yang berlaku terhadap kepimpinan Musa.

    ReplyDelete
  9. Musa memperlihatkan hormat dan menghargai semangat berpasukan, -semuanya Mcm di kk

    ReplyDelete
  10. pembangkang pun byk skandal. mcm kekayaan Azmin, anwar dan byk lagi skandal pembangkang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bagaimana Azmin Ali boleh mempunyai jumlah wang sebanyak RM30 juta dalam akaunnya sedangkan ketika itu beliau hanya seorang penjawat awam sebagai Setiausaha Sulit kepada Timbalan Perdana Menteri

      Delete
    2. sedangkan ada ketika itu, Azmin Ali hanya memperoleh gaji sebanyak RM2,442 sebulan. Malah, beliau tidak pernah menjalankan perniagaan kecil-kecilan mahupun IKS."

      Delete
    3. Bagaimana dengan aktiviti pengubahan dan pengaliran wang haram RM888 bilion yang dilakukan oleh Anwar??Beliau melakukan aktiviti berkenaan ketika menjadi Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan dengan mencetak RM13.2 bilion wang dalam bentuk wang kertas RM500 dan RM1,000.

      Delete
  11. yang penting kita lihat pembangunan yang Musa lakukan.

    ReplyDelete
  12. walaupun ada pihak cuba menjatuhkannya, namun Musa tetap utuh dan tidak tergugat kerana pihak benar akan sentiasa menang.

    ReplyDelete
  13. Musa harus terus memimpin ngeri Sabah, kepimpinan beliau amat baik sekali. tumpukan pada pembangunan Sabah.

    ReplyDelete
  14. Sah! Musa Aman Bersih dari Skandal Wang Haram

    Meroyan tak henti-henti la pembangkang selepas ini apabila isu yang ditatang bagai minyak yang penuh sejak 2008 tidak sempat dimanfaatkan pada PRU13 nanti. Hancur luluh harapan pembangkang apabila Peguam Negara memutuskan tidak ada unsur rasuah yang membabitkan Datuk Musa Aman dengan ahli perniagaan Micheal Chia Tien Foh, sekaligus menafikan penglibatan Datuk Musa Aman dalam skandal pembalakan haram serta penggubahan wang haram sebagaimana yang disensasikan oleh pemimpin-pemimpin pembangkang, media serta NGO tajaan mereka.

    Dengan penjelasan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nazri Abdul Aziz berkenaan dengan tuduhan ini, maka berakhirlah persoalan yang selama ini menjadi teka-teki dikalangan rakyat Sabah. Penjelasan ini bukan sahaja membuktikan bahawa Datuk Musa Aman tidak bersalah, malah membuktikan bahawa penyebaran pembohongan seperti ini sudah menjadi rutin harian pemimpin-pemimpin pembangkang.

    Jika kita imbas kembali siri tuduhan skandal penggubahan wang haram ini, banyak situasi yang tidak memihak kepada pihak yang membuat tuduhan. Terutama sekali berkenaan dengan siasatan ICAC. Seperti yang kita sedia maklum, ICAC adalah sebuah badan pencegahan rasuah yang paling telus di Asia Tenggara. Pegawai-pegawai mereka tidak akan berkompromi dengan mana-mana pihak sekalipun individu yang hendak disiasat itu merupakan pemimpin tertinggi sesebuah negara. Jesteru, kenapa pegawai-pegawai ICAC ini hanya menjalankan siasatan terhadap Micheal Chia dan Richard Barnes? sedangkan suspek utama ialah Datuk Musa Aman sebagaimana yang "dikempenkan" oleh pemimpin-pemimpin pembangkang. Bukankah kegagalan ICAC menyiasat Datuk Musa Aman ini menunjukkan bahawa pihak ICAC juga sependapat dengan SPRM dimana tidak wujud unsur-unsur rasuah antara Datuk Musa Aman dengan Micheal Chia?

    Sebagai sebuah badan pencegah rasuah yang memiliki reputasi cemerlang, agak dangkal bila ada pihak yang mengatakan badan ini tunduk dengan desakan pihak tertentu di negara ini..........

    ReplyDelete
  15. Sah! Musa Aman Bersih dari Skandal Wang Haram

    Walau sebanyak manapun dokumen yang didedahkan, jika kesahihan dokumen itu diragui, tetap tidak akan mampu membuktikan seseorang itu bersalah. Siasatan ICAC dan SPRM bukan berdasarkan jumlah dokumen, sebaliknya berdasarkan kesahihan dokumen serta prosedur-prosedur siasatan yang lain. Lebih menguatkan lagi dakwaan ini selepas Laman Pembocor Maklumat Sarawak Report sebelum ini pernah “terkantoi” menggunakan dokumen SSM palsu atau yang telah diubah suai untuk menjatuhkan kerajaan Taib Mahmud (dokumen pembohongan Sarawak Report (DISINI)).

    Menyedari dokumen ciptaan Sarawak Report tidak memberikan apa-apa kesan, mulalah mereka beralih tumpuan kepada landskap Sabah dengan membuat tuduhan kononnya hutan di negeri ini berada dalam keadaan kritikal semata-mata untuk mewujudkan perkaitan antara skandal pembalakan dengan tuduhan asal mereka iaitu skandal pengubahan wang haram. Namun sekali lagi usaha mereka gagal selepas pasangan diraja Britain Putera William dan isterinya Kate melahirkan rasa puas hati terhadap kerja-kerja konservasi alam sekitar melalui usahasama antara kerajaan negeri pimpinan Datuk Musa Aman dengan NGO tempatan dan antarabangsa sempena lawatan pasangan diraja ini di Lembah Danum pada pertengahan bulan lalu.

    “Sudah jatuh, ditimpa tangga”, itulah ibarat yang paling sesuai untuk menggambarkan nasib malang Sarawak Report dan juga pemimpin-pemimpin pembangkang apabila kes yang difailkan di Mahkamah Switzerland yang berbentuk permohonan Bantuan Bersama dalam Perkara Jenayah (MACMA) oleh ICAC juga kini sudah ditarik balik atas alasan sama iaitu ketiadaan unsur-unsur rasuah yang melibatkan Datuk Musa Aman.

    Perkembangan ini sudah tentu membuatkan segelintir pihak khususnya pembangkang berada dalam keadaan tertekan kerana sedikit demi sedikit bahan politik mereka berjaya ditepis oleh kerajaan Barisan Nasional. Seperti biasa, pasti akan keluar berbagai-bagai kenyataan merapu dari pemimpin-pemimpin pembangkang serta media tajaan mereka mengenai perkembangan ini.

    ReplyDelete
  16. baguslah Ketua Menteri Sabah Musa Aman telah dibersihkan daripada tuduhan pengubahan wang haram yang kononnya dikaitkan dengan Umno...

    ReplyDelete
  17. malahan, NA dalam jawapan balas kepada ahli parlimen PKR, Chua Tian Chang berkata tiada elemen perbuatan rasuah dapat dibuktikan terhadap dakwaan pengubahan wang haram dan rasuah ke atas MA serta berkata wang berjumlah jutaan ringgit yang disalurkan adalah bertujuan untuk kegunaan Umno Sabah.

    ReplyDelete
  18. Menteri di Jabatan Perdana Menteri tersebut juga berkata pihak Peguam Negara (AG) telah meneliti perkara tersebut dan menutup kes itu selepas mendapati tiada unsur rasuah dibuktikan seperti yang didedahkan oleh laman pemberi maklumat Sarawak Report awal tahun ini.

    ReplyDelete
  19. tuduhan ke atas MA ini hanyalah sebahagian daripada konspirasi pembangkang untuk menjatuhkan dan menawan negeri ini...

    ReplyDelete
  20. ini semuanya gimik politik parti pembangkang ...Ia terpulang kepada mereka untuk mengatakan apa sahaja yang mereka mahu katakan..

    ReplyDelete
  21. ya, MA tidak bersalah kerana tidak ada unsur rasuah yang telah dibuktikan setakat ini oleh SPRM

    ReplyDelete
  22. Datuk Seri Nazri Aziz himself has explained the real situation

    ReplyDelete
  23. mungkin parti pembangkang ini hanya mahu mengeruhkan keadaan supaya rakyat terkeliru

    ReplyDelete
  24. biarlah pihak berkuasa melakukan kerja mereka

    ReplyDelete
  25. untuk membuktikan siapakah yang bersalah

    ReplyDelete
  26. ya, siapa yang bersalah, biarlah SPRM tentukan jika ada bukti-bukti yang lebih kukuh ditampilkan

    ReplyDelete
  27. hentikanlah permainan tuduh-menuduh ini

    ReplyDelete
  28. jika benar KM bersalah, tentu sudah lama beliau ditahan oleh pihak berkuasa

    ReplyDelete
  29. dan beliau tentunya sudah dilucutkan dari menjadi KM Sabah

    ReplyDelete
  30. apa yang nyata, beliau masih dipercayai oleh semua pihak sebagai pemimpin Sabah BN

    ReplyDelete
  31. "More than four years after the event, Sabahans and Malaysians are now asked to believe that the RM40 million was not meant for Musa’s 'personal use' as they were meant for Sabah UMNO – which contradicted media reports at the time that Chia had allegedly told the Hong Kong authorities that the money belonged to Musa." -- jika benar Musa bersalah, mengapakah beliau tidak ditangkap dan dihadapkan ke muka pengadil?

    ReplyDelete
  32. mengapakah beliau masih bebas dan masih memegang jawatan sebagai KM Sabah?

    ReplyDelete
  33. sebab, Musa memang tidak bersalah

    ReplyDelete
  34. nyata sekali pembangkang hanya tahu membuat tuduhan yang tidak benar

    ReplyDelete
  35. sahlah, ini hanya gimik politik para pembangkang semata-mata

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.