`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 


Sunday, April 7, 2013

PANAS - Mahasiswa Malaysia Di New York Buat Pengakuan Ke Atas Rafizi Ramli





Gomo memang dah lama syak si Rafizi ni Gay memandangkan memang ada maklumat dari orang orang PKR sendiri menyatakan Rafizi ni Gay jamban mewah. Tapi lagi terkejut bila ada Mahasiswa dari New York membuat satu pengakuan mengenai Rafizi Ramli ni.

Jom kita layan apa yang mahasiwa dari New York katakan mengenai Rafizi Gay ini


Malaysia akan Rugi RM100 Billion Dalam 10 Tahun Sekiranya Cukai Eksais Dihapuskan!


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera.

Pengangkutan Di Malaysia

Sememangnya pengangkutan merupakan salah satu keperluan asas rakyat Malaysia untuk kegunaan pergi bekerja, menghantar anak ke sekolah dan sebagainya. Namun, mari kita lihat apakah rasionalnya memansuhkan 100% cukai eksais kenderaan, yang dibentangkan oleh saudara Rafizi Ramli. Biar saya terangkan serba ringkas apa yang dibentang oleh beliau. Dengan mengambil data-data dari blog Rafizi Ramli dan website Kementerian Kewangan Negara.

Anggaran pendapatan negara dari cukai eksais yang dikutip oleh kerajaan adalah RM7.4B untuk tahun 2013 dan menaik sebanyak 4% setiap tahun. Melalui dasar ini, pemotongan cukai eksais akan dilakukan dengan berperingkat-peringkat sebanyak 20% setiap tahun dalam tempoh 5 tahun.

20% x RM7.4B = RM1.5B defisit.

Bagi menampung defisit ini, dasar ini akan menambahkan pendapatan negara melalui 2 kaedah iaitu dengan lelongan AP secara terbuka dan lebihan pungutan cukai hasil daripada wang rakyat dibelanjakan.

Pertama, dengan membuat lelongan AP secara terbuka dijangka akan memberi pulangan sebanyak RM2B setiap tahun dalam tempoh 3 tahun.

Kedua, melalui lebihan pungutan cukai hasil daripada wang rakyat dibelanjakan yang akan menambah pendapatan negara dengan kenaikan RM0.28B setiap tahun.

Secara keseluruhannya, jumlah keuntungan negara adalah RM2B dari lelongan AP ditambah dengan RM0.28 dari lebihan pungutan cukai, bersamaan dengan RM2.28B.

RM2.28B (Pendapatan) - RM1.5B(Defisit) = RM0.78B (Keuntungan)

Tetapi aliran kewangan ini hanya berlaku pada tahun pertama sahaja kerana pada tahun kedua dan berikutnya, pertambahan 20% potongan cukai eksais kereta akan dilakukan.

Pada tahun pertama potongan sebanyak 20%, kedua 40%, ketiga 60%, keempat 80% dan pada tahun kelima pemansuhan 100% cukai eksais kenderaan.

Apabila kiraan aliran kewangan dilakukan, yakni keuntungan ditolak dengan defisit potongan cukai eksais.

Pada tahun 2013 kerajaan akan mendapat keuntungan sebanyak RM0.78B
Pada tahun 2014 kerajaan akan mendapat keuntungan sebanyak RM0.34B
Pada tahun 2015 kerajaan akan menanggung kerugian sebanyak RM1.2B
Pada tahun 2016 kerajaan akan menanggung kerugian sebanyak RM6B
Dan kerugian sebanyak RM12B pada tahun 2017 dan berlanjutan kpd tahun-tahun berikutnya.







Sekiranya ini berlanjutan sehingga 10 tahun, pada tahun 2022 negara terpaksa menanggung kerugian sebanyak RM38.8B!

Sekiranya pemansuhan cukai eksais kenderaan TIDAK dilakukan dan kutipan cukai eksais diteruskan selama 10 tahun.

Anggaran pendapatan negara dari cukai eksais yang dikutip oleh kerajaan adalah RM7.4B untuk tahun 2013 dan menaik sebanyak 4% setiap tahun.

Sekiranya jumlah pendapatan negara ini ditambah keseluruhannya dalam tempoh 10 tahun, pendapatan yg sepatutnya kerajaan peroleh adalah RM89B. 


Sepatutnya kerajaan peroleh keuntungan RM89B bertukar menjadi kerugian RM40 defisit! Pendapatan negara akan kurang lebih RM100B dalam tempoh 10 tahun. Hal ini akan menambahkan lagi beban kerugian pendapatan negara dan seterusnya akan membantut pembangunan negara.

Namun begitu, saya tidak membangkang sepenuhnya usaha murni yang ingin dilakukan oleh saudara Rafizi Ramli untuk mengurangkan beban rakyat M
alaysia.
Pada pendapat saya,mungkin dengan hanya menurunkan cukai eksais kereta sebanyak 20% sahaja ada rasionalnya. Dengan ini, kerajaan dapat mengawal penjualan AP setiap tahun dengan "check and balance" akaun negara.---
kelabumnonynj


Psssttt.... Kalau dah Mahasiswa pun kata Rafizi ni ....isy...dasyat

-papagomo

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.